-
Metrostav
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Slavíme padesátiny!
1
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
19. ledna 2021
ročník 33
slavíme padesátiny!
Celé Půlstoletí již uběhlo začátkem letošního roku od založení Metrostavu – stalo se tak 1. ledna 1971. Od té doby jeho pracovišti prošly desetitisíce zaměstnanců, za kterými zůstaly tisíce úspěšně dokončených staveb. Pro tehdy novou firmu se stalo kolébkou i perspektivou budování pražského metra. Tato významná a náročná stavba nebyla ovšem zdaleka jediná!
RED, foto archiv Metrostavu a archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
sal se rok 1971. Pracovníci Vodních staveb dokončili hrubé zemní práce na tělese hráze vodního díla Želivka už jako zaměstnanci Metrostavu z provozní jednotky 6. Jejich kolegové z Jedničky zajišťovali výstavbu stanic metra Budějovická, Pražského povstání a Gottwaldova (dnešní Vyšehrad). Provozní jednotka 2, vybavená prvním nemechanizovaným štítem, pracovala ve Štětkově ulici na Pankráci. Trojku byste zastihli třeba ve stanicích Muzeum a Hlavní nádraží...
Tenkrát v Opletalově ulici
Krátký exkurz do minulosti ukazuje, že se pracovalo hned na několika stavbách. Tehdejší národní podnik Metrostav byl totiž ustanoven v rámci oborového podniku Vodní stavby, které stavbu pražského metra začínaly. I proto za symbolický okamžik zrození Metrostavu můžeme považovat první úder sbíječky do vozovky v Opletalově ulici, který se odehrál 7. ledna 1966 a slavnostně zahájil výstavbu původně podpovrchové tramvaje (hlavní foto, druhý zprava generální ředitel Vodních staveb Karel Polák).
Na začátku roku 1974 se Metrostavu podařilo úspěšně dokončit první úsek trasy metra C mezi stanicemi Sokolovská (dnešní Florenc) a Kačerov. Po jeho otevření podnik pracoval během druhé poloviny 70. let na všech třech trasách. Souběžně s těmito pracemi se na konci 80. let stává generálním dodavatelem stavby Strahovského tunelu v Praze. A roky běžely. Z národního podniku se stal státní podnik, pak přišlo „zvonění klíčů“ a s ním privatizace a transformace na akciovou společnost. V polovině 90. let Metrostav upevnil své postavení mezi předními stavebními podniky České republiky.
Podnik orientovaný na budování metra dnes nabízí široký sortiment stavební výroby
cesta k silnému koncernu
Do nového tisíciletí firma vstoupila jako stabilizovaná stavební společnost a začátkem roku 2009 vznikla Skupina Metrostav, jejímž úkolem je plánovat strategii, řídit a koordinovat. Ze specializované firmy se tak vyvinul významný koncern, který působí také v zahraničí. Jeho zaměstnanci připravili, řídili i vlastními silami vybudovali stovky podzemních a tisíce nadzemních staveb všech možných druhů, významů či velikostí.
Nelze zmínit vše, a tak další informace, zajímavosti a historické fotografie vám po celý jubilejní rok budou přinášet následující čísla novin Metrostavu.
Krátce aktuálně
Krátce Aktuálně
Zahálka ve správě Metrostav Facility
Naše dceřiná společnost Metrostav Facility od ledna rozšířila své portfolio spravovaných bytů o cca 250 bytových jednotek luxusního projektu Zahálka (foto) v pražských Modřanech. Tyto výškové bytové domy F a G v rámci první etapy s dřívějším názvem Riverpark nedávno dokončily týmy Metrostavu.
podporujeme galerii moderního umění DOX
Ještě drastičtěji než na stavebnictví se boj s koronavirem vloni podepsal na kinech, divadlech a galeriích. Metrostav pomáhá obtížné období přežít několika kulturním institucím, z nichž nejzásadnější podporu poskytuje Centru současného umění DOX. Hrdým partnerem galerie jsme i v roce 2021.
Aktuální informace k opatření Metrostavu kvůli koronaviru
najdou zaměstnanci na intranetu.
Náročné operace v Teplárně Trmice
Vedoucí projektu Ing. Jan Zacharda a jeho tým z divize 3 po výstavbě plynové kotelny v Teplárně Trmice provádí intenzifikaci stávajícího odsíření a vybudování nové SCR jednotky TAIL END (foto). Provedeny byly poslední zdvihy o hmotnosti až 72 tun. Více můžete vidět na videu zde.
Noviny nově
Noviny nově
Do dalších let s novou tváří
Podoba novin, které právě držíte v rukou, vás možná překvapila. Oslava padesátky je totiž také ten správný čas na modernizaci a osvěžení grafického vzhledu Čtrnáctideníku Metrostav.
