Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

BeMo Tunnelling

Aktuální aktivity tunelářů BeMa v Německu a v Rakousku

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) byla založena v roce 1964 pro výstavbu tunelů a tato činnost představuje dodnes její dominantní náplň. I když firma působí rovněž ve Velké Británii a v USA, tradiční je domácí trh v Rakousku, největší v Německu.

Martin Fischer, Robert Dostál

V

SRN jsou v současné době ve výstavbě čtyři projekty. Nejdůležitějšími jsou cca 3,6 km dlouhý silniční tunel Kramer v Garmisch‑Partenkirchenu a tunel Bad Cannstatt (foto), který je podstatnou součástí megaprojektu pro výstavbu železniční infrastruktury Stuttgart 21.

Projekt tunelu Kramer, který je rea­lizován pod technickým a ekonomickým vedením společnosti BeMo v rámci sdružení s naší sesterskou společností Subterra, se vyznačuje především geologicky a geotechnicky náročnými razicími pracemi. Zde je nutno zvládnout 500 m dlouhou část tunelu pod úbočím se suťovými materiály a s 50 m vysokým sloupcem podzemní vody.

Při hledání adekvátního řešení sehrála důležitou roli technická kancelář společnosti BeMo, která se podepsala pod celkové naprojektování realizace tunelu Kramer. První měsíce již ukazují, že vybraná a naplánovaná koncepce ražby a odvodnění je naprostým úspěchem.

V rámci projektu tunelu Bad Cannstatt ve Stuttgartu byly v posledních několika měsících po zhruba sedm let trvající výstavbě dokončeny rozsáhlé razicí práce a v současné době probíhají činnosti na vnitřním opláštění.

Těžiště činností společnosti BEMO v německu se nachází v oblasti výstavby tunelů

U projektu Spitzenberg, kde se jedná o dvoupruhový dálniční tunel v oblasti nové výstavby dálnice A44 v severním Hesensku (rovněž realizujeme ve sdružení se Subterrou), a u tunelu Bertoldshofen (silniční tunel dlouhý 1 km v Bavorsku) jsou v plném proudu práce na vnitřním opláštění. Zde zejména vyniká kvalita vnitřního opláštění tunelu Spitzenberg, kterou DEGES, jakožto zadavatel, již několikrát ocenil.

perjen a další projekty

V Rakousku jsou v současné době realizovány tři projekty. Na jedné straně jde o projekt renovace první roury tunelu Perjen v tyrolském Landecku, kde proběhla rozsáhlá rekonstrukce dálničního tunelu a bylo nutné se přizpůsobit moderním bezpečnostním předpisům. Stavba se právě nachází v závěrečné fázi a samotný tunel byl uveden do provozu již v listopadu 2020.

Elektrárna Argenbach ve Vorarlbersku a elektrárna Tumpen v Tyrolsku jsou projekty malých elektráren, u nichž má být pro každou z nich vybudován 2 km dlouhý potrubní tunel pro přívod vody. Razicí práce na obou projektech byly právě dokončeny. Zdař Bůh!

Ptáme se...

JUDr.
Pavel Mališ, LL.M.

vedoucí legislativně-
-právního útvaru

Doktor práv a magistr oboru Czech Business Law in the European Union Pavel Mališ už 20 let v Metrostavu řídí jeho legislativně-právní útvar, který poskytuje právní servis v centrále firmy a jejímu představenstvu.

V Metrostavu působíte dlouho, co vám ta léta dala?

Na podzim to bude opravdu 20 let, kdy jsem v září v roce 2001 nastoupil k Metrostavu jako zaměstnanec do funkce vedoucího legislativně‑právního útvaru. Když k tomu připočítám ještě předchozích 10 let intenzivní spolupráce v rámci výkonu advokacie, tak je to už hezká řádka let, zkušeností a lidských tváří a nakonec i více než polovina historie samotné společnosti. Té spolupráce a práce jsem nikdy nelitoval a vážím si jí, stejně jako i většiny těch, se kterými jsem se na ní mohl podílet.

Čím se váš útvar aktuálně nejvíce zabývá?

Úlohy máme dlouhodobě rozděleny, což je pro každodenní řízení útvaru a jeho činností mnohem snazší a operativnější než např. denní porady, rozdělování úkolů a jejich kontrola. To mi pak umožňuje řešit úkoly naléhavé či mimořádné a rovněž ten dlouhodobě a stále aktuálně nejdůležitější, kterým je nesporně oblast trestní odpovědnosti naší společnosti a její důsledky. Ale abych byl více konkrétní, aktuálně pracujeme na zajímavé akvizici a na dodatku naší kolektivní smlouvy.

Do organizačně-řídicího systému Skupiny Metrostav byla v roce 2015 zakotvena norma A5 trestněprávní compliance. Můžete připomenout její význam?

Norma završila proces dílčích změn, které se ve společnosti v letech 2012 až 2015 udály v reakci na účinnost zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a zastižené trestní stíhání naší společnosti. Právě realita trestního stíhání nám ukázala, že v oblasti ochrany společnosti a zaměstnanců musíme udělat systémový krok směrem k posílení prevence a k nastavení jednoznačných a závazných pravidel, jejichž znalost a dodržování mohou riziko trestní odpovědnosti a následků když ne zcela eliminovat, tak alespoň významně zmírnit. Proto byla vydána nová skupinová norma, která se stala nedílnou součástí integrovaného systému řízení naší společnosti a dceřiných společností a která je pro všechny společnosti Skupiny a jejich zaměstnance závazná.

