-
Metrostav
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
Masaryčka
OK
4
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
5. března 2021
ročník 33
Železobetonová kostra Masaryčky
Brownfield u Masarykova nádraží čeká velká proměna. Na jeho místě brzy vyrostou domy s obchody, kancelářemi či byty a kolejiště překlene park s dostatkem místa k odpočinku. Na kostře první polyfunkční budovy – Masaryk Centra 1, jednoduše zvaného Masaryčka – začali v únoru pracovat betonáři divize 6 vedení Ing. Vladislavem Horáčkem. Tvar i vzhled objektu navrhla světoznámá architektka Zaha Hadid.
Lenka Svobodová, vizualizace Penta Real Estate
asaryčka bude mít společný dvoupodlažní suterén ve tvaru protáhlého obdélníka s rozměry zhruba 212 × 28 m a dvě sedmi- a devítipodlažní nadzemní části (vizualizace). Divize 6 dostala za úkol vybudovat její monolitické železobetonové konstrukce včetně dynamického filtru mezi pažením a suterény, hydroizolací spodní stavby, prvků vložených do monolitu a přípravy pro navázání druhé etapy záměru. „Stavbu jsme převzali od firmy Zakládání Group, která vybudovala velkoprůměrové piloty a podkladní beton pod základovou desku. My jsme na její práci navázali pokládkou vibroizolace, separačního XPS, což je extrudovaný pěnový polystyren, a začínáme provádět hydroizolační souvrství složené z měkčené PVC fólie Sika a bentonitové rohože Voltex,“ popisuje Ing. Horáček.
Nepravidelnosti a složité zásobování
Výstavbu železobetonového skeletu zkomplikují nepravidelnosti, které jsou pro studio Zahy Hadid charakteristické. Tvar budovy bude třeba rotovat kolem středních bodů podlaží, takže fasáda v patrech na jedné straně o něco ustoupí a na protilehlé straně se naopak vykonzoluje.
zastřešení kolejiště by mělo poskytnout nové propojení prahy 1 s karlínem a žižkovem
Náročné bude také provedení železobetonových vzduchotechnických kanálů s výškou dutiny kolem jednoho metru, které budou zavěšené pod stropy 1. PP až 2. NP. Nad přízemím na straně směrem k Masarykovu nádraží musí navíc betonáři přes isonosníky – prvky přerušující tepelné mosty – připravit konstrukce pro navázání desky překlenující kolejiště.
„Nejsložitější ale zřejmě bude zásobování jeřábů z pouhého jediného příjezdu na staveniště,“ uzavírá Ing. Horáček, jehož tým hlavní část díla ukončí do 31. ledna 2022.
Celý projekt revitalizace u Masarykova nádraží by měl být realizován v několika etapách, přičemž dokončení je plánováno na roky 2023 až 2025. Nové budovy nabídnou až 100 000 m2 nových kancelářských ploch, obchodů, restaurací a kaváren. Velký důraz je v celém projektu věnován veřejným plochám, zeleni a městským parkům.
Krátce aktuálně
OK
Krátce Aktuálně
Zasaďme 50 stromů pro Metrostav
Dne 19. dubna společně zasadíme 50 stromů k padesátiletému výročí Metrostavu. Akce se uskuteční v pražských Řeporyjích nedaleko chráněného území Zabité rokle v dopoledních hodinách. Budeme rádi, když se výsadby zúčastníte pomůžete tak zasadit stromořadí s příběhem. Přihlaste se na e‑mailu: dobrovolnici@metrostav.cz
pomoc s očkováním
Metrostav zapůjčil tři mobilní stavební buňky pro vybudování očkovacího centra proti nemoci covid-19 v Léčebném a rehabilitačním středisku Chvaly. Starosta MČ Praha 20 Mgr. Petr Měšťan organizátorům celé akce, Ing. Františkovi Kočímu, prezidentovi Skupiny Metrostav a Ing. Zdeňkovi Ševčíkovi, řediteli divize 11, vyjádřil poděkování.
Historické momenty
V lobby centrály Metrostavu na pražské Palmovce si lze prohlédnout expozici instalovanou k příležitosti padesáti letům Metrostavu (foto). Výstava během roku připomene některé významné momenty z firemní historie.
Z provozu divize 3
OK
Z provozu divize 3
příjemnější zázemí ocelářů
Od přelomu roku není výrobní hala provozu ocelových konstrukcí divize 3 v pražských Horních Počernicích jako každá jiná! Zpestřila ji graffiti, která se nacházejí na dvou místech.
RED, foto Jan Susa
rvním je betonová stěna přiléhající k budově dílen u vjezdu do areálu. Druhé graffiti je situováno na vnitřní vestavbě samotné výrobní haly (foto), kde mají zázemí mistři výroby a kontrola kvality.