David Kalců
nažili jsme se vytvořit moderní noviny s dynamickou grafikou, kdy používáme různé formáty a umístění fotografií. Hlavním trendem v současné novinové grafice je také přebírání estetických prvků z jiných médií, především časopisů. Jde třeba o upoutávky v článcích, rozmístění obrazové výbavy na stránce atd.
Co je ale důležité – nadále si budete moci každé dva týdny udělat představu o tom, čím Metrostav žije, jak si vede v segmentech stavebního trhu i v dalších činnostech. Budeme se snažit, aby mozaika dění byla co nejpestřejší. Děkuji agentuře Boomerang a všem, kteří pomohli připravit nový design, a věřím, že se vám čtrnáctideník v novém kabátě líbí.
Metrostav Development
Metrostav Development
Co je nového ve společnosti Metrostav Development?
Společnost si zakládá na férovém přístupu ke kliENtům a dodavatelům, tradici mateřského metrostavu a ohleduplném přístupu k městu. To vše jsme se snažili promítnout do nového vizuálního stylu firmy i do dalších činností.
Text a vizualizace Metrostav Development
uku v ruce se změnou vizuálního stylu jsme v lednu otevřeli v budově Palmovka Park II nové realitní centrum, které přináší místo ideálně přizpůsobené pro schůzky s našimi klienty. Jedná se o jediný retailový prostor v této budově. Celé zázemí těží z ideálního umístění a viditelnosti z Voctářovy ulice a bylo navrženo architekty tak, aby uspokojilo současné požadavky klientů i zaměstnanců a zároveň naši společnost reprezentovalo. Do nového centra bude možné vstoupit nejen z prostor hlavní recepce budovy Metrostavu, ale nově i přímo z ulice. Součástí bude také nový showroom s několika zasedacími místnostmi a vzorkovnou standardů jednotlivých projektů Metrostav Development. Prostor je vybaven v souladu s aktuálními trendy.
Stavíme projekty s kvalitní střízlivou architekturou a dobrým poměrem ceny a výkonu
Ohlédnutí za rokem 2020 a co nás dále čeká
Loni na jaře jsme spustili prodej další etapy rezidenčního projektu Na Vackově s názvem Byty u parku Na Vackově (vizualizace), který celkově tvoří 11 bytových domů s 272 byty. Na své si zde přijdou milovníci minimalistických i prostorných bytů. V současné době je v tomto projektu prodáno více než 30 % bytových jednotek.
Další novinky se týkají projektu Byty Na Vackově, který byl s výjimkou dvou bytů do konce roku 2020 vyprodán.
V plném proudu jsou práce na projektu Vysočanský mlýn, kde jsme díky participaci a otevřené komunikaci se sousedy získali územní rozhodnutí, a to bez námitek a odvolání do celého legislativního procesu. V září tak započaly demoliční práce. Nakoupili jsme projekty s více než 600 byty, které uvedeme na trh po roce 2024. Dařilo se ve změnách územních plánů a v rozvoji velkých územních celků. V roce 2021 chceme uvést na trh tři projekty s více než 440 byty, nejvíce v historii společnosti!
V souladu s našimi dlouhodobými hodnotami již několik let podporujeme neziskovou organizaci Cesta domů, jež poskytuje odbornou péči lidem na konci života a jejich blízkým. Na úspěšnou charitativní sbírku ze sklonku roku 2019, která přinesla finanční částku 169 600 Kč, navázala v závěru roku 2020 podobná akce a přinesla 137 202 Kč.
S optimismem vstupujeme do roku 2021 a pevně věříme, že přinese další příležitosti a úspěchy pro celou naši společnost. Podobu nového vizuálního stylu a loga naleznete zde.
Ptáme se
Ptáme se...
Ing. Jaroslav Heran
generální ředitel Metrostavu
Nelze opomenout jubilejní výročí – Metrostav letos slaví padesátku! Jaké jsou vaše pocity? Patříte k dlouholetým zaměstnancům, strávil jste zde celý svůj profesní život...
K padesátinám Metrostavu jsme vydali pamětní knihu a stačí ji prolistovat, aby si člověk uvědomil, že těch padesát let práce a snažení bylo plodných a že vznikla tradice, která motivuje a zavazuje. Tak to alespoň vnímám já a za těmi stavbami vidím především tisíce lidských příběhů – příběhů lidí, kteří svou profesní kariéru spojili s Metrostavem. Jsem rád, že jsem jedním z nich. Padesátiny Metrostavu považuji za dobrou příležitost k ohlédnutí se a bilancování, nicméně je to jen další z mnoha milníků, který na své cestě mineme a budeme pokračovat dále.
