Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

21

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

2. Prosince 2024

ročník 36

rekordní most přes orlík v provozu

Před pár dny byla železniční doprava přes orlickou přehradu mezi Pískem a Táborem slavnostně převedena na nový most se spodním obloukem (foto). Jeho stavbu společně řídili i vlastními silami provedli pracovníci Metrostavu TBR a divize 5 Metrostavu pod vedením Milana Špičky. Betonářskou výztuž jim dodala i uložila divize 6.

Lenka Svobodová, foto Správa železnic

P

rojektovou přípravu zakázky jsme zahájili v září před třemi lety, letmou betonáž oblouku ukončili před Vánocemi roku 2023. Po úspěšně vyhodnocené zatěžovací zkoušce, které se zúčastnily parní lokomotiva Šlechtična a dieselový Sergej, začaly letos 28. listopadu po mostě jezdit vlaky. Jsem rád, že projekt probíhal bez významnějších problémů a držel se naplánovaného harmonogramu. A za to bych chtěl všem kolegům poděkovat. Přestože to pro některé z nás byla po dálničním mostě Oparno již druhá stavba mostního oblouku prováděná letmou betonáží s postupným vyvěšováním, byla to velmi náročná práce – na množství i přesnost měření, ale hlavně na preciznost provedení konstrukcí. Obtížné bylo i použití trhacích prací při odtěžování asi 30 m vysoké, téměř svislé skalní stěny pro vytvoření stavební jámy základové patky oblouku na pravém břehu Vltavy,“ vzpomíná vedoucí projektu Milan Špička.

Nový železniční most u obce Červená v km 41,791 na trati Tábor – Písek je o devět metrů severně odsunutý od historického přemostění Vltavy. Je jednokolejný s průběžným kolejovým ložem a až na jednu opěru v místě původního železničního náspu je založený plošně na skalnatém podloží. Jeho hlavní nosnou konstrukci tvoří parabolický železobetonový oblouk s komorovým průřezem šířky 5 m a s proměnnou výškou, která se lineárně mění podle toho, jak se zmenšuje tloušťka spodní a horní desky oblouku. Světlá výška průlezné komory však všude měří 1,5 m a umožní zevnitř provádět diagnostiku a pravidelné prohlídky mostu po celou dobu jeho životnosti.

železobetonový oblouk s rozpětím 156 metrů je nejdelším v české republice!

Pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků oblouk symetricky z každé strany vytvořilo 16 lamel o délce 5,2 m spojených 2,4 m dlouhým klenákem. Má rozpětí 156 m, vzepjetí 34,7 m a je v současnosti největší v České republice. Ve velikosti předstihl jak nedaleký Podolský most s rozpětím oblouku 150 m, tak i most Oparno (135 m).

Nový most už dnes zajišťuje vyšší bezpečnost provozu. Umožňuje průjezd vlaků rychlostí až 70 km/h, čímž zkracuje jejich jízdní dobu a snižuje vliv vibrací a hlukové zátěže na okolí.

 

Do starého železa  nepatří 

Původní již historický železniční most přes Vltavu u obce Červená – 253 m dlouhý a 68 m vysoký – tvoří dva kamenné mostní pilíře a přímá ocelová příhradová konstrukce s více než 329 000 nýty.

Statické posouzení v roce 2015 prokázalo, že únosnost mostu nesplňuje požadavky současné dopravy a stará spodní stavba by neunesla zvýšené zatížení od nové, těžší konstrukce, navržené po­dle současných norem. Osud mostu tak byl na vážkách. Jednu chvíli měl být stržen, později však byl zařazen mezi kulturní památky. 

Podle odborníků totiž svědčí o dovednostech stavitelů a projektantů konce 19. století a o tehdejším průmyslovém rozvoji regionu. Navíc je u nás jedním z posledních železničních příhradových mostů s původními konstrukcemi.

Až po něm přestanou jezdit vlaky, měl by jej převzít pražský spolek Viadukt, jenž ho chce opravit tak, aby jej mohli využívat pěší i cyklisté.

Metrostav 21/2024

Krátce Aktuálně

Dvorecký most hotov ze dvou třetin

V pátek 15. listopadu proběhlo na staveništi Dvoreckého mostu (foto) informační setkání, během něhož vedoucí projektu Ing. Petr Koukolík ze společnosti Metrostav TBR podrobně seznámil novináře s průběhem stavby. Na podolské straně nového mostu, který propojí Smíchov a Podolí, se dokončuje kolejové napojení na stávající trať. Práce pokračují také na mostních polích, přičemž všechny pilíře jsou již hotové. Stavba je dokončena z 65 % a zprovoznění mostu je plánováno na leden 2026.