„Výroba ocelových, zejména mostních konstrukcí je tvrdá práce. Hlavním smyslem tohoto projektu je zlepšit prostředí uvnitř provozu a zároveň vyzdvihnout práci kolegů, která není vždy na konečném díle na první pohled tolik vidět. Všichni, kteří se podílejí na výrobě tak složitých konstrukcí, mají být totiž na co hrdí,“ vysvětluje vedoucí výroby provozu ocelových konstrukcí Ing. Jakub Cejnar. Autorem návrhu i samotného provedení je jeho talentovaný kamarád Jan Břenek.
BeMo Tunnelling
OK
BeMo Tunnelling
Aktuální aktivity tunelářů BeMa v Německu a v Rakousku
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) byla založena v roce 1964 pro výstavbu tunelů a tato činnost představuje dodnes její dominantní náplň. I když firma působí rovněž ve Velké Británii a v USA, tradiční je domácí trh v Rakousku, největší v Německu.
Martin Fischer, Robert Dostál
SRN jsou v současné době ve výstavbě čtyři projekty. Nejdůležitějšími jsou cca 3,6 km dlouhý silniční tunel Kramer v Garmisch‑Partenkirchenu a tunel Bad Cannstatt (foto), který je podstatnou součástí megaprojektu pro výstavbu železniční infrastruktury Stuttgart 21.
Projekt tunelu Kramer, který je realizován pod technickým a ekonomickým vedením společnosti BeMo v rámci sdružení s naší sesterskou společností Subterra, se vyznačuje především geologicky a geotechnicky náročnými razicími pracemi. Zde je nutno zvládnout 500 m dlouhou část tunelu pod úbočím se suťovými materiály a s 50 m vysokým sloupcem podzemní vody.
Při hledání adekvátního řešení sehrála důležitou roli technická kancelář společnosti BeMo, která se podepsala pod celkové naprojektování realizace tunelu Kramer. První měsíce již ukazují, že vybraná a naplánovaná koncepce ražby a odvodnění je naprostým úspěchem.
V rámci projektu tunelu Bad Cannstatt ve Stuttgartu byly v posledních několika měsících po zhruba sedm let trvající výstavbě dokončeny rozsáhlé razicí práce a v současné době probíhají činnosti na vnitřním opláštění.
Těžiště činností společnosti BEMO v německu se nachází v oblasti výstavby tunelů
U projektu Spitzenberg, kde se jedná o dvoupruhový dálniční tunel v oblasti nové výstavby dálnice A44 v severním Hesensku (rovněž realizujeme ve sdružení se Subterrou), a u tunelu Bertoldshofen (silniční tunel dlouhý 1 km v Bavorsku) jsou v plném proudu práce na vnitřním opláštění. Zde zejména vyniká kvalita vnitřního opláštění tunelu Spitzenberg, kterou DEGES, jakožto zadavatel, již několikrát ocenil.
perjen a další projekty
V Rakousku jsou v současné době realizovány tři projekty. Na jedné straně jde o projekt renovace první roury tunelu Perjen v tyrolském Landecku, kde proběhla rozsáhlá rekonstrukce dálničního tunelu a bylo nutné se přizpůsobit moderním bezpečnostním předpisům. Stavba se právě nachází v závěrečné fázi a samotný tunel byl uveden do provozu již v listopadu 2020.
Elektrárna Argenbach ve Vorarlbersku a elektrárna Tumpen v Tyrolsku jsou projekty malých elektráren, u nichž má být pro každou z nich vybudován 2 km dlouhý potrubní tunel pro přívod vody. Razicí práce na obou projektech byly právě dokončeny. Zdař Bůh!
Ptáme se
OK
Ptáme se...
JUDr.
Pavel Mališ, LL.M.vedoucí legislativně-
-právního útvaruDoktor práv a magistr oboru Czech Business Law in the European Union Pavel Mališ už 20 let v Metrostavu řídí jeho legislativně-právní útvar, který poskytuje právní servis v centrále firmy a jejímu představenstvu.
V Metrostavu působíte dlouho, co vám ta léta dala?
Na podzim to bude opravdu 20 let, kdy jsem v září v roce 2001 nastoupil k Metrostavu jako zaměstnanec do funkce vedoucího legislativně‑právního útvaru. Když k tomu připočítám ještě předchozích 10 let intenzivní spolupráce v rámci výkonu advokacie, tak je to už hezká řádka let, zkušeností a lidských tváří a nakonec i více než polovina historie samotné společnosti. Té spolupráce a práce jsem nikdy nelitoval a vážím si jí, stejně jako i většiny těch, se kterými jsem se na ní mohl podílet.
Čím se váš útvar aktuálně nejvíce zabývá?
Úlohy máme dlouhodobě rozděleny, což je pro každodenní řízení útvaru a jeho činností mnohem snazší a operativnější než např. denní porady, rozdělování úkolů a jejich kontrola. To mi pak umožňuje řešit úkoly naléhavé či mimořádné a rovněž ten dlouhodobě a stále aktuálně nejdůležitější, kterým je nesporně oblast trestní odpovědnosti naší společnosti a její důsledky. Ale abych byl více konkrétní, aktuálně pracujeme na zajímavé akvizici a na dodatku naší kolektivní smlouvy.