Zažíváme složité období: čelíme korona krizi i dopadům trestních řízení, která jsou vedena vůči naší firmě. Chtěl byste něco sdělit v této souvislosti?
Rok 2020 byl skutečně v mnohém mimořádný. Pandemie a s ní související opatření negativně zasáhly celý civilizovaný svět. Stavebnictví v ČR patří k odvětvím, která byla zatím postižena méně, nicméně krize není u konce a očekávaný propad ekonomiky nás v budoucnu svými důsledky nemůže zcela minout. Je to nepříjemné, ale máme v tom stejné podmínky, jako naše konkurence. Jsme v dobré ekonomické i personální kondici a z tohoto pohledu není třeba se budoucnosti obávat.
Běžící trestní kauzy, v nichž Metrostav figuruje mezi obviněnými, zatěžují naši společnost již řadu let. Vztahují se k událostem, které se podle tvrzení obžaloby měly odehrát v letech 2012 a 2013. Je tristním obrazem stavu práva u nás v Čechách, že až po osmi letech padly první nepravomocné rozsudky, které považujeme za nezákonné. Ve všech případech jsme se odvolali a budeme se domáhat spravedlnosti v dalších stupních soudních řízení. Na druhé straně je k tomu třeba říci, že možné důsledky trestních kauz bereme velmi vážně a pracujeme alternativně se všemi možnými variantami.
Když se ohlédneme za loňským rokem – co se naší společnosti podařilo?
Tak především jsme dosáhli lepších ekonomických výsledků, než bylo plánováno. Přesná čísla budeme znát až po ročních uzávěrkách, ale lze již říci, že za rok 2020 dosáhl Metrostav externího obratu téměř 23 mld. Kč a provozního zisku ve výši kolem 450 mil. Kč.
Dokončili jsme řadu náročných a zajímavých staveb. Zahájili jsme nové zakázky a podepsali nové smlouvy tak, že na příští období máme zásobník práce blížící se objemu 27 mld. Kč, což je dobrý základ pro splnění našich úkolů v roce 2021.
Za významné považuji i prohlubování vzájemné spolupráce mezi jednotlivými společnostmi ve Skupině Metrostav. Koncern dosahuje v posledních letech obratů kolem 40 mld. Kč, a je tedy největší skupinou působící na stavebním trhu v České republice. I v uplynulém roce jsme pracovali na dalším rozvoji.
Významnou událostí roku 2020 bylo například dokončení strategické operace, v rámci které došlo k odprodeji části divize 4 Metrostavu do dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure a.s., která se má dále rozvíjet jako oborově specializovaná firma v oblasti dopravního stavitelství. Byly zahájeny kroky k podpoře rozvoje naší společnosti Metrostav DIZ s.r.o., jež byla dosud úzce zaměřená na technologické dodávky a kterou hodláme rozvíjet jako univerzální stavební společnost schopnou zajišťovat generální dodávky staveb a rozsáhlých stavebních celků. Metrostav DIZ s.r.o. by měla výhledově cílit zejména na zakázky v oblasti ekologizace průmyslu a energetiky. V tomto segmentu jsou očekávány významné investice podporované též ze zdrojů EU.
Podařilo se také rozšířit portfolio našich vlastních specializovaných kapacit. Uvedu dva příklady. Pod patronací divize 3 jsme v loňském roce dokončili akvizice spojené s ustavením provozu na výrobu a provádění lehkých obvodových plášťů budov. Pod patronací divize 1 došlo k akvizici významné pražské plynařské společnosti Prockert a Hynek a.s. V rámci této divize řadu let úspěšně působí brněnské plynařské středisko a divize 1 by měla být garantem rozvoje našich kapacit v oblasti staveb plynovodů a plynárenských zařízení, včetně vysokotlakých a dálkových vedení.
Neustrnout, měnit se a dále se rozvíjet považuji za nutnost, nemáme-li ztrácet dech a pozici.
Na co by se Metrostav měl v tomto roce zaměřit?
V důsledku očekávaného ekonomického poklesu předpokládám zhoršení dostupnosti a bonity nových zakázek v druhé polovině roku 2021 a především pak v roce 2022 a možná i dále. Přinese to zvýšený tlak na efektivitu a účelnost. Takových období jsme v minulosti poznali řadu. Byl bych rád, kdybychom to přijali jako výzvu a příležitost upevnit na trhu svou pozici. Měli bychom se dále zaměřovat na diverzifikaci a rozvoj svých vlastních technických a technologických odborností a kapacit. V segmentu generálních dodávek staveb by nosnou část výrobního programu měly tvořit především projekty technicky, technologicky a organizačně náročné, které odpovídají naší velikosti a našim možnostem.
