Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Infografika

Betonárny TBG Metrostavu a jejich důležitá role 

Společnost má v Praze čtyři betonárny, z nichž dvě jsou umístěné na březích Vltavy a v posledních letech čelí neustálému tlaku na jejich přemístění. Je to paradoxní, protože jsou de facto jediní uživatelé ekologické lodní dopravy v metropoli.

Ing. Kristýna Vinklerová

Ročně se na betonárny Rohanský ostrov a Libeň dopraví po řece přes 300 tisíc tun kameniva. Zatímco v jiných velkých evropských městech jsou betonárny v centru a jejich lodní zásobování naprostou samozřejmostí a říční doprava se využívá i pro zásobení města zbožím či odvozem zeminy, sutě, apod., v Praze již jiné využití pravidelné nákladní lodní dopravy v podstatě neexistuje. Po Vltavě se tak přepravuje desetkrát méně surovin než v podobně velkém Bruselu a mnohonásobně méně než v rozsáhlejší Paříži. 

V Praze tak zatím převládá konvenční způsob nákladní přepravy – silniční automobilová doprava. Úplně volná, tekoucí dopravní tepna na své plné využití stále čeká. Paříž, Brusel, Vídeň, to jsou města, kde po řece pluje jedna loď za druhou. V Paříži je přímo ve městě na březích Seiny umístěno devět betonáren a 11 nakládacích míst pro lodní odvoz odpadů a suti. V provozu je také několik kompaktních minipřekladišť, na které říční lodě přivážejí kontejnery se spotřebním zbožím. Bruselem vede kanál Charleroi, který ročně přepraví až 3 miliony tun materiálu. Stejná situace panuje i na vídeňském Dunaji. 

Projekt City logistika

V posledních letech se naštěstí objevují už i opačné úvahy a hlasy, které by mohly situaci zlepšit. V rámci projektů jako City logistika lze v Praze, za podpory vedení města, rozšířit lodní dopravu nejen na těžké stavební materiály, ale využít ji také k odvozu odpadů, suti a k běžnému zásobování centra. Vybudováním mobilních překladišť přímo ve městě by pak přesun zboží ve vnitřní Praze zajišťovaly jen malé dodávkové automobily, právě tak jako v Paříži.

Nicméně City logistika je postavena hlavně na těžké nákladní přepravě. Základními stavebními kameny jsou nákladní přístaviště pro odvoz sutí a odpadů, překladiště pro dovoz stavebních materiálů a betonárny. Propracovaný způsob zásobování by mohl v budoucnu umožnit efektivně a hlavně ekologicky dovážet do města potřebné množství surovin pro chystanou intenzivní výstavbu a zpět vytížit prázdné lodě komunálním odpadem a vytěženou zeminou.

Betonárny Rohanský ostrov a Libeň lodě využívají už mnoho let. Díky jejich přímému napojení na řeku byly všechny etapy metra, silniční tunely a železniční koridory postaveny s minimálním dopadem na pražskou dopravu. Lodní zásobování tak ušetřilo Praze už přes 250 tisíc nákladních kamionů. S využitím City logistiky by to v budoucnu mohlo být ještě více.

Centrum vzdělávání

Odborné Technické semináře také online

OTS – to je zkratka, která se stala v rámci vzdělávání zaměstnanců společností Skupiny Metrostav velmi vyhledávanou. Cílem odborných technických seminářů je získávat aktuální informace k rozvoji technologií používaných v našich firmách i sdílení speciálních požadavků kladených na podmínky realizace zakázek.

N

aše zaměstnance tyto semináře obohacují o důležité informace, poznatky z praxe a pro autorizované osoby přináší příležitost jejich absolvováním získat cenné body do systému ČKAIT v domácím prostředí.

prostor pro distanční formu kurzů

V letošním roce jsme v Centru opět, ve spolupráci s odborníky z našich společností, připravili celou škálu témat. Odborné technické semináře se nyní uskutečňují i distanční formou, která přináší možnost zapojení kolegů z pracovišť nejen mimo Prahu, ale i z našich zakázek realizovaných v zahraničí. Naši lektoři se snaží propojit požadavky zákonů a norem s praxí na stavebních zakázkách a také účastníkům seminářů nabízí podporu i poradenství.

Další nabídku aktivit vzdělávání najdete na skupinovém in­tranetu. Případné dotazy k zajištění akcí odborného i osobnostního rozvoje můžete směřovat na náš tým nebo na adresu: vzdelavani@metrostav.cz

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav

Aktuální nabídka seminářů:

11. března 2021

Radon

15. března 2021

Základní kontrolní postupy a měření

15. dubna 2021

BIM a digitální technologie ve stavebnictví

10. května 2021

Navrhování a provádění obkladů i dlažeb

17. června 2021

Zásady navrhování a realizace hydroizolací

divize 1

Staré domy přeměnila divize 1 na útulné byty pro seniory

Stačilo 16 měsíců a dva domy v havarijním stavu v centru Brna se změnily v moderní bytové domy (foto), které jsou určené pro seniory. Ovšem to, co lze jednoduše napsat jednou větou, v sobě skrývá náročnou práci, kterou odvedl tým zkušených stavbařů z divize 1.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

R

ekonstrukce dvou sousedících řadových pavlačových činžovních domů na ulici Cejl s čísly 75 a 77 byla pro Ing. Radomíra Richtera a jeho kolegy skutečně náročná. „Po­dle konstrukčních detailů můžeme odhadnout, že domy byly postaveny někdy na konci 19. století. Na začátku oprav byly ale doslova v havarijním stavu. Některé konstrukce vykazovaly takové poruchy, že bylo velmi nebezpečné se po objektu vůbec pohybovat. Chybělo zábradlí, na některých místech se propadaly stropy, pavlače se propadaly téměř všude,“ vzpomíná vedoucí projektu.