Do organizačně-řídicího systému Skupiny Metrostav byla v roce 2015 zakotvena norma A5 trestněprávní compliance. Můžete připomenout její význam?
Norma završila proces dílčích změn, které se ve společnosti v letech 2012 až 2015 udály v reakci na účinnost zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a zastižené trestní stíhání naší společnosti. Právě realita trestního stíhání nám ukázala, že v oblasti ochrany společnosti a zaměstnanců musíme udělat systémový krok směrem k posílení prevence a k nastavení jednoznačných a závazných pravidel, jejichž znalost a dodržování mohou riziko trestní odpovědnosti a následků když ne zcela eliminovat, tak alespoň významně zmírnit. Proto byla vydána nová skupinová norma, která se stala nedílnou součástí integrovaného systému řízení naší společnosti a dceřiných společností a která je pro všechny společnosti Skupiny a jejich zaměstnance závazná.
Jak se norma osvědčila v praxi?
Je potřeba říci, že zřejmě nikdy opatření nebudou úplná či dokonalá. Na to je podnikatelský život příliš složitý a pestrý. Důležité ale je, aby se nastavený systém neustále rozvíjel, zlepšoval, reagoval na vnitřní i vnější podněty a byl reálný. A toho je ta norma nesporným důkazem. Jsem si jist, že díky nastavenému systému úspěšně čelíme rizikům a nástrahám v posledních letech a ubráníme se i v budoucnu. Věřím, že naši zaměstnanci, spolupracovníci, partneři pochopili, k čemu všechna ta opatření vznikla a čemu slouží. Tak nejlépe chrání sebe, své rodiny i naši společnost.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Infografika
OK
Infografika
Betonárny TBG Metrostavu a jejich důležitá role
Společnost má v Praze čtyři betonárny, z nichž dvě jsou umístěné na březích Vltavy a v posledních letech čelí neustálému tlaku na jejich přemístění. Je to paradoxní, protože jsou de facto jediní uživatelé ekologické lodní dopravy v metropoli.
Ing. Kristýna Vinklerová
Ročně se na betonárny Rohanský ostrov a Libeň dopraví po řece přes 300 tisíc tun kameniva. Zatímco v jiných velkých evropských městech jsou betonárny v centru a jejich lodní zásobování naprostou samozřejmostí a říční doprava se využívá i pro zásobení města zbožím či odvozem zeminy, sutě, apod., v Praze již jiné využití pravidelné nákladní lodní dopravy v podstatě neexistuje. Po Vltavě se tak přepravuje desetkrát méně surovin než v podobně velkém Bruselu a mnohonásobně méně než v rozsáhlejší Paříži.
V Praze tak zatím převládá konvenční způsob nákladní přepravy – silniční automobilová doprava. Úplně volná, tekoucí dopravní tepna na své plné využití stále čeká. Paříž, Brusel, Vídeň, to jsou města, kde po řece pluje jedna loď za druhou. V Paříži je přímo ve městě na březích Seiny umístěno devět betonáren a 11 nakládacích míst pro lodní odvoz odpadů a suti. V provozu je také několik kompaktních minipřekladišť, na které říční lodě přivážejí kontejnery se spotřebním zbožím. Bruselem vede kanál Charleroi, který ročně přepraví až 3 miliony tun materiálu. Stejná situace panuje i na vídeňském Dunaji.
Projekt City logistika
V posledních letech se naštěstí objevují už i opačné úvahy a hlasy, které by mohly situaci zlepšit. V rámci projektů jako City logistika lze v Praze, za podpory vedení města, rozšířit lodní dopravu nejen na těžké stavební materiály, ale využít ji také k odvozu odpadů, suti a k běžnému zásobování centra. Vybudováním mobilních překladišť přímo ve městě by pak přesun zboží ve vnitřní Praze zajišťovaly jen malé dodávkové automobily, právě tak jako v Paříži.
Nicméně City logistika je postavena hlavně na těžké nákladní přepravě. Základními stavebními kameny jsou nákladní přístaviště pro odvoz sutí a odpadů, překladiště pro dovoz stavebních materiálů a betonárny. Propracovaný způsob zásobování by mohl v budoucnu umožnit efektivně a hlavně ekologicky dovážet do města potřebné množství surovin pro chystanou intenzivní výstavbu a zpět vytížit prázdné lodě komunálním odpadem a vytěženou zeminou.
Betonárny Rohanský ostrov a Libeň lodě využívají už mnoho let. Díky jejich přímému napojení na řeku byly všechny etapy metra, silniční tunely a železniční koridory postaveny s minimálním dopadem na pražskou dopravu. Lodní zásobování tak ušetřilo Praze už přes 250 tisíc nákladních kamionů. S využitím City logistiky by to v budoucnu mohlo být ještě více.
