Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 21/2024

Metrostav DIZ závod 1

Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Na místě původní mistrovské školy ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně vyroste moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Postaví ji tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.

Martina Vampulová, vizualizace Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

S

bjekt ve Vavrečkově ulici (vizualizace) navrhl Ing. arch. Vladislav Vrána ze studia ATELIER 2002 ve stylu červenobílého funkcionalismu, jak se někdy přezdívá zlínské architektuře, které položil základ Tomáš Baťa a jež vtiskla městu jeho neopakovatelnou podobu.

Původní budovu označenou v rámci univerzitního systému jako U1 nechalo vedení fakulty zbourat v první polovině loňského roku a na začátku listopadu se na exponované místo v centru města vrátili stavbaři. Pod vedením Ing. Radima Babíka tu ve sdružení vybudují objekt se šesti nadzemními a v dílčí části i jedním podzemním podlažím. Novostavba bude založená na pilotách v délce od 8 do 24,3 metru a půjde o monolitický betonový skelet, který prostřednictvím předsazených izolovaných betonových konstrukcí dotvoří vzhled budovy. Doplní jej pohledové cihelné zdivo ve stylu okolní zástavby.

v přízemí objektu vzniknou laboratoře se zvýšenou únosností podlah, počítá se s manipulací těžkých břemen pomocí jeřábů  

pasivní budova

„Právě provedení vnějšího vzhledu objektu bude patřit k tomu nejnáročnějšímu na stavbě. Nosné konstrukce železobetonového skeletu budou pohledové a vytvoří jak fasádu objektu, tak i inte­riér. Do nosné konstrukce následně provedeme vyzdívky z pohledového režného zdiva a nainstalujeme hliníkové výplně,“ popisuje vedoucí střediska Zlín Ing. Babík. Plochá střecha bude respektovat standard pasivní budovy. Architekt totiž celý objekt z energetického hlediska navrhl v kategorii „A mimořádně úsporný“ splňující podmínky pasivního energetického standardu, což u školních budov není vůbec obvyklé. „Při výstavbě budeme muset na požadavek pasivní budovy výrazně dbát a věnovat této problematice zvýšenou pozornost hlavně při volbě a řešení veškerých detailů v obvodových konstrukcích,“ doplňuje Ing. Babík.

Nové sídlo technologické fakulty bude mít i další specifika. Kromě administrativního zázemí děkanátu a fakulty budou v objektu nové výukové laboratoře, seminární učebny a pracovny. Své místo zde najdou také Ústav výrobního inženýrství, Ústav inženýrství polymerů či Ústav fyziky a materiálového inženýrství. Právě pro Ústav výrobního inženýrství je v budově navržena speciální infrastruktura.

Ještě letos by tým Ing. Babíka chtěl stihnout veškeré výkopové práce a založení objektu, aby pak na začátku příštího roku mohl zahájit práce na monolitických konstrukcích. Stavba je plánována na dva roky a dokončena by měla být v říjnu 2026.

 

Fyzicky i digitálně

Nová budova Fakulty technologické vyroste nejen fyzicky ve Zlíně, ale i jako digitální model (tzv. BIM – Building Information Modeling). Během stavby budou objekt i postup jeho realizace detailně snímkovány a získaná data ukládána a shromažďována v digitální podobě. Na konci stavby pak vedení fakulty obdrží vedle standardní předávací dokumentace i model skutečného provedení stavby ve formě tzv. BIM projektu. 

Metrostav 21/2024

Metrostav DIZ závod 8

Výměna stropu nad stanicí Florenc vrcholí

Rekonstrukce stropní desky stanice metra Florenc (snímky), kterou od března 2022 realizuje tým Ing. Vojtěcha Laciny ze závodu 8 Metrostavu DIZ ve sdružení, vstupuje do poslední třetí etapy. Jedná se o jednu z největších a nejnáročnějších akcí v rámci pražského metra.

S využitím tiskové zprávy, foto DPP Petr Hejna

D

Samotnou kompletní rekonstrukci stropu nad vestibulem stanice metra Florenc C a podchodem bylo nutné rozdělit do několika etap a fází tak, aby stavba minimálně zasahovala do provozu samotné stanice. Celková plocha stropu, který je potřebné vyměnit, činí 5450 m2. Při přípravě projektu bylo zásadní podmínkou, aby stanice metra zůstala nadále v provozu v maximální možné míře. Výměna stropních nosníků tak probíhá v několika fázích.

Za uplynulých více než 2,5 roku se ve dvou hlavních etapách podařilo vyměnit 94, tj. bezmála tři čtvrtiny ze 131 původních prefabrikovaných předepjatých nosníků za nové, přičemž většina z nich dosahuje délky až 25 metrů a hmotnosti 30 tun. „Tomu předcházely rozsáhlé přeložky inženýrských sítí. V návaznosti na instalaci nových nosníků jsme postupně vyměnili také hydroizolační vrstvy na stropě a po stranách stanice, vrátili jsme dočasně přeložené inženýrské sítě zpět do původní polohy a upravili povrchy do cílového stavu,“ říká Ing. Vojtěch Lacina, vedoucí projektu.