Už od začátku se stavbaři potýkali se skutečností, že stav objektu byl ještě horší, než předpokládala projektová dokumentace. Například původní komínová tělesa, která měla být použita k vedení nových instalací, nařídil statik dobetonovat. Značnou část příček pak stavbaři museli zbourat a nahradit novým zdivem a také velká část nadokenních kleneb byla poškozena a musely se staticky zajistit. Podobných problémů bylo přitom na stavbě mnohem víc. Proto se termín dokončení po dohodě s investorem vzhledem k nárůstu prací posunul o dva měsíce. 

dům byl několik let neobydlený a v havarijním stavu. kromě nosných zdí museli stavbaři vše vybudovat nově

Ze všeho nejdůležitější bylo na začátku rekonstrukce statické zajištění stavby. „Objekt jsme museli podchytit pomocí mikropilot, jejich část se prováděla přímo ve sklepích domu. Ty bylo třeba nejprve zpřístupnit ručním odkopem zeminy, abychom dovnitř dostali potřebnou mechanizaci,“ upřesňuje vedoucí projektu.

Z původních domů zůstalo zachováno pouze nosné zdivo a část stropních trámů. Vše ostatní museli stavbaři vybudovat nově. „V rámci rekonstrukce došlo také k nadstavbě uliční části o jedno podlaží a ubourání části dvorního křídla domu č. 77. Dále jsme přistavovali výtahovou šachtu a ocelová úniková schodiště. Ve dvoře nově vznikla i dvě parkovací místa pro osoby s omezenou hybností,“ vypočítává Ing. Richter. Půdorys obou domů má i po rekonstrukci tvar písmene L a dvorní křídla mezi sebou svírají nádvoří. Kratší část je vždy orientována do ulice, delší části tvoří pavlačové dvorní křídlo. Dům s číslem 75 má čtyři nadzemní podlaží, sedlovou střechu do uliční části a pultovou do dvorního traktu. Dvorní křídlo domu číslo 77 má nově čtyři nadzemní podlaží.

Stavbaři objekty po rekonstrukci předali na začátku února investorovi. Teď už zbývá jen kolaudace a pak nic nebude bránit seniorům, aby se přestěhovali do hezkých a moderních bytů.

37 bytů i další prostory

V rámci rekonstrukce obou domů vzniklo 37 bytových jednotek o dispozici 1+kk nebo 2+kk. Všechny byty jsou uzpůsobené pro bydlení seniorů, celkem devět z nich je bezbariérových. V objektech jsou ještě tři komerční prostory, společenská místnost pro seniory, zázemí pro pečovatelskou službu a v suterénu místnost se sklepními boxy. Obyvatelé mají k dispozici výtah, který slouží také k evakuaci osob.

 

Metrostav 04/2021, Masaryčka
Metrostav 04/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 04/2021, Z provozu divize 3
Metrostav 04/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 04/2021, Ptáme se
Metrostav 04/2021, Infografika
Metrostav 04/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 04/2021, Divize 1
Metrostav 04/2021, Číslo
Metrostav 04/2021, Divize 8 a 9
Metrostav 04/2021, Divize 5
Metrostav 04/2021, Divize 3
Metrostav 04/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 04/2021, Rozhovor
Metrostav 04/2021, Fotoreportáž
Metrostav 04/2021, Masaryčka

Masaryčka

Metrostav 04/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 04/2021, Z provozu divize 3

Z provozu divize 3

Metrostav 04/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 04/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 04/2021, Infografika

Infografika

Metrostav 04/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 04/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 04/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 04/2021, Divize 8 a 9

Divize 8 a 9

Metrostav 04/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 04/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 04/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 04/2021, Rozhovor

Rozhovor

Metrostav 04/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

7

Sending statistics …

Rendering Divize 1 (104542): (5/7) (7 ms)

Rendering Centrum vzdělávání (104541): (0/1)

Rendering Infografika (104540): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3192/item127188-small.jpg

 i3192/item127189.svg

 i3192/item128137-small.jpg

 i3192/item123420.svg

 i3192/item128119.svg

 i3192/item128980-small.jpg[p2]

 i3192/item128973-small.jpg[p2]

 i3192/item129099-small.jpg[p2]

 i3192/item129100-small.jpg[p2]

 i3192/vth497961-1.jpg

 i3192/vth497962-1.jpg

 i3192/vth497963-1.jpg

 i3192/vth497964-1.jpg

 i3192/vth497965-1.jpg

 i3192/vth497966-1.jpg

 i3192/vth497967-1.jpg

 i3192/vth497968-1.jpg[p1]

 i3192/vth497969-1.jpg[p1]

 i3192/vth497970-1.jpg[p1]

 i3192/vth497971-1.jpg[p1]

 i3192/vth497972-1.jpg[p1]

 i3192/vth497973-1.jpg[p1]

 i3192/vth497974-1.jpg[p1]

 i3192/vth497975-1.jpg[p1]