Centrum vzdělávání
OK
Centrum vzdělávání
Odborné Technické semináře také online
OTS – to je zkratka, která se stala v rámci vzdělávání zaměstnanců společností Skupiny Metrostav velmi vyhledávanou. Cílem odborných technických seminářů je získávat aktuální informace k rozvoji technologií používaných v našich firmách i sdílení speciálních požadavků kladených na podmínky realizace zakázek.
aše zaměstnance tyto semináře obohacují o důležité informace, poznatky z praxe a pro autorizované osoby přináší příležitost jejich absolvováním získat cenné body do systému ČKAIT v domácím prostředí.
prostor pro distanční formu kurzů
V letošním roce jsme v Centru opět, ve spolupráci s odborníky z našich společností, připravili celou škálu témat. Odborné technické semináře se nyní uskutečňují i distanční formou, která přináší možnost zapojení kolegů z pracovišť nejen mimo Prahu, ale i z našich zakázek realizovaných v zahraničí. Naši lektoři se snaží propojit požadavky zákonů a norem s praxí na stavebních zakázkách a také účastníkům seminářů nabízí podporu i poradenství.
Další nabídku aktivit vzdělávání najdete na skupinovém intranetu. Případné dotazy k zajištění akcí odborného i osobnostního rozvoje můžete směřovat na náš tým nebo na adresu: vzdelavani@metrostav.cz
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav
Aktuální nabídka seminářů:
11. března 2021
Radon
15. března 2021
Základní kontrolní postupy a měření
15. dubna 2021
BIM a digitální technologie ve stavebnictví
10. května 2021
Navrhování a provádění obkladů i dlažeb
17. června 2021
Zásady navrhování a realizace hydroizolací
Divize 1
OK
divize 1
Staré domy přeměnila divize 1 na útulné byty pro seniory
Stačilo 16 měsíců a dva domy v havarijním stavu v centru Brna se změnily v moderní bytové domy (foto), které jsou určené pro seniory. Ovšem to, co lze jednoduše napsat jednou větou, v sobě skrývá náročnou práci, kterou odvedl tým zkušených stavbařů z divize 1.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
ekonstrukce dvou sousedících řadových pavlačových činžovních domů na ulici Cejl s čísly 75 a 77 byla pro Ing. Radomíra Richtera a jeho kolegy skutečně náročná. „Podle konstrukčních detailů můžeme odhadnout, že domy byly postaveny někdy na konci 19. století. Na začátku oprav byly ale doslova v havarijním stavu. Některé konstrukce vykazovaly takové poruchy, že bylo velmi nebezpečné se po objektu vůbec pohybovat. Chybělo zábradlí, na některých místech se propadaly stropy, pavlače se propadaly téměř všude,“ vzpomíná vedoucí projektu.
Už od začátku se stavbaři potýkali se skutečností, že stav objektu byl ještě horší, než předpokládala projektová dokumentace. Například původní komínová tělesa, která měla být použita k vedení nových instalací, nařídil statik dobetonovat. Značnou část příček pak stavbaři museli zbourat a nahradit novým zdivem a také velká část nadokenních kleneb byla poškozena a musely se staticky zajistit. Podobných problémů bylo přitom na stavbě mnohem víc. Proto se termín dokončení po dohodě s investorem vzhledem k nárůstu prací posunul o dva měsíce.
dům byl několik let neobydlený a v havarijním stavu. kromě nosných zdí museli stavbaři vše vybudovat nově
Ze všeho nejdůležitější bylo na začátku rekonstrukce statické zajištění stavby. „Objekt jsme museli podchytit pomocí mikropilot, jejich část se prováděla přímo ve sklepích domu. Ty bylo třeba nejprve zpřístupnit ručním odkopem zeminy, abychom dovnitř dostali potřebnou mechanizaci,“ upřesňuje vedoucí projektu.
Z původních domů zůstalo zachováno pouze nosné zdivo a část stropních trámů. Vše ostatní museli stavbaři vybudovat nově. „V rámci rekonstrukce došlo také k nadstavbě uliční části o jedno podlaží a ubourání části dvorního křídla domu č. 77. Dále jsme přistavovali výtahovou šachtu a ocelová úniková schodiště. Ve dvoře nově vznikla i dvě parkovací místa pro osoby s omezenou hybností,“ vypočítává Ing. Richter. Půdorys obou domů má i po rekonstrukci tvar písmene L a dvorní křídla mezi sebou svírají nádvoří. Kratší část je vždy orientována do ulice, delší části tvoří pavlačové dvorní křídlo. Dům s číslem 75 má čtyři nadzemní podlaží, sedlovou střechu do uliční části a pultovou do dvorního traktu. Dvorní křídlo domu číslo 77 má nově čtyři nadzemní podlaží.
Stavbaři objekty po rekonstrukci předali na začátku února investorovi. Teď už zbývá jen kolaudace a pak nic nebude bránit seniorům, aby se přestěhovali do hezkých a moderních bytů.
37 bytů i další prostory
V rámci rekonstrukce obou domů vzniklo 37 bytových jednotek o dispozici 1+kk nebo 2+kk. Všechny byty jsou uzpůsobené pro bydlení seniorů, celkem devět z nich je bezbariérových. V objektech jsou ještě tři komerční prostory, společenská místnost pro seniory, zázemí pro pečovatelskou službu a v suterénu místnost se sklepními boxy. Obyvatelé mají k dispozici výtah, který slouží také k evakuaci osob.
