Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrem 50

Prstencová metoda

Březnový list letošního kalendáře popisuje tzv. prstencovou metodu, která dostala v literatuře přízvisko „pražská“. Stala se dominantní metodou na ražbách pražského metra v průběhu šedesátých až první poloviny devadesátých let.

J

iž na prvním provozním úseku trasy C (mezi stanicemi Florenc a Kačerov) bylo nevyhnutelné realizovat tunely nejen hloubené, ale rovněž ražené, tzn. výrubem v horninovém prostředí bez odstranění jeho nadloží. Ražené jsou v rámci prvního provozního celku linky C všechny mezistaniční úseky vyjma trati Hlavní nádraží – Muzeum a vyjma Nuselského mostu.

V druhé polovině šedesátých let skončilo dlouhé období tzv. klasických tunelářských metod. Technologicky již byly tyto metody překonány a pro efektivní ražbu v husté městské zástavbě se nehodily. Bylo tudíž nutné naučit se metody nové. Není překvapivé, že ve shodě s tehdejší politickou orientací na Sovětský svaz byla shodná orientace rovněž technologická. Pro ražby prvních tunelů pražského metra tak byly zvoleny v zásadě dvě metody – nemechanizované tunelování a prstencová metoda.

Při ražení tímto způsobem postupuje ražba v záběrech po jednom metru. Hornina je navrtána, pomocí trhavin rozrušena a po očištění líce je ihned osazen prstenec z litinových tybinků – tybinky osazuje erektor, za ním postupuje injektážní plošina. Celý komplex váží 45 tun. Odstřelenou horninu nakládal kolejový nakladač do vozíků úzkokolejné drážky.

Nutnou podmínkou pro použití prstencové metody je takové geologické prostředí, v němž je stabilita volného výrubu na délku záběru časově dostatečná k zabudování ostění.

Podrobněji na: 
www.metrostav.cz/cs/metrem50_3-2024 

Fotoreportáž

Přelet nad velkými stavbami

RED, foto archiv Metrostavu a ŘVC ČR

Skupina Metrostav má rozpracováno nemálo projektů, které pomohou dopravě či jinak posílí infrastrukturu. Jejich aktuální stav a velikost nejlépe zachycují snímky z ptačí perspektivy.

Výstavba Dvoreckého mostu. V Praze mezi Smíchovem a Podolím roste nový most z bílého betonu, který realizují kolegové z Metrostavu TBR ve sdružení.

Velká železniční stavba v Holešovicích. V rámci modernizace vytížené železniční trati v úseku Praha-Bubny se již rýsuje velká estakáda. Do akce je zde zapojeno více firem, a to i v rámci naší Skupiny.

Most u Červené nad Vltavou. Stavbaři z Metrostavu TBR pracují na realizaci nového železničního mostu, který překlenul vodní nádrž Orlík největším železobetonovým obloukem v ČR, jeho rozpětí činí 156 metrů!

Zabezpečení VD Orlík. O několik kilometrů dál po proudu Vltavy tým divize 6 staví nový bezpečnostní přeliv na naší největší přehradě. 

Plavební komora Rohatec/Sudoměřice. Kolegové ze závodu 6 Metrostavu DIZ na hranicích se Slovenskem obnovují ve sdružení Sudoměřický jez a u něj budují plavební komoru.


ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV

Noviny společnosti Metrostav a.s.

Šéfredaktor 

David Kalců, DiS.

Složení redakční rady

David Kalců, DiS. (předseda)

Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)

Ing. Roman Čech

Ing. Kateřina Hainzová, MBA

Mgr. Jana Kořínková, MBA

Ing. Aleš Knobloch

Ing. Petr Půta

Mgr. Radim Mana

Ing. Jitka Neklanová

Vydává

Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav

Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň

tel: 266 019 245

www.metrostav.cz  

Výroba

Boomerang Communication, s. r. o.

Novinová sazba

Povolena MK ČR E 7121

Neprodejné

 

Metrostav 4/2024, V Chýni staví školu s pobytovou střechou
Metrostav 4/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 4/2024, Metrostav Development
Metrostav 4/2024, Ptáme se
Metrostav 4/2024, Fotosloupek
Metrostav 4/2024, SportujeM
Metrostav 4/2024, Číslo
Metrostav 4/2024, Více než 150 nových parkovacích míst
Metrostav 4/2024, Divize 9
Metrostav 4/2024, Startuje renovace nádraží v lázeňském městě
Metrostav 4/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 4/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 4/2024, Metrem 50
Metrostav 4/2024, Přelet nad velkými stavbami
Metrostav 4/2024, V Chýni staví školu s pobytovou střechou

V Chýni staví školu s pobytovou střechou

Metrostav 4/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 4/2024, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 4/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 4/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 4/2024, SportujeM

SportujeM

Metrostav 4/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 4/2024, Více než 150 nových parkovacích míst

Více než 150 nových parkovacích míst

Metrostav 4/2024, Divize 9

Divize 9

Metrostav 4/2024, Startuje renovace nádraží v lázeňském městě

Startuje renovace nádraží v lázeňském městě

Metrostav 4/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 4/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 4/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 4/2024, Přelet nad velkými stavbami

Přelet nad velkými stavbami

14

Sending statistics …

Rendering Přelet nad velkými stavbami (344067): (5/5) (10 ms)

Rendering Metrem 50 (344066): (1/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8847/item1100709-small.jpg

 i8847/item1100708.svg

 i8847/item1100710-small.jpg

 i8847/item1100711-small.jpg

 i8847/item1100712-small.jpg

 i8847/item1100713-small.jpg

 i8847/item1100714-small.jpg