Závěrem snad jedno mé přání. Chtěl bych, aby platilo, že Metrostav je sice firma s dlouholetou tradicí, ale v každém čase moderní a svěží.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
fotosloupek
Stavby plné roušek
Uplynulý rok byl náročný. Už na jaře koronavirus zasáhl do mnoha oblastí našeho života. Metrostav spustil systém krizového řízení, vznikly krizové štáby na úrovni centrály a divizí. Zaměstnanci se více než kdy jindy semkli a ve zhoršených podmínkách pokračovali v práci.
Divize 11 se zhostila zajištění ochranných pomůcek, mnoho našich kolegů a zejména kolegyň se zapojilo do šití roušek. Většinu staveb se přesto všechno podařilo udržet v chodu. Ovšem objevil se dosud nepředstavitelný fenomén – na pracovištích to s trochou nadsázky vypadalo jako na operačních sálech. Kromě toho, že stavbaři jsou běžně vybaveni ochrannými pomůckami, v průběhu roku na základě opatření museli také nasadit roušky.
Divize 8
divize 8
Moderní, elegantní, odolný. Nový terminál v Benešově
Od 13. prosince slouží cestujícím v Benešově moderní autobusové nádraží nově propojené podchodem se železniční stanicí. S více než měsíčním předstihem jej dokončil tým divize 8 ve sdružení s firmou IMOS Brno.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
edmnáct zastřešených zastávek zatím cestující využívají bez budovy terminálu, kde investor dokončuje prostory pro nájemce. „V provozu je také více než 50 m dlouhý tunel, který autobusové nádraží spojuje se starým podchodem pod železnicí. Dokončeny jsou úpravy okolních ulic, hotové je prostě vše. Dílo je předáno,“ konstatuje vedoucí projektu Ing. Pavel Kalouš. Vedení zakázky po třech měsících převzal od Ing. Tomáše Buriana, kterého v září 2019 divize převelela na stavbu plynovodu Antilopa, kde byl zapotřebí zkušený lídr s perfektní znalostí technické angličtiny.
Zkrácení termínu výstavby se kolegům podařilo díky úspěšné koordinaci prací, kterou přímo na stavbě prováděl stavbyvedoucí Michal Kordula. Příznivě tentokrát přispěla i covidová situace – provoz ve městě se totiž zmenšil na polovinu a stavbařům se podařilo prosadit úpravu etapizace celého díla. „Termín dokončení mohl být ještě o něco kratší, ale v ulici před vlakovým nádražím jsme narazili na více než 150 let starou kanalizaci, která nebyla součástí žádné dokumentace. Do té doby dokonce nikdo nevěděl, kam splašky z nádraží odcházejí. Bylo proto nutné vymyslet způsob, jak původní nádražní odpad napojit na nově budovanou stokovou síť, která v etapě, kdy došlo k nálezu, ještě nebyla dokončená. Zrychlení se nám tak významně zpomalilo,“ vzpomíná Ing. Kalouš.
Zkrácení termínu výstavby pomohla úspěšná koordinace prací i nižší provoz ve městě kvůli covidové situaci
nečekané úpravy
Při projektování za pochodu musel být kompletně upraven projekt venkovních komunikací, který nesplňoval požadavky na budoucí druh provozu, venkovních opěrných stěn i založení velkého ocelového zastřešení nástupišť. Docházelo také ke kolizím s vedením plynu a vody. Sítě byly totiž vedeny v jiné pozici, než měly být, nebo byly v tak špatném stavu, že při pojíždění techniky po pláni docházelo k jejich samovolnému poškozování. „Složité bylo i zúřadování velkého množství změnových listů, které perfektně zvládl přípravář Jiří Němec,“ chválí vedoucí projektu a pokračuje: „Kolegovi Burianovi se podařilo nastavit velmi dobré vztahy s objednatelem a jsem rád, že nyní mohu s klidným srdcem potvrdit, že se nám perfektní spolupráci podařilo udržet až do konce. Velké díky patří celému realizačnímu týmu, kolegům z divizních středisek železobetonů a elektro, kteří pro nás pracovali, a všem, kdo se na stavbě podíleli, včetně pracovníků firmy BES.“
Funkční a trvanlivé řešení
Stavbaři používali hlavně kámen, beton, ocel, sklo a dřevo. Nejsou to výjimečné materiály, ale jejich kombinací vznikl neobyčejný výsledek. „Kolemjdoucí se sice často ptali, zda na betonové fasádě bude nějaký nátěr a jestli zastřešení nástupišť z cortenového plechu zbrousíme a nalakujeme, nebo konstatovali, že kamenná dlažba je už přežitek. Projektant však v Benešově nemyslel pouze na vzhled terminálu, ale také na jeho trvanlivost. Měl by proto tvořit pěknou a funkční část města po dlouhou dobu,“ zmiňuje inženýr Pavel Kalouš.
