Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 21/2024

Metrostav DIZ závod 8

Výměna stropu nad stanicí Florenc vrcholí

Rekonstrukce stropní desky stanice metra Florenc (snímky), kterou od března 2022 realizuje tým Ing. Vojtěcha Laciny ze závodu 8 Metrostavu DIZ ve sdružení, vstupuje do poslední třetí etapy. Jedná se o jednu z největších a nejnáročnějších akcí v rámci pražského metra.

S využitím tiskové zprávy, foto DPP Petr Hejna

D

Samotnou kompletní rekonstrukci stropu nad vestibulem stanice metra Florenc C a podchodem bylo nutné rozdělit do několika etap a fází tak, aby stavba minimálně zasahovala do provozu samotné stanice. Celková plocha stropu, který je potřebné vyměnit, činí 5450 m2. Při přípravě projektu bylo zásadní podmínkou, aby stanice metra zůstala nadále v provozu v maximální možné míře. Výměna stropních nosníků tak probíhá v několika fázích.

Za uplynulých více než 2,5 roku se ve dvou hlavních etapách podařilo vyměnit 94, tj. bezmála tři čtvrtiny ze 131 původních prefabrikovaných předepjatých nosníků za nové, přičemž většina z nich dosahuje délky až 25 metrů a hmotnosti 30 tun. „Tomu předcházely rozsáhlé přeložky inženýrských sítí. V návaznosti na instalaci nových nosníků jsme postupně vyměnili také hydroizolační vrstvy na stropě a po stranách stanice, vrátili jsme dočasně přeložené inženýrské sítě zpět do původní polohy a upravili povrchy do cílového stavu,“ říká Ing. Vojtěch Lacina, vedoucí projektu.

2500 tun železobetonu

Nyní je vybourána zhruba polovina stávající monolitické desky, která tvoří strop nad podchodem v křižovatce ulic Ke Štvanici a Křižíkova, což představuje odvoz cca 2500 tun železobetonu, a v těchto místech vybudovat novou ocelobetonovou stropní konstrukci. Monolitickou desku ve vestibulu podepírá asi 250 tun ocelových podpěr.

Pod křižovatkou ulic Ke Štvanici a Křižíkova bude v dalších měsících probíhat roz­řezávání a odstraňování druhé poloviny původní monolitické desky, kde zhotovitelé předpokládají odvoz až 3000 tun betonu v podobě až 30tunových kvádrů a současně budování nové ocelobetonové stropní konstrukce. Poté stavbaři vymění zbývajících 37 původních předepjatých nosníků, které sahají až ke stanici Florenc B. Rekonstrukce potrvá ještě zhruba dva roky, do konce roku 2026.

 

Jak se změní vestibul?

Ve vestibulu stanice, po odstranění ocelových podpěr pod monolitickou deskou, stavbaři dokončí rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace včetně nového osvětlení. Nainstalují nové podhledy, provedou výměnu obkladů a rekonstrukci obchodních jednotek i zbylých výstupů na povrch. Ty dostanou nový typ přístřešků, které byly poprvé naistalovány nad výstupy ze stanice Náměstí Republiky u Masarykova nádraží a staly se novou městskou normou pro rekonstrukce dalších stanic metra.

Metrostav 21/2024

Metrostav Norge

Aktuálně z nejsevernější stavby: bleskovou povodeň střídal mráz

V oblastech, kde nyní působí mostaři dceřiné společnosti Metrostav Norge AS, začínají panovat poměrně drsné podmínky dané geografickou polohou (foto). Stavbaři i tak pracují na několika objektech projektu E8 Ramfjord v Norsku v rámci výstavby 10 km dlouhého úseku silnice první třídy a také na mostu Nerlandsøy mezi dvěma ostrovy (silnice Fv. 5878).

RED, foto archiv stavby

N

Denní světlo se postupně zkracuje a v některých oblastech přichází tzv. polární noc, kdy slunce nevychází nad obzor.

„Na obou mostařských projektech si v druhé polovině listopadu užíváme počasí pod bodem mrazu. Na Ramfjordu tomu tak ještě nedávno nebylo a blesková povodeň vyplavila násep pod skruží mostu K12 a hledali jsme řešení. Na velkém mostě Ramfjordbrua obsadila flotila už všech pět os založení v moři. Očekáváme, že fjord zamrzne a led by měl prorážet trajekt, který na projektu zajišťuje dopravu materiálu po moři. Ti, kteří pracovali na Åstfjordu, si pamatují, jakou výzvou bývají ve fjordu vítr a vlny. V Ramfjordu už několikrát omezily práce a na Nerlandsøy se dokonce přervala dvě kotevní lana. Záchranná operace se našemu týmu podařila i při rychlosti větru 35 m/s a lana byla opravena. Díky za držení progresu v tomto náročném období,“ informuje z místa vedoucí projektu Matěj Novotný. Jeho týmu přejeme hodně sil.