Číslo
OK
číslo
Tolik metrů je vysoký Jihovýchodní viadukt na Pražském Semmeringu, který spolu se Severozápadním viaduktem před dvěma lety zrekonstruovala divize 5. Stavba je nyní přihlášena do soutěže „Mostní dílo 2019“.
Divize 8 a 9
OK
Divize 8 a 9
V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy
Divize 8 od loňského dubna pracuje v centru města Žatec na zakázce, která má vrátit původní podobu historickému objektu tamní synagogy. Ve stísněných podmínkách provádí rozsáhlou rekonstrukci památkově chráněné stavby vybudované před 250 lety.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
ekonstrukce synagogy a přilehlého rabínského domu má být dokončena do dubna 2022. Již nyní je však zřejmé, že se tento termín bude těžko plnit. „Nad rámec projektu už musely být z důvodu špatné statiky provedeny dodatečné zajišťovací a opravné práce a jsou tu i další změny vyžádané investorem,“ říká vedoucí projektu Daniel Lipert. Na stavbě koncem února probíhaly práce na rozvodech zdravotně technické instalace, plynu a topení. Začalo se s opravami stropu synagogy a přípravou na rekonstrukci podlahy a osazení otvorů.
V objektu rabinátu byly vybourány stávající dřevěné stropy napadené dřevomorkou a poškozené části zdiva byly ošetřeny mikrovlnnou metodou. Budova už má nové stropní konstrukce, staticky zajištěné krovy, klenby a zdivo. Rabínský dům má po rekonstrukci sloužit jako zázemí pro zaměstnance a jednotlivé místnosti se budou využívat jako výstavní prostory.
Náročné zásobování
Stavbaři se od začátku potýkají s komplikovanou dopravou materiálu. „V okolí budovy umístěné v Dlouhé ulici nedaleko Chelčického náměstí jsou pouze úzké uličky, v nichž není místo pro zařízení staveniště ani skladovací prostory. Pro dodávky nelze použít standardní dopravu, jelikož při vykládce bychom zablokovali dopravu v okolí stavby. Veškeré materiály potřebné na stavbu musíme postupně dovážet a vše ručně přenášet do omezeného prostoru provizorního skladu uvnitř synagogy,“ popisuje Daniel Lipert.
V následujících měsících se bude provádět oprava fasády s obnovou opadaného soklu a budou zahájeny restaurátorské práce uvnitř synagogy. Kovové prvky, například obložení sloupů, plechové dveře, zábradlí, ochranné mříže vitráží a jiné, zajistí zámečnické dílny divize 8 z Ústí nad Labem. S replikami dveří a oken pomohou kolegové z divize 9.
Z pohledu vedoucího projektu jde o zajímavý projekt: „Je to nová zkušenost, jinde se nevidí takový rozsah restaurátorské práce nebo výroba a montáž vitráží. Nikdy jsem také nerealizoval zakázku, kde byly prováděny restaurátorské práce s dohledem pracovníků památkové péče. Pozoruhodný je také způsob odsolování zdiva, kdy byla použita nová metoda pomocí stříkané celulózy.“
Jedna z největších
Žatecká synagoga byla postavena v maurském slohu v letech 1871 až 1872 a je po Velké plzeňské synagoze druhá největší v Česku. Svému původnímu účelu sloužila do listopadu 1938, kdy byla zapálena během pogromů Křišťálové noci. Po roce 1997 dostala novou fasádu i střechu a v poslední době v ní byla umístěna expozice o dějinách židovského obyvatelstva. Pro svou vynikající akustiku byla využívána také jako koncertní sál. Je kulturní památkou a od roku 2013, kdy ji koupil chomutovský rodák Daniel Černý, má soukromého majitele.
Divize 5
OK
divize 5
aktuálně z obchvatu u Prešova
Týmy divize 5 pracují v zahraničí na tunelu (foto), který se nachází u slovenského města Prešov. Je součástí 7 870 m dlouhého dálničního obchvatu dálnice D1 mezi MÚK Prešov západ a MÚK Prešov jih.
RED, foto archiv stavby
álniční spojení buduje Metrostav ve sdružení firem s Eurovií a Doprastavem, přičemž naše společnost má na starosti výstavbu tunelu a spoluúčast na některých dalších objektech. Ražby pod vedením Ing. Jiřího Břichňáče započaly v srpnu 2018, přičemž prorážky v nitru hory proběhly v předstihu v červnu 2019.
Práce na tunelu míří do finále. Podle ředitele výstavby Ing. Tomáše Daneše ještě koncem roku 2020 stavbaři dokončili CB kryty v jižní a severní tunelové troubě a následně se začalo s instalací technologií, které mají na starosti nejen bezpečnost tunelu. Jde třeba o osvětlení, tahání kabelů v kabelovodech pro napájení rozvoden v příčných odkazech, realizace SOS kabin, instalace požárního vodovodu a automatické tlakové stanice (ATS) v technologické centrále.
