Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Ptáme se...

Ing. Jaroslav Heran

generální ředitel Metrostavu

Nelze opomenout jubilejní výročí – Metrostav letos slaví padesátku! Jaké jsou vaše pocity? Patříte k dlouholetým zaměstnancům, strávil jste zde celý svůj profesní život...

K padesátinám Metrostavu jsme vydali pamětní knihu a stačí ji prolistovat, aby si člověk uvědomil, že těch padesát let práce a snažení bylo plodných a že vznikla tradice, která motivuje a zavazuje. Tak to alespoň vnímám já a za těmi stavbami vidím především tisíce lidských příběhů – příběhů lidí, kteří svou profesní kariéru spojili s Metrostavem. Jsem rád, že jsem jedním z nich. Padesátiny Metrostavu považuji za dobrou příležitost k ohlédnutí se a bilancování, nicméně je to jen další z mnoha milníků, který na své cestě mineme a budeme pokračovat dále.

Zažíváme složité období: čelíme korona krizi i dopadům trestních řízení, která jsou vedena vůči naší firmě. Chtěl byste něco sdělit v této souvislosti?

Rok 2020 byl skutečně v mnohém mimořádný. Pandemie a s ní související opatření negativně zasáhly celý civilizovaný svět. Stavebnictví v ČR patří k odvětvím, která byla zatím postižena méně, nicméně krize není u konce a očekávaný propad ekonomiky nás v budoucnu svými důsledky nemůže zcela minout. Je to nepříjemné, ale máme v tom stejné podmínky, jako naše konkurence. Jsme v dobré ekonomické i personální kondici a z tohoto pohledu není třeba se budoucnosti obávat.

Běžící trestní kauzy, v nichž Metrostav figuruje mezi obviněnými, zatěžují naši společnost již řadu let. Vztahují se k událostem, které se podle tvrzení obžaloby měly odehrát v letech 2012 a 2013. Je tristním obrazem stavu práva u nás v Čechách, že až po osmi letech padly první nepravomocné rozsudky, které považujeme za nezákonné. Ve všech případech jsme se odvolali a budeme se domáhat spravedlnosti v dalších stupních soudních řízení. Na druhé straně je k tomu třeba říci, že možné důsledky trestních kauz bereme velmi vážně a pracujeme alternativně se všemi možnými variantami.

Když se ohlédneme za loňským rokem – co se naší společnosti podařilo?

Tak především jsme dosáhli lepších ekonomických výsledků, než bylo plánováno. Přesná čísla budeme znát až po ročních uzávěrkách, ale lze již říci, že za rok 2020 dosáhl Metrostav externího obratu téměř 23 mld. Kč a provozního zisku ve výši kolem 450 mil. Kč.

Dokončili jsme řadu náročných a zajímavých staveb. Zahájili jsme nové zakázky a podepsali nové smlouvy tak, že na příští období máme zásobník práce blížící se objemu 27 mld. Kč, což je dobrý základ pro splnění našich úkolů v roce 2021.

Za významné považuji i prohlubování vzájemné spolupráce mezi jednotlivými společnostmi ve Skupině Metrostav. Koncern dosahuje v posledních letech obratů kolem 40 mld. Kč, a je tedy největší skupinou působící na stavebním trhu v České republice. I v uplynulém roce jsme pracovali na dalším rozvoji.

Významnou událostí roku 2020 bylo například dokončení strategické operace, v rámci které došlo k odprodeji části divize 4 Metrostavu do dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure a.s., která se má dále rozvíjet jako oborově specializovaná firma v oblasti dopravního stavitelství. Byly zahájeny kroky k podpoře rozvoje naší společnosti Metrostav DIZ s.r.o., jež byla dosud úzce zaměřená na technologické dodávky a kterou hodláme rozvíjet jako univerzální stavební společnost schopnou zajišťovat generální dodávky staveb a rozsáhlých stavebních celků. Metrostav DIZ s.r.o. by měla výhledově cílit zejména na zakázky v oblasti ekologizace průmyslu a energetiky. V tomto segmentu jsou očekávány významné investice podporované též ze zdrojů EU.

