4
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
5. března 2021
ročník 33
Železobetonová kostra Masaryčky
Brownfield u Masarykova nádraží čeká velká proměna. Na jeho místě brzy vyrostou domy s obchody, kancelářemi či byty a kolejiště překlene park s dostatkem místa k odpočinku. Na kostře první polyfunkční budovy – Masaryk Centra 1, jednoduše zvaného Masaryčka – začali v únoru pracovat betonáři divize 6 vedení Ing. Vladislavem Horáčkem. Tvar i vzhled objektu navrhla světoznámá architektka Zaha Hadid.
Lenka Svobodová, vizualizace Penta Real Estate
M
asaryčka bude mít společný dvoupodlažní suterén ve tvaru protáhlého obdélníka s rozměry zhruba 212 × 28 m a dvě sedmi- a devítipodlažní nadzemní části (vizualizace). Divize 6 dostala za úkol vybudovat její monolitické železobetonové konstrukce včetně dynamického filtru mezi pažením a suterény, hydroizolací spodní stavby, prvků vložených do monolitu a přípravy pro navázání druhé etapy záměru. „Stavbu jsme převzali od firmy Zakládání Group, která vybudovala velkoprůměrové piloty a podkladní beton pod základovou desku. My jsme na její práci navázali pokládkou vibroizolace, separačního XPS, což je extrudovaný pěnový polystyren, a začínáme provádět hydroizolační souvrství složené z měkčené PVC fólie Sika a bentonitové rohože Voltex,“ popisuje Ing. Horáček.
Nepravidelnosti a složité zásobování
Výstavbu železobetonového skeletu zkomplikují nepravidelnosti, které jsou pro studio Zahy Hadid charakteristické. Tvar budovy bude třeba rotovat kolem středních bodů podlaží, takže fasáda v patrech na jedné straně o něco ustoupí a na protilehlé straně se naopak vykonzoluje.
zastřešení kolejiště by mělo poskytnout nové propojení prahy 1 s karlínem a žižkovem
Náročné bude také provedení železobetonových vzduchotechnických kanálů s výškou dutiny kolem jednoho metru, které budou zavěšené pod stropy 1. PP až 2. NP. Nad přízemím na straně směrem k Masarykovu nádraží musí navíc betonáři přes isonosníky – prvky přerušující tepelné mosty – připravit konstrukce pro navázání desky překlenující kolejiště.
„Nejsložitější ale zřejmě bude zásobování jeřábů z pouhého jediného příjezdu na staveniště,“ uzavírá Ing. Horáček, jehož tým hlavní část díla ukončí do 31. ledna 2022.
Celý projekt revitalizace u Masarykova nádraží by měl být realizován v několika etapách, přičemž dokončení je plánováno na roky 2023 až 2025. Nové budovy nabídnou až 100 000 m2 nových kancelářských ploch, obchodů, restaurací a kaváren. Velký důraz je v celém projektu věnován veřejným plochám, zeleni a městským parkům.