Součástí výstavby obchvatu je také Středisko správy a údržby dálnic (SSUD), které již bylo odevzdáno do předčasného užívání objednateli NDS. Probíhat budou další dokončovací práce a to tak, aby tento nový úsek dálnice mohl být zprovozněn v polovině roku 2021.
Divize 3
OK
divize 3
Moderní dostavba hotelu Evropa
Kapacitu pražského památkově chráněného hotelu Evropa, který právě prochází komplexní rekonstrukcí, navýší moderní dostavba. Přestože na extrémně stísněné staveniště u Václavského náměstí mohou zajíždět pouze malé nákladní vozy z Jindřišské ulice, vyplnily nosné konstrukce nové budovy už téměř celý vnitroblok a dnes čekají na elegantní fasádu.
Lenka Svobodová, vizualizace Deltaplan
ro tým Ing. Jaroslava Němečka z divize 3 ji provede středisko LOP (lehkých obvodových plášťů) pod vedením Bc. Jiřího Marka. „Zakázka je pro nás velikou výzvou. Jsem ale přesvědčený, že ji i přes všechny složitosti včas a kvalitně zvládneme. Do konce letošního srpna – tedy za relativně krátkou dobu – musíme opláštit budovu s eliptickým půdorysem a prolamovanými plochami na místě, kde není vůbec žádné místo pro uskladnění materiálu. Můžeme jej umístit pouze dovnitř rozestavěného objektu, takže budeme muset využívat vysuté zásobovací lávky,“ říká vedoucí střediska LOP divize 3 Pavel Franz, MBA.
Osmipatrovou hotelovou budovu s půdorysem elipsy, která optimálně využívá plochu vnitrobloku, navrhl mezinárodní architektonický ateliér Benoy. Má dva suterény a vyrůstá z obdélníkové podnože a zelených ploch, které tvoří její přízemí a mezanin. Ve vyšších patrech je budova s patřičným odstupem od původního hotelu samostatná, jen její poslední dvě podlaží v severní části ustupují, aby se zachovalo osvětlení a oslunění sousedních objektů. Z Václavského náměstí nejsou práce na dostavbě patrné, protože se ukrývají za secesním průčelím historického hotelu.
Vnější povrch novostavby s plochou kolem 3 800 m2 vytvoří variantně prosklená klasická sloupko-příčková fasáda a hliníkový kazetový plášť s jednotlivými okny. V současné době stavbaři z divize 3 montují na hotový monolit tzv. Mock-Up, tedy funkční testovací model konstrukce z reálných stavebních komponentů pro odsouhlasení konečné podoby fasády. Probíhají také projektové práce, výběrová řízení a příprava výrobní dokumentace.
Spolupráce ve Skupině
Velmi kvalitní, ale standardní materiál pro obvodový plášť dodá dceřiná firma Metrostavu společnost M3 Fasády z Nymburka. „Investor i architekt kladou vysoké požadavky na zpracování dílů a přesnost jejich uložení. To je ale pro nás běžné. Velice nezvyklé a obtížné však bude manévrování s hotovými výrobky, zejména se skly pro uzavírání pláště. Věnujeme proto mnohem více času než obvykle přípravě při tvorbě postupů činností, samozřejmě i s ohledem na dodržování pravidel bezpečnosti práce,“ doplňuje Pavel Franz.
Samotná dostavba přitom obsáhne 151 pokojů / 302 lůžek, multifunkční sály, kavárnu, bary v suterénu historické budovy, bazén, wellness provoz a fitness s veškerým pohodlným.
Skupina Metrostav
OK
Skupina Metrostav
Jedeme cestu za snem
Také v letošním roce jsme partnery spolku Cesta za snem, jenž propojuje svět handicapovaných i zdravých. Během nadcházejících měsíců se můžeme i přes mnohá omezení těšit na řadu sportovně-společenských událostí.
Poslední týden v červenci, v termínu od 27. do 31. 7. 2021, plánujeme uskutečnit tradiční cyklistický nonstop podnik Metrostav handy cyklo maraton, do kterého se můžete přihlásit i vy se svým týmem.
2 222 km napříč republikou
Cyklomaraton je charakteristický svou trasou na území České republiky v celkové délce 2 222 km. Cílem závodu není primárně porazit druhé, ale překonat sám sebe a dokázat, že cyklistika je otevřená všem. Každý ročník maratonu má své téma, které vychází ze spolupráce s Ministerstvem pro místní rozvoj a organizací CzechTourism. Tématem roku 2021 je voda, a tak se pojede přes 28 míst spojených s vodními zdroji. Připojte se k nám a získejte mnoho zážitků. Více informací zjistíte dotazem na e‑mailu: cyklomaraton@metrostav.cz
Ing. Tereza Wagner
ilustrační foto archiv Cesty za snem
Tři projekty v soutěži
V únoru proběhlo přihlašování staveb do soutěže Vodohospodářská stavba roku 2020. Metrostav vyslal „do boje“ své tři projekty realizované v loňském roce.