Číslo
číslo
Taková je v tunách hmotnost dvou železničních jeřábů EDK 750, které při statické zatěžovací zkoušce prověřily most přes ulici Průběžná. Akce proběhla v rámci modernizace koridoru v úseku Praha hl. n. – Praha‑Hostivař.
Divize 6 a 8
divize 6 a 8
Parkovací dům na Černém Mostě
Řidiči přijíždějící do Prahy od východu směrem na Černý Most na podzim letošního roku určitě uvítají otevření nového parkovacího domu, který nabídne 880 míst pro umístění osobního vozidla, i stání pro držitele průkazu ZTP a cyklisty.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
arkovací dům o rozměrech 223 × 34 m bude mít 8 půlpater. Zatím jsou dokončeny nezbytné přeložky inženýrských sítí, objekt je založen na pilotách a má hotovou základovou desku (foto). Metrostav zastoupený divizí 8 pracuje na této zakázce ve sdružení s firmou BAK. Divize 6 provádí monolitické konstrukce, divize 8 pak vlastní kapacitou silnoproudé rozvody. Pilotové založení a zajištění stavební jámy měli na starosti kolegové ze společnosti Pragis a o zdravotně-technické instalace se postarají zaměstnanci společnosti Subterra.
„Pro mě osobně je to zajímavá zakázka. Po jedenácti letech práce v divizi 4, kde jsem se věnoval výhradně stavbě mostů, se jedná po výstavbě obří pily pro společnost Labe Wood ve Štětí teprve o můj druhý projekt v oboru pozemních staveb,“ říká vedoucí projektu Ing. Martin Frič a dodává: „Máme už za sebou náročné přeložky sítí a kompletní rekonstrukci přilehlé komunikace. Tu jsme museli stihnout v krátkém, striktně ohraničeném devadesátidenním termínu, kdy byla celá komunikace pro veškerou dopravu uzavřena.“
Vedoucí projektu si s kolegy musel poradit také s odstraňováním značného množství nedostatků a nesrovnalostí v zadávací dokumentaci.
Divize 5
divize 5
První český most ve Skandinávii
Dva tunely a most přes Åstfjord na důležité „lososí“ silnici se blíží ke svému zprovoznění. O dílo se zasloužili stavbaři Metrostavu, kteří na této dosud největší zakázce v Norsku prožili nemálo dobrodružství.
Ing. Vojtěch Kostiha, foto Matěj Novotný
mnoha zážitků bych připomněl ten, který nás nejvíce překvapil. Při ražbě menšího tunelu Mjønes jsme objevili nečekaný poklad – narazili jsme na vzácný růžový nerost thulit, který je běžnou součástí šperků. Investor následně uspořádal den otevřených dveří a na něm si zájemci mohli nasbírat a odvézt libovolné množství této horniny,“ prozrazuje Aleš Gothard, ředitel divize 5 a předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
Technicky nejpozoruhodnější byl 735 m dlouhý most přes Åstfjord (foto), který vyžadoval unikátní způsob založení. Výzvou byly železobetonové studně s váhou 2 200 tun a vnějším průměrem přes 18 m. Stavbaři je museli postavit na pontonu, zaplavit a potopit do hloubky cca 14 m.
Součástí zakázky byl i tunel Slørdal, který se díky své délce 2 650 m stal největším českým silničním tunelem v Norsku. Dodejme, že silnice Fv. 714 tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, z nějž se vyváží více než třetina všech norských lososů. Proto se tomuto silničnímu tahu přezdívá Lososí cesta.
Divize 9
divize 9
V pardubicích roste nová stavba
Metrostav převzal v areálu Automatických mlýnů další zakázku: stavbaři divize 9 zahájili práce na projektu Výstavba centrálních polytechnických dílen a Galerie města Pardubice, kde vzniknou reprezentativní prostory v podobě městské galerie.
Blanka Růžičková, vizualizace Šépka architekti
ový projekt (vizualizace) spočívá v dostavbě v severní části bývalého průmyslového areálu a zahrnuje uzavření severní strany mlýnského nádvoří tak, aby investor mohl do spodní části umístit objekty Galerie města Pardubice a do horní prostory pro budoucí polytechnické dílny.
„Demolice stávajícího skladu mouky je již téměř dokončena,“ říká vedoucí projektu Ing. Milan Voráček. Stavbaře čeká založení objektu a vybudování základové desky pod oběma projekty. Další fází bude stavba železobetonové konstrukce budoucího objektu Centrálních polytechnických dílen. Hotovo by mělo být na jaře roku 2023. „Přestože je stavba svojí konstrukcí a použitými materiály velmi složitá, splnění termínu by mělo být v našich silách,“ věří inženýr Voráček.