Metrostav 21/2024

Zajímavosti

kalendář 2025: osobitá krása staveb

Kalendář, který Metrostav vydává pro nadcházející rok 2025, je tentokrát pojat jinak, než tomu bylo v předchozích dvou letech: představuje mistrovství našich stavbařů na celé šíři projektů, které aktuálně vznikají nejen u nás, ale i v zahraničí.

Kalendář je oslavou osobité krásy našich staveb zachycené objektivem renomovaného českého fotografa Václava Jiráska. Každý list kalendáře je unikátním uměleckým dílem, které si po skončení roku můžete zarámovat a vystavit.

Originální fotografie, které posloužily jako předloha pro kalendář, budou příští rok vydraženy. Výtěžek z dražby poputuje na podporu vybraného charitativního projektu. Kalendář Metrostav 2025 je tak nejen hezkým dárkem našim obchodním partnerům, ale také uměleckým dílem a v neposlední řadě podpoří dobrou věc.

RED, foto archiv Metrostavu

 

Tip na dovolenou: Vila Jedľa

Zaměstnanci Skupiny Metrostav mají možnost ubytování pro svou rekreaci v Novém Smokovci ve Vysokých Tatrách, navíc mohou využít slevy! Týká se to objektu Vila Jedľa, jehož provoz převzal Metrostav a.s. – organizační složka Bratislava od 1. července 2024.

Vila Jedľa, původní hrázděná stavba z počátku dvacátého století postavená s prvky neoklasicismu a secese, prošla v roce 2018 významnou rekonstrukcí. Zařízení je ideální nejen pro individuální re­kreaci, zejména pro aktivní hosty, kteří se těší na objevování tatranské přírody, ale také pro organizaci teambuildingů.

Vila Jedľa nabízí ubytování ve 13 jednotkách (dvou-, tří- a čtyřlůžkových) s celkovou kapacitou 32 pevných lůžek a 6 přistýlek. Součástí ubytování jsou snídaně, možnost připojení na Wi-Fi a bezplatné parkoviště pro ubytované hosty. Budeme rádi, pokud nabídku ubytování využijete.

RED, foto Barbora Chromá  

V případě vašeho zájmu o ubytování pište

 

Podpora studentů ve výzkumu

Na betonárně TBG Metrostav (foto) bylo nedávno ve spolupráci s Metrostavem vyčleněno zázemí, materiál a technika pro experiment Bc. Jana Vichera, který se uskutečnil v rámci praktické části jeho diplomové práce pro Fakultu stavební ČVUT, obor vodní hospodářství. Jeho práce se věnuje možnostem využití odtěžené horniny při stavbách vodních děl.

Student, který vedle studia pracuje v Metrostavu a získává praktické zkušenosti z projektů na pražských jezech, navázal na své předchozí experimenty provedené v menším měřítku v Experimentálním centru Fakulty stavební ČVUT. Myšlenka spočívá v rozemletí vytěženého kameniva na menší frakce, jeho uložení do bednění a následně zalití cementovou maltou. Tímto postupem by se mohly na stavbách vodních děl snižovat náklady na přepravu kameniva a zároveň optimalizovat využití materiálů přímo na stavbě. Experiment provedený na vzorcích o objemu 1 m3 ukázal, že tento postup má velký poten­ciál. Vyrobené vzorky byly kompaktní a byl vysledován i pokles teplot při vývinu hydratačního tepla.

Díky přístupu Metrostavu a TBG Metrostavu měl student možnost realizovat svůj výzkum ve větším měřítku a získat cenné praktické zkušenosti, které zúročí ve své budoucí profesní dráze. Tento přístup nejen­že podporuje jeho rozvoj, je také příkladem, jak efektivní spolupráce mezi akademickou sférou a průmyslem může přispět k inovacím v oblasti udržitelného využívání přírodních zdrojů na stavebních projektech.

Ing. Kristýna Vinklerová, foto TBG Metrostav

Aktuality z Metrostavu i videa z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav a na webu www.metrostav.cz 

 

Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu
Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
Metrostav 21/2024, Ptáme se
Metrostav 21/2024, Fotosloupek
Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt
Metrostav 21/2024, Číslo
Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 21/2024, Metrostav Norge
Metrostav 21/2024, Zajímavosti
Metrostav 21/2024, Exkurze
Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu

Rekordní most přes Orlík v provozu

Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Metrostav 21/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt

Vzdělávací pobyt

Metrostav 21/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 21/2024, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 21/2024, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 21/2024, Exkurze

Exkurze

Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

10

Sending statistics …

Rendering Zajímavosti (381421): (3/3) (1 ms)

Rendering Metrostav Norge (381419): (1/3) (3 ms)

Rendering Metrostav DIZ závod 8 (381418): (2/3) (12 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9960/item1184572-small.jpg

 i9960/item1184571.svg

 i9960/item1184573-small.jpg

 i9960/item1184575-small.jpg

 i9960/item1184464.svg

 i9960/item1184574.svg

 i9960/item1184577-small.jpg

 i9960/item1184576-small.jpg

 i9960/item1184578-small.jpg