Jako každý rok byla soutěž vypsána se záměrem seznámit odbornou i širokou veřejnost s úrovní vodohospodářských projektů realizovaných v České republice. Pod záštitou ministra zemědělství Miroslava Tomana a ministra životního prostředí Richarda Brabce ji vyhlašuje Svaz vodního hospodářství ČR, z.s., ve spolupráci se Sdružením oboru vodovodů a kanalizací ČR, z.s.
ČOV, jez i malá vodní elektrárna
Za Metrostav jsou přihlášeny tyto projekty: Čistička odpadních vod (ČOV) Bechyně, Rekonstrukce dolního jezu u Lokte a Rekonstrukce malé vodní elektrárny (MVE) Morávka. Prvně jmenovaná stavba byla dokončena v loňském roce a pracoval na ní tým vedený Janem Prokešem jihočeského zastoupení divize 6.
Jez u Lokte se nachází na Ohři a tým pod vedením Ing. Tomáše Beržinského z divize 6 musel odstranit staré a vybudovat nové jezové těleso, dále kompletně zrekonstruovat opěrnou zeď v náhonu na malou vodní elektrárnu a také opravit zeď obtokového kanálu u elektrárny. Ohře je velmi oblíbená mezi vodáky, proto se stavbaři snažili, aby řeka zůstala splavná i v době rekonstrukce jezu, ačkoli původní stavební povolení s tím nepočítalo.
MVE Morávka, kde pracovali stavbaři vedení Ing. Markem Jekielkem z divize 6, se nachází na druhém konci republiky na vodárenské údolní nádrži na řece Morávce u Frýdku-Místku.
RED
Rozhovor
OK - opraveno
PĚT OTÁZEK K PADESÁTINÁM METROSTAVU
Ing. Jindřich Hess, Ph.D.
PŘEDSEDA DOZORČÍ RADY, BÝVALÝ GENERÁLNÍ ŘEDITEL A DLOUHOLETÝ ZAMĚSTNANEC METROSTAVU (NA SNÍMKU Z ROKU 1975 VLEVO, TEHDY COBY HLAVNÍ STAVBYVEDOUCÍ U RAŽBY PRVNÍHO TUNELU METRA POD VLTAVOU).
Kde vás Metrostav vzal?
Po ukončení studia ČVUT jsem dne 1. srpna 1963 nastoupil do n. p. Vodní stavby – závod 05. V pozici mistra jsem nejdříve pracoval na stavbě ČOV v Rakovníku. Během pěti let jsem už v pozici stavbyvedoucího prošel několika vodohospodářskými stavbami (např. ve Vrapicích u Kladna a v Berouně). V srpnu 1968 jsem byl převeden na závod 04 – Metro, a to na staveniště Štětkova na pankrácké straně budoucího Nuselského mostu. Zde začaly přípravné práce na zahájení ražby prvního tunelu trasy I. C při využití nemechanizovaného štítu ze Sovětského svazu.
Co vám Metrostav dal?
Metrostav tvoří především zaměstnanci. Ti jsou důležití pro akceschopnost podniku, vytvářejí tu správnou atmosféru pro to, být stále lepší a zapojit se do náročných projektů. Tak takových pracovníků měl a má Metrostav hodně a dál se stará o jejich získání a výchovu. A proto mi Metrostav mohl dát možnost být u celé řady jedinečných projektů jak v oblasti významných staveb, tak i v oblasti řízení společnosti. Snažil jsem se být spolu s oddanými a schopnými spolupracovníky při úspěšné realizaci projektů, které přinesly našemu podniku respekt. Co si mohu v profesním životě přát víc. Zní to možná trochu nadneseně: Metrostav mi dal nádherný pocit být na svůj podnik hrdý. Věřím, že i většině z nás.
Na co jste v práci vždy dbal?
Prioritou bylo, abych nezklamal své spolupracovníky, kteří se mnou šli do realizace složitých úkolů. Věřili mně, že společně můžeme dosáhnout řady komplikovaných, jedinečných cílů, a byli rozhodnuti se na tom aktivně podílet. Je samozřejmé, že jsem se snažil být k nim otevřený a upřímný. Rád jsem jim naslouchal. Oni si to vždy zaslouží.
Co byste rád předal dál?
Nemám, co bych předal dál. Jsem spokojený, že i dnes převládají v Metrostavu slušné a korektní vztahy, úcta k práci druhých a snaha pomáhat těm, kteří to potřebují. Týká se to nejen našich spolupracovníků, ale také našich spoluobčanů. Cítíme odpovědnost. I tím podnik ukazuje své priority.
Co byste společnosti k padesátinám přál?
Všem pracovníkům Skupiny Metrostav přeji, aby i dál pokračovali v odhodlání stanovovat si náročné cíle. Jejich plnění umožní ukázat naše schopnosti jak v České republice, tak i v zahraničí. Je to správná cesta pro získání sebevědomí a pocitu zdravé sounáležitosti všech pracovníků.