Podařilo se také rozšířit portfolio našich vlastních specializovaných kapacit. Uvedu dva příklady. Pod patronací divize 3 jsme v loňském roce dokončili akvizice spojené s ustavením provozu na výrobu a provádění lehkých obvodových plášťů budov. Pod patronací divize 1 došlo k akvizici významné pražské plynařské společnosti Prockert a Hynek a.s. V rámci této divize řadu let úspěšně působí brněnské plynařské středisko a divize 1 by měla být garantem rozvoje našich kapacit v oblasti staveb plynovodů a plynárenských zařízení, včetně vysokotlakých a dálkových vedení.

Neustrnout, měnit se a dále se rozvíjet považuji za nutnost, nemáme-li ztrácet dech a pozici. 

Na co by se Metrostav měl v tomto roce zaměřit?

V důsledku očekávaného ekonomického poklesu předpokládám zhoršení dostupnosti a bonity nových zakázek v druhé polovině roku 2021 a především pak v roce 2022 a možná i dále. Přinese to zvýšený tlak na efektivitu a účelnost. Takových období jsme v minulosti poznali řadu. Byl bych rád, kdybychom to přijali jako výzvu a příležitost upevnit na trhu svou pozici. Měli bychom se dále zaměřovat na diverzifikaci a rozvoj svých vlastních technických a technologických odborností a kapacit. V segmentu generálních dodávek staveb by nosnou část výrobního programu měly tvořit především projekty technicky, technologicky a organizačně náročné, které odpovídají naší velikosti a našim možnostem.

Závěrem snad jedno mé přání. Chtěl bych, aby platilo, že Metrostav je sice firma s dlouholetou tradicí, ale v každém čase moderní a svěží.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Stavby plné roušek 

Uplynulý rok byl náročný. Už na jaře koronavirus zasáhl do mnoha oblastí našeho života. Metrostav spustil systém krizového řízení, vznikly krizové štáby na úrovni centrály a divizí. Zaměstnanci se více než kdy jindy semkli a ve zhoršených podmínkách pokračovali v práci.

Divize 11 se zhostila zajištění ochranných pomůcek, mnoho našich kolegů a zejména kolegyň se zapojilo do šití roušek. Většinu staveb se přesto všechno podařilo udržet v chodu. Ovšem objevil se dosud nepředstavitelný fenomén – na pracovištích to s trochou nadsázky vypadalo jako na operačních sálech. Kromě toho, že stavbaři jsou běžně vybaveni ochrannými pomůckami, v průběhu roku na základě opatření museli také nasadit roušky.

divize 8

Moderní, elegantní, odolný. Nový terminál v Benešově

Od 13. prosince slouží cestujícím v Benešově moderní autobusové nádraží nově propojené podchodem se železniční stanicí. S více než měsíčním předstihem jej dokončil tým divize 8 ve sdružení s firmou IMOS Brno.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

S

edmnáct zastřešených zastávek zatím cestující využívají bez budovy terminálu, kde investor dokončuje prostory pro nájemce. „V provozu je také více než 50 m dlouhý tunel, který autobusové nádraží spojuje se starým podchodem pod železnicí. Dokončeny jsou úpravy okolních ulic, hotové je prostě vše. Dílo je předáno,“ konstatuje vedoucí projektu Ing. Pavel Kalouš. Vedení zakázky po třech měsících převzal od Ing. Tomáše Buriana, kterého v září 2019 divize převelela na stavbu plynovodu Antilopa, kde byl zapotřebí zkušený lídr s perfektní znalostí technické angličtiny.