Pro čistší řeku Sázavu

Modernizace čistírny odpadních vod v Hamrech nad Sázavou, kterou realizuje tým Ing. Tomáše Kříže z divize 6 Metrostavu, dospěla do další fáze: 12. listopadu bylo investorovi předáno kompletní dílo a byl zahájen zkušební provoz posledního technologického celku – kalové části. Cílem modernizace čistírny bylo snížit znečištění řeky Sázavy a díky navýšení její kapacity umožnit další rozvoj Žďárska.

Hvězdný bazar 2024

V pátek 22. listopadu se část lobby centrály Metrostavu poměnila v obchůdek s bylinnými sirupy, medem, ale i tričky a různými autorsky originálními šperky. Prodejní akce (foto) byla součástí Hvězdného bazaru, kdy se zaměstnanci Skupiny v předchozích týdnech zapojili do charitativní sbírky oblečení a doplňků. Získáno tak bylo několik desítek krabic oblečení, které poslouží dobré věci.

Metrostav 21/2024

Projekty v Turecku

Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Při zemětřesení 6. února 2023 na východě Turecka zahynulo více než 50 tisíc lidí a řada budov zkolabovala či byla vážně poškozena. Mezi nimi 400 škol. Turecké ministerstvo školství vypsalo veřejnou soutěž na výstavbu nejprve 36 osmitřídních škol na klíč, kterou 9. srpna 2023 vyhrál Metrostav Ankara Inşaat ve sdružení s místními firmami Adfa a Yapı STS.

Text a foto Ing. Marek Gasparovič

O

ráce, při nichž měla naše dceřiná společnost rozhodující podíl, byly zahájeny v říjnu minulého roku. Nyní jsou prakticky dokončeny a v řadě škol již probíhá výuka. Na přípravu a realizaci byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti. Největší výzvou při výstavbě byla ale skutečnost, že školy jsou umístěny v různých městských i vesnických lokalitách provincií Kahramanmaraş, Osmaniye, Hatay, Adıyaman, Malatya a Gaziantep (každá z těchto provincií má cca 1 mil. obyvatel) podél linie dlouhé asi 400 km většinou v horách Jihovýchodního Tauru. Musely být vybudovány tři kempy s kancelářskými a ubytovacími bloky a stavebními dvory, aby šlo 36 stavenišť (mnohdy velmi vzdálených a v zimním období obtížně dosažitelných) s řadou subdodavatelů, efektivně řídit.

Celkový objem kontraktu i s uznanými vícepracemi činí v přepočtu asi 1,3 mld. Kč. Výstavba byla financována z tureckého veřejného rozpočtu a částečně ze zdrojů fondu UNICEF a proběhla podle projektu dodaného zákazníkem, který zpracovala místní polostátní inženýrská organizace Tümaş, A.Ş. Ta měla na starost i dozor technický stavebníka a řízení jakosti.

u projektu byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti

Školy jsou řešeny jako přízemní budovy s lehkou ocelovou nosnou konstrukcí na železobetonové základové desce. Plášť budov včetně zateplení je proveden na bázi cementovláknitých a sádrokartonových systémů včetně zavěšených podhledů. Při obdobném zemětřesení se uvažuje, že nosné konstrukce odolají a výplňové a obkladové konstrukce se mohou poškodit, ale ne­ohrozí zdraví a život pedagogů a žáků.

Všechny školy jsou vybaveny záložním dieselgenerátorem 175 kW. Kromě osmi tříd má každá ředitelnu, sborovnu, multifunkční sál, laboratoře, dílnu pro pracovní vyučování, sociální a technické zázemí pro vytápění a vzduchotechniku. Výuka probíhá ve dvou směnách, žáci se stravují mimo školu.

Tento projekt představuje třetí úspěšný projekt dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat, který se podařilo zrealizovat v prostředí ekonomických turbulencí na tureckém stavebním trhu.

 

Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu
Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
Metrostav 21/2024, Ptáme se
Metrostav 21/2024, Fotosloupek
Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt
Metrostav 21/2024, Číslo
Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 21/2024, Metrostav Norge
Metrostav 21/2024, Zajímavosti
Metrostav 21/2024, Exkurze
Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu

Rekordní most přes Orlík v provozu

Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Metrostav 21/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt

Vzdělávací pobyt

Metrostav 21/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 21/2024, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 21/2024, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 21/2024, Exkurze

Exkurze

Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

2

Sending statistics …

Rendering Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností (381412): (1/3) (0 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (381411): (2/2) (0 ms)

Rendering Rekordní most přes Orlík v provozu (381410): (3/5) (16 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9960/item1184438.svg

 i9960/item1184556-small.jpg

 i9960/item1184559.svg

 i9960/item1184557-small.jpg

 i9960/item1184558-small.jpg

 i9960/item1184561-small.jpg

 i9960/item1184560-small.jpg

 i9960/item1184562-small.jpg

 i9960/item1184447.svg

 i9960/item1184563.svg