1
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
19. ledna 2021
ročník 33
slavíme padesátiny!
Celé Půlstoletí již uběhlo začátkem letošního roku od založení Metrostavu – stalo se tak 1. ledna 1971. Od té doby jeho pracovišti prošly desetitisíce zaměstnanců, za kterými zůstaly tisíce úspěšně dokončených staveb. Pro tehdy novou firmu se stalo kolébkou i perspektivou budování pražského metra. Tato významná a náročná stavba nebyla ovšem zdaleka jediná!
RED, foto archiv Metrostavu a archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
sal se rok 1971. Pracovníci Vodních staveb dokončili hrubé zemní práce na tělese hráze vodního díla Želivka už jako zaměstnanci Metrostavu z provozní jednotky 6. Jejich kolegové z Jedničky zajišťovali výstavbu stanic metra Budějovická, Pražského povstání a Gottwaldova (dnešní Vyšehrad). Provozní jednotka 2, vybavená prvním nemechanizovaným štítem, pracovala ve Štětkově ulici na Pankráci. Trojku byste zastihli třeba ve stanicích Muzeum a Hlavní nádraží...
Tenkrát v Opletalově ulici
Krátký exkurz do minulosti ukazuje, že se pracovalo hned na několika stavbách. Tehdejší národní podnik Metrostav byl totiž ustanoven v rámci oborového podniku Vodní stavby, které stavbu pražského metra začínaly. I proto za symbolický okamžik zrození Metrostavu můžeme považovat první úder sbíječky do vozovky v Opletalově ulici, který se odehrál 7. ledna 1966 a slavnostně zahájil výstavbu původně podpovrchové tramvaje (hlavní foto, druhý zprava generální ředitel Vodních staveb Karel Polák).
Na začátku roku 1974 se Metrostavu podařilo úspěšně dokončit první úsek trasy metra C mezi stanicemi Sokolovská (dnešní Florenc) a Kačerov. Po jeho otevření podnik pracoval během druhé poloviny 70. let na všech třech trasách. Souběžně s těmito pracemi se na konci 80. let stává generálním dodavatelem stavby Strahovského tunelu v Praze. A roky běžely. Z národního podniku se stal státní podnik, pak přišlo „zvonění klíčů“ a s ním privatizace a transformace na akciovou společnost. V polovině 90. let Metrostav upevnil své postavení mezi předními stavebními podniky České republiky.
Podnik orientovaný na budování metra dnes nabízí široký sortiment stavební výroby
cesta k silnému koncernu
Do nového tisíciletí firma vstoupila jako stabilizovaná stavební společnost a začátkem roku 2009 vznikla Skupina Metrostav, jejímž úkolem je plánovat strategii, řídit a koordinovat. Ze specializované firmy se tak vyvinul významný koncern, který působí také v zahraničí. Jeho zaměstnanci připravili, řídili i vlastními silami vybudovali stovky podzemních a tisíce nadzemních staveb všech možných druhů, významů či velikostí.
Nelze zmínit vše, a tak další informace, zajímavosti a historické fotografie vám po celý jubilejní rok budou přinášet následující čísla novin Metrostavu.