Zkrácení termínu výstavby se kolegům podařilo díky úspěšné koordinaci prací, kterou přímo na stavbě prováděl stavbyvedoucí Michal Kordula. Příznivě tentokrát přispěla i covidová situace – provoz ve městě se totiž zmenšil na polovinu a stavbařům se podařilo prosadit úpravu etapizace celého díla. „Termín dokončení mohl být ještě o něco kratší, ale v ulici před vlakovým nádražím jsme narazili na více než 150 let starou kanalizaci, která nebyla součástí žádné dokumentace. Do té doby dokonce nikdo nevěděl, kam splašky z nádraží odcházejí. Bylo proto nutné vymyslet způsob, jak původní nádražní odpad napojit na nově budovanou stokovou síť, která v etapě, kdy došlo k nálezu, ještě nebyla dokončená. Zrychlení se nám tak významně zpomalilo,“ vzpomíná Ing. Kalouš.

Zkrácení termínu výstavby pomohla úspěšná koordinace prací i nižší provoz ve městě kvůli covidové situaci

nečekané úpravy

Při projektování za pochodu musel být kompletně upraven projekt venkovních komunikací, který nesplňoval požadavky na budoucí druh provozu, venkovních opěrných stěn i založení velkého ocelového zastřešení nástupišť. Docházelo také ke kolizím s vedením plynu a vody. Sítě byly totiž vedeny v jiné pozici, než měly být, nebo byly v tak špatném stavu, že při pojíždění techniky po pláni docházelo k jejich samovolnému poškozování. „Složité bylo i zúřadování velkého množství změnových listů, které perfektně zvládl přípravář Jiří Němec,“ chválí vedoucí projektu a pokračuje: „Kolegovi Burianovi se podařilo nastavit velmi dobré vztahy s objednatelem a jsem rád, že nyní mohu s klidným srdcem potvrdit, že se nám perfektní spolupráci podařilo udržet až do konce. Velké díky patří celému realizačnímu týmu, kolegům z divizních středisek železobetonů a elektro, kteří pro nás pracovali, a všem, kdo se na stavbě podíleli, včetně pracovníků firmy BES.“  

Funkční a trvanlivé řešení

Stavbaři používali hlavně kámen, beton, ocel, sklo a dřevo. Nejsou to výjimečné materiály, ale jejich kombinací vznikl neobyčejný výsledek. „Kolemjdoucí se sice často ptali, zda na betonové fasádě bude nějaký nátěr a jestli zastřešení nástupišť z cortenového plechu zbrousíme a nalakujeme, nebo konstatovali, že kamenná dlažba je už přežitek. Projektant však v Benešově nemyslel pouze na vzhled terminálu, ale také na jeho trvanlivost. Měl by proto tvořit pěknou a funkční část města po dlouhou dobu,“ zmiňuje inženýr Pavel Kalouš.

 

Metrostav 01/2021, Slavíme padesátiny!
Metrostav 01/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 01/2021, Noviny nově
Metrostav 01/2021, Metrostav Development
Metrostav 01/2021, Ptáme se
Metrostav 01/2021, Fotosloupek
Metrostav 01/2021, Divize 8
Metrostav 01/2021, Číslo
Metrostav 01/2021, Divize 6 a 8
Metrostav 01/2021, Divize 5
Metrostav 01/2021, Divize 9
Metrostav 01/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 01/2021, Fotoreportáž
Metrostav 01/2021, Slavíme padesátiny!

Slavíme padesátiny!

Metrostav 01/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 01/2021, Noviny nově

Noviny nově

Metrostav 01/2021, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 01/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 01/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 01/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 01/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 01/2021, Divize 6 a 8

Divize 6 a 8

Metrostav 01/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 01/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 01/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 01/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

6

Sending statistics …

Rendering Divize 8 (81398): (1/3) (6 ms)

Rendering Fotosloupek (81394): (1/2) (3 ms)

Rendering Ptáme se (81393): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2431/item97638-small.jpg

 i2431/item97640-small.jpg

 i2431/item97616.svg

 i2431/item97656-small.jpg

 i2431/item97624.svg

 i2431/item97648.svg