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA
Fotoreportáž
OK
Fotoreportáž
Škola hrou pro žáky ve Šlapanicích
RED, foto Jan Šlancar
Žáci prvních a druhých tříd mají ve Šlapanicích u Brna od začátku školního roku k dispozici nový pavilon F, který realizovali stavbaři pod vedením Ing. Vítězslava Přikryla z divize 1. Díky zajímavému řešení je projekt nyní přihlášen do soutěže Stavba Jihomoravského kraje.
Dvoupodlažní objekt výrazně obdélníkového půdorysu byl navržen pro 10 tříd a 300 žáků, s příslušným zázemím a vybavením pro provoz školy a výdejnou jídel. Konstrukční řešení stavby pavilonu je z železobetonového vyzdívaného skeletu s monolitickými stropy. Podle Ing. Přikryla byl projekt zajímavý především spoluprací se střediskem Lehkých obvodových plášťů divize 3 a nově vznikajícím HSV střediskem divize 1, které zhotovilo monolity.
Škola ve Šlapanicích preferuje teorii „škola hrou“, což se odráží i v interiéru. Velká vstupní hala má možnost využití pro vystoupení žáků, v objektu je umístěno velké množství prvků pro relaxaci a hru.
Běžně bílé chodby zde osvěžuje spousta barevných prvků. Autorem architektonického návrhu interiéru je POParch, generální projektant INTAR, a.s.
Součástí rozšíření kapacity šlapanické školy byla také výstavba nové tělocvičny (pavilon G). Žáci tak mají k dispozici moderní školu s veškerým potřebným zázemím. Nezbývá než doufat, že pandemie koronaviru, která omezuje nejen chod škol, co nejdříve odezní.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
Divize 1 – fotogalerie
OK
Senioři budou mít v centru Brna k dispozici klidný a uzavřený areál. Byty se nacházejí ve dvou řadových pavlačových domech, které jsou spojeny společným dvorem.
Dům pro seniory z pohledu v ulici Cejl. Roky tu stála zanedbaná budova, a tak proměnu ocení všichni – místní i kolemjdoucí.
Oba objekty jsou ve tvaru písmene L, kratší část je orientovaná do ulice, delší tvoří pavlačové křídlo.
Horní byty s okny do uliční části mají k dispozici i malou terasu.
Všechny bytové jednotky jsou uzpůsobené pro bydlení seniorů, devět z nich je bezbariérových.
Masaryčka - fotogalerie
OK
Výstavba železobetonového skeletu polyfunkční budovy Masaryk Centrum 1 nebude jednoduchá. Práce mohou komplikovat nepravidelnosti, které jsou pro studio Zahy Hadid charakteristické.
Nové budovy ulici Na Florenci zregenerují a nabídnou obchodní a kancelářské prostory.
Kolejiště překlene park s dostatkem místa k odpočinku. Celý projekt revitalizace u Masarykova nádraží by měl být realizován v několika etapách, dokončení je plánováno na roky 2023 až 2025.
- 123400.svg
- 123401.svg
- 123406.pdf
- 123420.svg
- 123453.svg
- 123454.jpg
- 123455.jpg
- 123456.svg
- 123461.jpg
- 123462.jpg
- 123463.jpg
- 123464.jpg
- 123465.jpg
- 123469.svg
- 123470.jpg
- 123471.svg
- 123472.jpg
- 123473.jpg
- 127188.jpg
- 127189.svg
- 128119.svg
- 128137.jpg
- 128173.jpg
- 128174.jpg
- 128176.jpg
- 128178.jpg
- 128180.jpg
- 128451.svg
- 128475.jpg
- 128495.svg
- 128515.jpg
- 128532.svg
- 128539.jpg
- 128624.svg
- 128630.jpg
- 128687.jpg
- 128836.jpg
- 128839.jpg
- 128841.jpg
- 128843.jpg
- 128845.jpg
- 128973.jpg
- 128980.jpg
- 129099.jpg
- 129100.jpg
- 129230.jpg
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Zelený ostrov mezi paneláky
Během 365 dnů od převzetí staveniště vyroste na táborském Sídlišti nad Lužnicí nový parkovací dům pro 241 aut. Postaví ho pracovníci Metrostavu DIZ a Památek Tábor.
Liberec: závod 8 začíná s rekonstrukcí bazénu
Oprava libereckého bazénu, původně plánovaná na duben a zpožděná kvůli námitkám a interním procesům, začala. Zahrnuje přestavbu 50metrového bazénu a kompletní rekonstrukci celého objektu.
Výstavba největší silniční zakázky ŘSD startuje
V pátek 12. října zahájilo sdružení firem včetně tří ze Skupiny Metrostav výstavbu přes 21 km dlouhé části dálnice D11 vedoucí k polské hranici.
Návrat hodinové věže
V rámci rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti byla 15. října na své místo přesunuta hodinová věž. Do původní podoby se navrací i zdobné prvky a hotové jsou například také železobetonové obvodové stěny na levém křídle.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007