divize 5

První český most ve Skandinávii

Dva tunely a most přes Åstfjord na důležité „lososí“ silnici se blíží ke svému zprovoznění. O dílo se zasloužili stavbaři Metrostavu, kteří na této dosud největší zakázce v Norsku prožili nemálo dobrodružství.

Ing. Vojtěch Kostiha, foto Matěj Novotný

Z

mnoha zážitků bych připomněl ten, který nás nejvíce překvapil. Při ražbě menšího tunelu Mjønes jsme objevili nečekaný poklad – narazili jsme na vzácný růžový nerost thulit, který je běžnou součástí šperků. Investor následně uspořádal den otevřených dveří a na něm si zájemci mohli nasbírat a odvézt libovolné množství této horniny,“ prozrazuje Aleš Gothard, ředitel divize 5 a předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.

Technicky nejpozoruhodnější byl 735 m dlouhý most přes Åstfjord (foto), který vyžadoval unikátní způsob založení. Výzvou byly železobetonové studně s váhou 2 200 tun a vnějším průměrem přes 18 m. Stavbaři je museli postavit na pontonu, zaplavit a potopit do hloubky cca 14 m.

Součástí zakázky byl i tunel Slørdal, který se díky své délce 2 650 m stal největším českým silničním tunelem v Norsku. Dodejme, že silnice Fv. 714 tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, z nějž se vyváží více než třetina všech norských lososů. Proto se tomuto silničnímu tahu přezdívá Lososí cesta.