2500 tun železobetonu

Nyní je vybourána zhruba polovina stávající monolitické desky, která tvoří strop nad podchodem v křižovatce ulic Ke Štvanici a Křižíkova, což představuje odvoz cca 2500 tun železobetonu, a v těchto místech vybudovat novou ocelobetonovou stropní konstrukci. Monolitickou desku ve vestibulu podepírá asi 250 tun ocelových podpěr.

Pod křižovatkou ulic Ke Štvanici a Křižíkova bude v dalších měsících probíhat roz­řezávání a odstraňování druhé poloviny původní monolitické desky, kde zhotovitelé předpokládají odvoz až 3000 tun betonu v podobě až 30tunových kvádrů a současně budování nové ocelobetonové stropní konstrukce. Poté stavbaři vymění zbývajících 37 původních předepjatých nosníků, které sahají až ke stanici Florenc B. Rekonstrukce potrvá ještě zhruba dva roky, do konce roku 2026.

 

Jak se změní vestibul?

Ve vestibulu stanice, po odstranění ocelových podpěr pod monolitickou deskou, stavbaři dokončí rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace včetně nového osvětlení. Nainstalují nové podhledy, provedou výměnu obkladů a rekonstrukci obchodních jednotek i zbylých výstupů na povrch. Ty dostanou nový typ přístřešků, které byly poprvé naistalovány nad výstupy ze stanice Náměstí Republiky u Masarykova nádraží a staly se novou městskou normou pro rekonstrukce dalších stanic metra.

Metrostav 21/2024

Metrostav Norge

Aktuálně z nejsevernější stavby: bleskovou povodeň střídal mráz

V oblastech, kde nyní působí mostaři dceřiné společnosti Metrostav Norge AS, začínají panovat poměrně drsné podmínky dané geografickou polohou (foto). Stavbaři i tak pracují na několika objektech projektu E8 Ramfjord v Norsku v rámci výstavby 10 km dlouhého úseku silnice první třídy a také na mostu Nerlandsøy mezi dvěma ostrovy (silnice Fv. 5878).

RED, foto archiv stavby

N

Denní světlo se postupně zkracuje a v některých oblastech přichází tzv. polární noc, kdy slunce nevychází nad obzor.

„Na obou mostařských projektech si v druhé polovině listopadu užíváme počasí pod bodem mrazu. Na Ramfjordu tomu tak ještě nedávno nebylo a blesková povodeň vyplavila násep pod skruží mostu K12 a hledali jsme řešení. Na velkém mostě Ramfjordbrua obsadila flotila už všech pět os založení v moři. Očekáváme, že fjord zamrzne a led by měl prorážet trajekt, který na projektu zajišťuje dopravu materiálu po moři. Ti, kteří pracovali na Åstfjordu, si pamatují, jakou výzvou bývají ve fjordu vítr a vlny. V Ramfjordu už několikrát omezily práce a na Nerlandsøy se dokonce přervala dvě kotevní lana. Záchranná operace se našemu týmu podařila i při rychlosti větru 35 m/s a lana byla opravena. Díky za držení progresu v tomto náročném období,“ informuje z místa vedoucí projektu Matěj Novotný. Jeho týmu přejeme hodně sil.

 

Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu
Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
Metrostav 21/2024, Ptáme se
Metrostav 21/2024, Fotosloupek
Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt
Metrostav 21/2024, Číslo
Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 21/2024, Metrostav Norge
Metrostav 21/2024, Zajímavosti
Metrostav 21/2024, Exkurze
Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu

Rekordní most přes Orlík v provozu

Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Metrostav 21/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt

Vzdělávací pobyt

Metrostav 21/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 21/2024, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 21/2024, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 21/2024, Exkurze

Exkurze

Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

9

Sending statistics …

Rendering Metrostav Norge (381419): (1/3) (0 ms)

Rendering Metrostav DIZ závod 8 (381418): (2/3) (4 ms)

Rendering Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury (381417): (1/2) (15 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9960/item1184569-small.jpg

 i9960/item1184570.svg

 i9960/item1184572-small.jpg

 i9960/item1184571.svg

 i9960/item1184573-small.jpg

 i9960/item1184575-small.jpg[p2]

 i9960/item1184464.svg[p3]

 i9960/item1184574.svg[p3]

 i9960/vth488667-1.jpg (2x)

 i9960/vth488644-1.jpg (2x)

 i9960/vth488665-1.jpg (2x)

 i9960/vth488853-1.jpg (2x)

 i9960/vth488648-1.jpg (2x)

 i9960/vth488647-1.jpg (2x)

 i9960/vth488730-1.jpg (2x)

 i9960/vth488650-1.jpg[p1]

 i9960/vth488652-1.jpg[p1]

 i9960/vth489884-1.jpg[p1]

 i9960/vth488655-1.jpg[p1]

 i9960/vth488660-1.jpg[p1]

 i9960/vth488657-1.jpg[p1]

 i9960/item1184572-medium.jpg[p3]

 i9960/item1184573-medium.jpg[p3]