Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 21/2024

Krátce Aktuálně

Dvorecký most hotov ze dvou třetin

V pátek 15. listopadu proběhlo na staveništi Dvoreckého mostu (foto) informační setkání, během něhož vedoucí projektu Ing. Petr Koukolík ze společnosti Metrostav TBR podrobně seznámil novináře s průběhem stavby. Na podolské straně nového mostu, který propojí Smíchov a Podolí, se dokončuje kolejové napojení na stávající trať. Práce pokračují také na mostních polích, přičemž všechny pilíře jsou již hotové. Stavba je dokončena z 65 % a zprovoznění mostu je plánováno na leden 2026.

Pro čistší řeku Sázavu

Modernizace čistírny odpadních vod v Hamrech nad Sázavou, kterou realizuje tým Ing. Tomáše Kříže z divize 6 Metrostavu, dospěla do další fáze: 12. listopadu bylo investorovi předáno kompletní dílo a byl zahájen zkušební provoz posledního technologického celku – kalové části. Cílem modernizace čistírny bylo snížit znečištění řeky Sázavy a díky navýšení její kapacity umožnit další rozvoj Žďárska.

Hvězdný bazar 2024

V pátek 22. listopadu se část lobby centrály Metrostavu poměnila v obchůdek s bylinnými sirupy, medem, ale i tričky a různými autorsky originálními šperky. Prodejní akce (foto) byla součástí Hvězdného bazaru, kdy se zaměstnanci Skupiny v předchozích týdnech zapojili do charitativní sbírky oblečení a doplňků. Získáno tak bylo několik desítek krabic oblečení, které poslouží dobré věci.

Metrostav 21/2024

Projekty v Turecku

Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Při zemětřesení 6. února 2023 na východě Turecka zahynulo více než 50 tisíc lidí a řada budov zkolabovala či byla vážně poškozena. Mezi nimi 400 škol. Turecké ministerstvo školství vypsalo veřejnou soutěž na výstavbu nejprve 36 osmitřídních škol na klíč, kterou 9. srpna 2023 vyhrál Metrostav Ankara Inşaat ve sdružení s místními firmami Adfa a Yapı STS.

Text a foto Ing. Marek Gasparovič

O

ráce, při nichž měla naše dceřiná společnost rozhodující podíl, byly zahájeny v říjnu minulého roku. Nyní jsou prakticky dokončeny a v řadě škol již probíhá výuka. Na přípravu a realizaci byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti. Největší výzvou při výstavbě byla ale skutečnost, že školy jsou umístěny v různých městských i vesnických lokalitách provincií Kahramanmaraş, Osmaniye, Hatay, Adıyaman, Malatya a Gaziantep (každá z těchto provincií má cca 1 mil. obyvatel) podél linie dlouhé asi 400 km většinou v horách Jihovýchodního Tauru. Musely být vybudovány tři kempy s kancelářskými a ubytovacími bloky a stavebními dvory, aby šlo 36 stavenišť (mnohdy velmi vzdálených a v zimním období obtížně dosažitelných) s řadou subdodavatelů, efektivně řídit.

Celkový objem kontraktu i s uznanými vícepracemi činí v přepočtu asi 1,3 mld. Kč. Výstavba byla financována z tureckého veřejného rozpočtu a částečně ze zdrojů fondu UNICEF a proběhla podle projektu dodaného zákazníkem, který zpracovala místní polostátní inženýrská organizace Tümaş, A.Ş. Ta měla na starost i dozor technický stavebníka a řízení jakosti.

u projektu byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti

Školy jsou řešeny jako přízemní budovy s lehkou ocelovou nosnou konstrukcí na železobetonové základové desce. Plášť budov včetně zateplení je proveden na bázi cementovláknitých a sádrokartonových systémů včetně zavěšených podhledů. Při obdobném zemětřesení se uvažuje, že nosné konstrukce odolají a výplňové a obkladové konstrukce se mohou poškodit, ale ne­ohrozí zdraví a život pedagogů a žáků.

Všechny školy jsou vybaveny záložním dieselgenerátorem 175 kW. Kromě osmi tříd má každá ředitelnu, sborovnu, multifunkční sál, laboratoře, dílnu pro pracovní vyučování, sociální a technické zázemí pro vytápění a vzduchotechniku. Výuka probíhá ve dvou směnách, žáci se stravují mimo školu.