Pohledové betony
Architekti navrhli v celém objektu červeně probarvené pohledové betony a z velké části konstrukce tvořené nebo opláštěné plechem s řízenou korozí, tzv. COR‑TEN. Galerie bude vyzděna z plných pohledových – lícových cihel v českém formátu ručně vyráběných na zakázku.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Křest pamětní knihy
K příležitosti výročí společnosti vydal Útvar vztahů k veřejnosti unikátní publikaci. V pondělí 11. ledna v 11:11 ji v centrále na Palmovce pokřtili prezident Skupiny Ing. František Kočí a generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran (foto).
Výpravná publikace na zhruba 370 stranách za pomoci dobových fotografií ilustruje bohatou historii firmy. Všichni, kteří Metrostavem během jeho 50leté existence prošli, mají zásluhu na tom, že firma žije dál, a právě o nich a o vás – a především pro vás – je tato kniha.
Každý zaměstnanec obdrží svůj vlastní výtisk během následujících dnů. Přejeme pěkné čtení! S motivem „50“ se budete setkávat také v recepcích v budově centrály i v regionálních pobočkách, na webu Metrostavu a na sociálních sítích. Významné jubileum naší společnosti se odráží i v letošním kalendáři a novoročenkách.
RED, foto archiv Metrostavu
Jihlavská obalovna na sezonu 2021 připravena
Přes nelehký průběh roku 2020 se podařilo úspěšně dokončit výstavbu Jihlavské obalovny, která tak doplnila další část mozaiky do mapy obaloven Skupiny Metrostav.
Obalovna je situována na strategickém místě nedaleko Jihlavy v lomu Bílý Kámen a je primárně určena pro výrobu asfaltových směsí, které se využívají na opravu a výstavbu komunikací a ploch v Kraji Vysočina. Jihlavská obalovna je poslední článek, který podpoří regionální zastoupení našich kolegů ze společnosti Metrostav Infrastructure a.s.
spolupráce v rámci skupiny
Po úspěšném vydání stavebního povolení se naši kolegové z M4 Road Design ve spolupráci s laboratoří SQZ vrhli na vytvoření realizační dokumentace stavby. Tímto bych jim chtěl velmi poděkovat za profesionální a rychlou práci, bez které by nebylo možné dotáhnout stavební část tak, aby mohla včas nastoupit společnost Askom s montáží vlastní technologie. Při výstavbě jsme se potýkali s řadou problémů spojených s úbytkem pracovníků a zpožděných dodávek dílčích technologií, avšak se všemi problémy si bravurně poradil vedoucí obalovny pan Ctibor Machálka.
Nyní dokončujeme například zastřešení skládek kameniva, což je velmi důležité především při skladování jemných frakcí kameniva a asfaltového recyklátu. Obalovna je připravena na nejmodernější trendy v silničním stavitelství, ať už se jedná o asfalty s příměsí recyklovaných materiálů nebo výztužných vláken, ale také stále častěji používaných tzv. CRmB směsí, což je technologie přídavku pryžového granulátu do silničního asfaltu a asfaltových směsí.
Ing. Jan Merunka
Záslužná činnost interních lektorů
Kurzy, semináře, aktivity Centra vzdělávání Skupiny Metrostav jsou připraveny i v současné, specifické době. Na Palmovce, v jednotlivých pracovištích společností Skupiny i při našich regionálních zastoupeních se již od počátku roku rozbíhají vzdělávací akce různorodého zaměření.
Většinu aktivit Centra zabezpečují naši interní lektoři. Systém skupinového vzdělávání je na jejich odpovědné, odborné činnosti postaven. Bez interních spolupracovníků, kteří znají podmínky provozu našich společností i práci svých kolegů z různých pracovišť, by bylo obtížné zabezpečovat kvalifikační potřeby našich týmů. Interní lektoři, kteří se věnují přípravě na své lektorské aktivity ve většině případů ve svém volném čase, přináší do systému vzdělávání také nové postřehy a podněty. Svou činnost zdokonalují v koordinaci s Centrem i v oblasti zavádění nových forem školení. Prohlubování odborné a osobnostní připravenosti lektorů pro jejich působení v aktivitách Centra bude věnována také v letošním roce velká pozornost.
Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav, i díky účinné spolupráci s odbornými garanty akcí a interními i externími lektory, organizačně v roce 2020 zabezpečil více než 11 000 účastí zaměstnanců našich společností v rozvojových aktivitách. Značná část účastí byla realizována v aktivitách formou e-learningu. Nabídku kurzů pro další období naleznete na stránce Vzdělávání na intranetu Skupiny Metrostav.
