divize 8
Moderní, elegantní, odolný. Nový terminál v Benešově
Od 13. prosince slouží cestujícím v Benešově moderní autobusové nádraží nově propojené podchodem se železniční stanicí. S více než měsíčním předstihem jej dokončil tým divize 8 ve sdružení s firmou IMOS Brno.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
S
edmnáct zastřešených zastávek zatím cestující využívají bez budovy terminálu, kde investor dokončuje prostory pro nájemce. „V provozu je také více než 50 m dlouhý tunel, který autobusové nádraží spojuje se starým podchodem pod železnicí. Dokončeny jsou úpravy okolních ulic, hotové je prostě vše. Dílo je předáno,“ konstatuje vedoucí projektu Ing. Pavel Kalouš. Vedení zakázky po třech měsících převzal od Ing. Tomáše Buriana, kterého v září 2019 divize převelela na stavbu plynovodu Antilopa, kde byl zapotřebí zkušený lídr s perfektní znalostí technické angličtiny.
Zkrácení termínu výstavby se kolegům podařilo díky úspěšné koordinaci prací, kterou přímo na stavbě prováděl stavbyvedoucí Michal Kordula. Příznivě tentokrát přispěla i covidová situace – provoz ve městě se totiž zmenšil na polovinu a stavbařům se podařilo prosadit úpravu etapizace celého díla. „Termín dokončení mohl být ještě o něco kratší, ale v ulici před vlakovým nádražím jsme narazili na více než 150 let starou kanalizaci, která nebyla součástí žádné dokumentace. Do té doby dokonce nikdo nevěděl, kam splašky z nádraží odcházejí. Bylo proto nutné vymyslet způsob, jak původní nádražní odpad napojit na nově budovanou stokovou síť, která v etapě, kdy došlo k nálezu, ještě nebyla dokončená. Zrychlení se nám tak významně zpomalilo,“ vzpomíná Ing. Kalouš.
Zkrácení termínu výstavby pomohla úspěšná koordinace prací i nižší provoz ve městě kvůli covidové situaci
nečekané úpravy
Při projektování za pochodu musel být kompletně upraven projekt venkovních komunikací, který nesplňoval požadavky na budoucí druh provozu, venkovních opěrných stěn i založení velkého ocelového zastřešení nástupišť. Docházelo také ke kolizím s vedením plynu a vody. Sítě byly totiž vedeny v jiné pozici, než měly být, nebo byly v tak špatném stavu, že při pojíždění techniky po pláni docházelo k jejich samovolnému poškozování. „Složité bylo i zúřadování velkého množství změnových listů, které perfektně zvládl přípravář Jiří Němec,“ chválí vedoucí projektu a pokračuje: „Kolegovi Burianovi se podařilo nastavit velmi dobré vztahy s objednatelem a jsem rád, že nyní mohu s klidným srdcem potvrdit, že se nám perfektní spolupráci podařilo udržet až do konce. Velké díky patří celému realizačnímu týmu, kolegům z divizních středisek železobetonů a elektro, kteří pro nás pracovali, a všem, kdo se na stavbě podíleli, včetně pracovníků firmy BES.“
Funkční a trvanlivé řešení
Stavbaři používali hlavně kámen, beton, ocel, sklo a dřevo. Nejsou to výjimečné materiály, ale jejich kombinací vznikl neobyčejný výsledek. „Kolemjdoucí se sice často ptali, zda na betonové fasádě bude nějaký nátěr a jestli zastřešení nástupišť z cortenového plechu zbrousíme a nalakujeme, nebo konstatovali, že kamenná dlažba je už přežitek. Projektant však v Benešově nemyslel pouze na vzhled terminálu, ale také na jeho trvanlivost. Měl by proto tvořit pěknou a funkční část města po dlouhou dobu,“ zmiňuje inženýr Pavel Kalouš.