Infografika

Betonárny TBG Metrostavu a jejich důležitá role 

Společnost má v Praze čtyři betonárny, z nichž dvě jsou umístěné na březích Vltavy a v posledních letech čelí neustálému tlaku na jejich přemístění. Je to paradoxní, protože jsou de facto jediní uživatelé ekologické lodní dopravy v metropoli.

Ing. Kristýna Vinklerová

Ročně se na betonárny Rohanský ostrov a Libeň dopraví po řece přes 300 tisíc tun kameniva. Zatímco v jiných velkých evropských městech jsou betonárny v centru a jejich lodní zásobování naprostou samozřejmostí a říční doprava se využívá i pro zásobení města zbožím či odvozem zeminy, sutě, apod., v Praze již jiné využití pravidelné nákladní lodní dopravy v podstatě neexistuje. Po Vltavě se tak přepravuje desetkrát méně surovin než v podobně velkém Bruselu a mnohonásobně méně než v rozsáhlejší Paříži. 

V Praze tak zatím převládá konvenční způsob nákladní přepravy – silniční automobilová doprava. Úplně volná, tekoucí dopravní tepna na své plné využití stále čeká. Paříž, Brusel, Vídeň, to jsou města, kde po řece pluje jedna loď za druhou. V Paříži je přímo ve městě na březích Seiny umístěno devět betonáren a 11 nakládacích míst pro lodní odvoz odpadů a suti. V provozu je také několik kompaktních minipřekladišť, na které říční lodě přivážejí kontejnery se spotřebním zbožím. Bruselem vede kanál Charleroi, který ročně přepraví až 3 miliony tun materiálu. Stejná situace panuje i na vídeňském Dunaji. 

Projekt City logistika

V posledních letech se naštěstí objevují už i opačné úvahy a hlasy, které by mohly situaci zlepšit. V rámci projektů jako City logistika lze v Praze, za podpory vedení města, rozšířit lodní dopravu nejen na těžké stavební materiály, ale využít ji také k odvozu odpadů, suti a k běžnému zásobování centra. Vybudováním mobilních překladišť přímo ve městě by pak přesun zboží ve vnitřní Praze zajišťovaly jen malé dodávkové automobily, právě tak jako v Paříži.

Nicméně City logistika je postavena hlavně na těžké nákladní přepravě. Základními stavebními kameny jsou nákladní přístaviště pro odvoz sutí a odpadů, překladiště pro dovoz stavebních materiálů a betonárny. Propracovaný způsob zásobování by mohl v budoucnu umožnit efektivně a hlavně ekologicky dovážet do města potřebné množství surovin pro chystanou intenzivní výstavbu a zpět vytížit prázdné lodě komunálním odpadem a vytěženou zeminou.

Betonárny Rohanský ostrov a Libeň lodě využívají už mnoho let. Díky jejich přímému napojení na řeku byly všechny etapy metra, silniční tunely a železniční koridory postaveny s minimálním dopadem na pražskou dopravu. Lodní zásobování tak ušetřilo Praze už přes 250 tisíc nákladních kamionů. S využitím City logistiky by to v budoucnu mohlo být ještě více.