Mgr. Zdeněk Kostříž
Nové logo a vizuální identita
Jak již bylo zmíněno na str. 2, naše dceřiná společnost Metrostav Development přichází s novým logem a novou vizuální podobou, která lépe odpovídá charakteru značky a potřebám moderní komunikace.
Jde o první krok k dalšímu upevnění pozice na trhu. Společnost buduje promyšlené stavby, jejichž kvalitu a hodnotu pro lidi a město prověří čas.
Metrostav Development se chce i do budoucna soustředit na to, aby klienti i dodavatelé firmu vnímali jako značku, která hraje fér, a jako partnera, který dodrží to, na co si s ním podáte ruku.
RED
Pomoc hendikepovaným
Skupina Metrostav, obl. zastoupení pro Ústecký kraj, věnovalo veslařskému klubu hendikepovaných sportovců Paprsek z.s. z Ústí nad Labem upravenou stavební buňku, která bude zázemím pro sportovce.
Veslaři buňku využijí nejen jako šatnu a kancelář, ale budou zde umístěny i tři trenažery pro zlepšení výkonů v zimním období. Transport buňky komplikoval úzký viadukt, ale naši zaměstnanci si s tím poradili.
Bc. Zuzana Savara
Fotoreportáž
Fotoreportáž
Tenkrát na metru aneb lidé první dekády
RED, foto archiv Metrostavu a Miloslav Kolář
Ing. Jaroslav Trpišovský, první ředitel národního podniku Metrostav. Do funkce nastoupil z místa technického náměstka, po letitých zkušenostech z Vodních staveb.
Týmy na jednotlivých projektech i divizích spojovala loajalita pracovníků k celé firmě a jejich ochota společně stavět. Na snímku z roku 1974 je parta předáka Faflíka, která působila na ražených úsecích trasy II. C.
Autopark firmy měl v 70. letech stanoviště na stavebním dvoře Rohanský ostrov a flotilu vozů tvořily zejména Tatry. Za volantem jedné z nich v roce 1980 seděl Josef Fořt.
Strojař Ing. Dobroslav Hřebíček, jehož jméno je spojováno zejména s úspěšným nasazením mechanizovaného štítu pro 1. podchod Vltavy, ale i s řešením mnoha technických problémů. Na výkresu je vidět vlastní razicí štít, na jehož konstrukci se podílel. Tehdy veškeré výpočty prováděl na logaritmickém pravítku, které má v ruce.
Svůj život Metrostavu bezpochyby zasvětil Ing. Jaromír Pavlíček. V počátcích pracoval jako stavbyvedoucí na stanici metra Muzeum, posléze jako hlavní stavbyvedoucí na stanici Vyšehrad, dále Dejvická, později jako vedoucí provozní jednotky 1, ředitel divize 1 a člen vedení. Nyní tento nejdéle zaměstnaný metrostavák zúročuje své celoživotní zkušenosti při řízení kanceláře exprezidenta Jiřího Bělohlava.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda),
David Kalců, DiS. (místopředseda),
Ing. Roman Čech,
Ing. Kateřina Hainzová, MBA,
Ing. Aleš Knobloch,
Mgr. Jana Kořínková, MBA,
Ing. Jitka Neklanová,
Ing. Petr Půta,
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
Fotosloupek – fotogalerie
Slavime padesatiny – fotogalerie
Ražba eskalátorového tunelu ve stanici Staroměstská (1976)
Stejně jako Malostranská má i Staroměstská jen jeden eskalátorový tunel, jímž se cestující dostávají od nástupiště k vestibulu.
Stavební jáma vestibulu metra B na Jungmannově náměstí (1983)
Před zahájením prací byly realizovány provizorní přeložky inženýrských sítí, které byly vyvěšeny na fasádách domů, popřípadě na ocelových mostních konstrukcích. Také se musela demontovat a odvézt socha Josefa Jungmanna, která byla po dokončení vrácena na své místo.
Hrubá stavba centrálního tenisového dvorce na Štvanici (1985)
Plochy bývalých kurtů byly využity na zařízení staveniště pro metro, poté se postavily nové včetně reprezentativního centrálního kurtu s tribunami pro 8 tisíc diváků. Tribunu přiléhající k Negrelliho viaduktu tvoří konstrukce betonové haly, zbytek jsou nosné ocelové konstrukce.
Lichtenštejnský palác v Praze (1993)
Jedna z prvních námi prováděných rozsáhlých a kompletních rekonstrukcí památkového objektu. Na této stavbě vyrostl náš tým techniků a specializovaných dělníků schopných pracovat na rekonstrukcích památkově chráněných staveb. Na projektu spolupracovala řada umělců, například zábradlí v interiéru a modré kovové patníky před palácem jsou dílem sochaře Karla Nepraše.