Tento projekt představuje třetí úspěšný projekt dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat, který se podařilo zrealizovat v prostředí ekonomických turbulencí na tureckém stavebním trhu.

Metrostav 21/2024

Ptáme se...

Ing. Petr Mlejnek

Vedoucí projektu divize 1

S praxí se setkal už během studia na Fakultě stavební ČVUT, kdy pracoval v menších stavebních firmách. Po dokončení vysoké školy v roce 2013 nastoupil do společnosti Metrostav, do předvýrobní přípravy v divizi 1. Následně se přesunul přímo na stavbu a přes pozice přípraváře a stavbyvedoucího přešel od roku 2019 do pozice vedoucího projektu.

Co vás před lety motivovalo pracovat u Metrostavu?

Lákalo mě podílet se na realizaci zajímavých a velkých staveb, které byly častým cílem exkurzí v rámci studia na ČVUT. Zároveň jsem chtěl zjistit, co obnášejí jednotlivé fáze výstavby a jak se liší školní teorie od praxe.

Nyní pravděpodobně žijete výstavbou bytového domu na pražském Opatově. Můžete projekt stručně představit? 

V blízkosti zastávky metra Opatov realizujeme ve sdružení bytový dům s 307 jednotkami pro nájemní bydlení se třemi podzemními a šesti až sedmi nadzemními podlažími. Objekt má společné podzemní podlaží a z nich vystupují tři samostatné nadzemní objekty. Nyní probíhají dokončovací a kompletační práce v interiéru a úpravy povrchů v okolí stavby. V únoru příštího roku bychom chtěli projít kolaudačním řízením a následně zahájit předávání objednateli a provozovateli. Objekt by měl od června 2025 sloužit budoucím nájemníkům.

Je pro vás tato stavba něčím zajímavá, výjimečná?

Zajímavé a komplikované zároveň bylo zejména založení a podzemní část objektu. Nejhlubší třetí podzemní podlaží má půdorysně nejmenší plochu a vyšší podlaží se postupně půdorysně rozšiřují. Objekt kombinuje plošné a pilotové založení se spoustou objektových dilatací. Oproti předchozímu developerskému projektu pro Metrostav Development je odlišný a náročnější administrativní proces, kde nad naším objednatelem je budoucí provozovatel. Veškeré schvalovací procesy jsou násobně delší, než jsme byli zvyklí. Neobvyklý je i průběh klientských změn, které si budoucí provozovatel stanovil pozdě. Aktuálně proto probíhají předpřejímky bytů, ale realizace klientských změn, která se týká dovybavení všech bytů, bude zahájena až začátkem příštího roku.

Můžete vzpomenout některé vaše předchozí projekty? Vybavuji si například, že jste realizoval krystalické lávky VŠCHT.

Stavba spojovacích můstků pro VŠCHT byla moji první zkušeností v pozici vedoucího projektu. Šlo o stavbu menšího rozsahu, kterou jsme v úzkém realizačním týmu zvládli, a nyní jsou lávky ozdobou vysokoškolského kampusu v Dejvicích. Dalším projektem byla výstavba páté etapy rezidenčního bydlení pro Metrostav Development v Praze na Vackově, kde jsme realizovali ve čtyřech objektech 272 bytových jednotek. Každá ze staveb, na které jsem se podílel, přinesla spoustu nových zkušeností, které se s celým týmem snažíme vždy uplatnit na dalších projektech..

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu
Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
Metrostav 21/2024, Ptáme se
Metrostav 21/2024, Fotosloupek
Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt
Metrostav 21/2024, Číslo
Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 21/2024, Metrostav Norge
Metrostav 21/2024, Zajímavosti
Metrostav 21/2024, Exkurze
Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu

Rekordní most přes Orlík v provozu

Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Metrostav 21/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt

Vzdělávací pobyt

Metrostav 21/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 21/2024, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 21/2024, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 21/2024, Exkurze

Exkurze

Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (381413): (1/1) (0 ms)

Rendering Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností (381412): (1/3) (7 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (381411): (2/2) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9960/item1184561-small.jpg

 i9960/item1184560-small.jpg

 i9960/item1184562-small.jpg

 i9960/item1184447.svg

 i9960/item1184563.svg

 i9960/item1184564-small.jpg