BeMo Tunnelling
Aktuální aktivity tunelářů BeMa v Německu a v Rakousku
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) byla založena v roce 1964 pro výstavbu tunelů a tato činnost představuje dodnes její dominantní náplň. I když firma působí rovněž ve Velké Británii a v USA, tradiční je domácí trh v Rakousku, největší v Německu.
Martin Fischer, Robert Dostál
V
SRN jsou v současné době ve výstavbě čtyři projekty. Nejdůležitějšími jsou cca 3,6 km dlouhý silniční tunel Kramer v Garmisch‑Partenkirchenu a tunel Bad Cannstatt (foto), který je podstatnou součástí megaprojektu pro výstavbu železniční infrastruktury Stuttgart 21.
Projekt tunelu Kramer, který je realizován pod technickým a ekonomickým vedením společnosti BeMo v rámci sdružení s naší sesterskou společností Subterra, se vyznačuje především geologicky a geotechnicky náročnými razicími pracemi. Zde je nutno zvládnout 500 m dlouhou část tunelu pod úbočím se suťovými materiály a s 50 m vysokým sloupcem podzemní vody.
Při hledání adekvátního řešení sehrála důležitou roli technická kancelář společnosti BeMo, která se podepsala pod celkové naprojektování realizace tunelu Kramer. První měsíce již ukazují, že vybraná a naplánovaná koncepce ražby a odvodnění je naprostým úspěchem.
V rámci projektu tunelu Bad Cannstatt ve Stuttgartu byly v posledních několika měsících po zhruba sedm let trvající výstavbě dokončeny rozsáhlé razicí práce a v současné době probíhají činnosti na vnitřním opláštění.
Těžiště činností společnosti BEMO v německu se nachází v oblasti výstavby tunelů
U projektu Spitzenberg, kde se jedná o dvoupruhový dálniční tunel v oblasti nové výstavby dálnice A44 v severním Hesensku (rovněž realizujeme ve sdružení se Subterrou), a u tunelu Bertoldshofen (silniční tunel dlouhý 1 km v Bavorsku) jsou v plném proudu práce na vnitřním opláštění. Zde zejména vyniká kvalita vnitřního opláštění tunelu Spitzenberg, kterou DEGES, jakožto zadavatel, již několikrát ocenil.
perjen a další projekty
V Rakousku jsou v současné době realizovány tři projekty. Na jedné straně jde o projekt renovace první roury tunelu Perjen v tyrolském Landecku, kde proběhla rozsáhlá rekonstrukce dálničního tunelu a bylo nutné se přizpůsobit moderním bezpečnostním předpisům. Stavba se právě nachází v závěrečné fázi a samotný tunel byl uveden do provozu již v listopadu 2020.
Elektrárna Argenbach ve Vorarlbersku a elektrárna Tumpen v Tyrolsku jsou projekty malých elektráren, u nichž má být pro každou z nich vybudován 2 km dlouhý potrubní tunel pro přívod vody. Razicí práce na obou projektech byly právě dokončeny. Zdař Bůh!