Výrub železničního tunelu Euerwang, Německo (1999)
Práce na 1 854 metrů dlouhém úseku tunelu pro rychlodráhu ICE (Intercity-Express) jsme prováděli jako subdodavatel. Dělníci zde narazili na mnoho krasových jevů a druhohorních mořských usazenin.
Lahovický most (2004)
Silniční most, který spojuje Zbraslav a Velkou Chuchli a navazuje na D4, prošel důkladnou rekonstrukcí a rozšířením. Z původního mostu zůstaly prakticky jen pilíře.
Developerský projekt Krutec, Praha (2008)
Bytové domy a rodinné domky stojí na hraně chráněného území Divoká Šárka. Z tohoto důvodu sem bylo možné umístit jen nízkou zástavbu a bylo nutné pracovat s maximálními ohledy na životní prostředí. Důraz na co největší ekologičnost staveb potvrzují i zelené střechy staveb, které jsou naším vlastním developerským projektem.
Definitivní podoba tunelu Blanka, Praha (2014)
Dokončený tunel v části s výjezdovou rampou na povrch před spuštěním do provozu. Oceněno titulem Česká dopravní stavba roku 2015 a Stavba roku 2016.
Trojský most, Praha (2015)
Obloukový most s dolní mostovkou přes řeku Vltavu získal od Evropského sdružení ocelových konstrukcí cenu Award of Excellence v kategorii mosty (plus European Award for Steelstructures a European Award for Outstanding Steel Construction 2016). Slovy komise, jež mu tuto cenu udělila, je Trojský most jako sochařské dílo a je to krásný doplněk města Prahy. Oceněno rovněž českým titulem Mostní dílo roku 2014.
Národní muzeum, Václavské náměstí, Praha (2019)
Václavské náměstí se rekonstrukcí muzea proměnilo. Fasáda budovy se vrátila do podoby z konce 19. století a na svém místě už zase stojí i vlajkové stožáry, které byly v minulém režimu odstraněny. Oceněno tituly Opera Historica 2019 a Grand Prix Opera Historica 2019.
Most Astfjordbrua, Norsko (2019)
Most Astfjordbrua je význačnou referencí Metrostavu v Norsku. V délce 735 m překonává mořský záliv. Silnice z něj na obou stranách vede do tunelů Slørdal a Mjønes. Celý projekt s mostem a dvěma tunely má délku 5,6 km. Zlepšuje dostupnost oblasti, zvýší bezpečnost provozu a bude mít pozitivní vliv na hospodářství a osídlení v pobřežních okrscích.
Divize 8 – fotogalerie
Číslo – fotogalerie
Divize 9 – fotogalerie
- 97610.svg
- 97616.svg
- 97622.svg
- 97623.jpg
- 97624.svg
- 97625.jpg
- 97626.jpg
- 97627.jpg
- 97628.jpg
- 97629.jpg
- 97630.jpg
- 97631.jpg
- 97632.jpg
- 97633.jpg
- 97634.jpg
- 97635.jpg
- 97636.jpg
- 97637.jpg
- 97638.jpg
- 97639.jpg
- 97640.jpg
- 97641.jpg
- 97642.jpg
- 97643.jpg
- 97644.jpg
- 97645.jpg
- 97646.jpg
- 97647.svg
- 97648.svg
- 97650.jpg
- 97651.jpg
- 97652.jpg
- 97653.jpg
- 97654.jpg
- 97655.jpg
- 97656.jpg
- 97658.jpg
- 97659.jpg
- 97663.jpg
- 97664.jpg
- 97665.svg
- 97666.jpg
- 97669.png
- 97670.png
- 97673.jpg
- 97674.jpg
- 97675.svg
- 97676.jpg
- 97677.jpg
- 97678.jpg
- 97679.jpg
- 97680.jpg
- 97681.jpg
- 97682.svg
- 97683.jpg
- 97684.jpg
- 97688.jpg
- 97689.jpg
- 97692.jpg
- 97694.jpg
- 97696.jpg
- 97697.jpg
- 97699.jpg
- 99027.jpg
- 119857.pdf
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Rekordní most přes Orlík v provozu
Železniční doprava přes přehradu byla převedena na nový most. Stavbu řídili pracovníci Metrostavu TBR a divize 5, výztuž dodala divize 6.
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
V únoru 2023 zničilo zemětřesení na východě Turecka přes 400 škol. Společnost Metrostav Ankara Inşaat ve spolupráci s partnery získala zakázku na výstavbu 36 nových škol.
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně nahradí původní mistrovskou školu moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Stavbu zajistí tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav TBR zahájil první ražby strojem AVN 2000 při stavbě kabelovodu na kolínském nádraží. Technologie umožňuje realizaci stavby s minimálním omezením dopravy, nádražím projede až 500 vlaků denně.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007