Jak se norma osvědčila v praxi?

Je potřeba říci, že zřejmě nikdy opatření nebudou úplná či dokonalá. Na to je podnikatelský život příliš složitý a pestrý. Důležité ale je, aby se nastavený systém ne­ustále rozvíjel, zlepšoval, reagoval na vnitřní i vnější podněty a byl reálný. A toho je ta norma nesporným důkazem. Jsem si jist, že díky nastavenému systému úspěšně čelíme rizikům a nástrahám v posledních letech a ubráníme se i v budoucnu. Věřím, že naši zaměstnanci, spolupracovníci, partneři pochopili, k čemu všechna ta opatření vznikla a čemu slouží. Tak nejlépe chrání sebe, své rodiny i naši společnost.

Za rozhovor děkuje David Kalců

Infografika

Betonárny TBG Metrostavu a jejich důležitá role 

Společnost má v Praze čtyři betonárny, z nichž dvě jsou umístěné na březích Vltavy a v posledních letech čelí neustálému tlaku na jejich přemístění. Je to paradoxní, protože jsou de facto jediní uživatelé ekologické lodní dopravy v metropoli.

Ing. Kristýna Vinklerová

Ročně se na betonárny Rohanský ostrov a Libeň dopraví po řece přes 300 tisíc tun kameniva. Zatímco v jiných velkých evropských městech jsou betonárny v centru a jejich lodní zásobování naprostou samozřejmostí a říční doprava se využívá i pro zásobení města zbožím či odvozem zeminy, sutě, apod., v Praze již jiné využití pravidelné nákladní lodní dopravy v podstatě neexistuje. Po Vltavě se tak přepravuje desetkrát méně surovin než v podobně velkém Bruselu a mnohonásobně méně než v rozsáhlejší Paříži. 

V Praze tak zatím převládá konvenční způsob nákladní přepravy – silniční automobilová doprava. Úplně volná, tekoucí dopravní tepna na své plné využití stále čeká. Paříž, Brusel, Vídeň, to jsou města, kde po řece pluje jedna loď za druhou. V Paříži je přímo ve městě na březích Seiny umístěno devět betonáren a 11 nakládacích míst pro lodní odvoz odpadů a suti. V provozu je také několik kompaktních minipřekladišť, na které říční lodě přivážejí kontejnery se spotřebním zbožím. Bruselem vede kanál Charleroi, který ročně přepraví až 3 miliony tun materiálu. Stejná situace panuje i na vídeňském Dunaji. 

Projekt City logistika

V posledních letech se naštěstí objevují už i opačné úvahy a hlasy, které by mohly situaci zlepšit. V rámci projektů jako City logistika lze v Praze, za podpory vedení města, rozšířit lodní dopravu nejen na těžké stavební materiály, ale využít ji také k odvozu odpadů, suti a k běžnému zásobování centra. Vybudováním mobilních překladišť přímo ve městě by pak přesun zboží ve vnitřní Praze zajišťovaly jen malé dodávkové automobily, právě tak jako v Paříži.

Nicméně City logistika je postavena hlavně na těžké nákladní přepravě. Základními stavebními kameny jsou nákladní přístaviště pro odvoz sutí a odpadů, překladiště pro dovoz stavebních materiálů a betonárny. Propracovaný způsob zásobování by mohl v budoucnu umožnit efektivně a hlavně ekologicky dovážet do města potřebné množství surovin pro chystanou intenzivní výstavbu a zpět vytížit prázdné lodě komunálním odpadem a vytěženou zeminou.

Betonárny Rohanský ostrov a Libeň lodě využívají už mnoho let. Díky jejich přímému napojení na řeku byly všechny etapy metra, silniční tunely a železniční koridory postaveny s minimálním dopadem na pražskou dopravu. Lodní zásobování tak ušetřilo Praze už přes 250 tisíc nákladních kamionů. S využitím City logistiky by to v budoucnu mohlo být ještě více.

 

Metrostav 04/2021, Masaryčka
Metrostav 04/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 04/2021, Z provozu divize 3
Metrostav 04/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 04/2021, Ptáme se
Metrostav 04/2021, Infografika
Metrostav 04/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 04/2021, Divize 1
Metrostav 04/2021, Číslo
Metrostav 04/2021, Divize 8 a 9
Metrostav 04/2021, Divize 5
Metrostav 04/2021, Divize 3
Metrostav 04/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 04/2021, Rozhovor
Metrostav 04/2021, Fotoreportáž
Metrostav 04/2021, Masaryčka

Masaryčka

Metrostav 04/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 04/2021, Z provozu divize 3

Z provozu divize 3

Metrostav 04/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 04/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 04/2021, Infografika

Infografika

Metrostav 04/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 04/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 04/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 04/2021, Divize 8 a 9

Divize 8 a 9

Metrostav 04/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 04/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 04/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 04/2021, Rozhovor

Rozhovor

Metrostav 04/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

5

Sending statistics …

Rendering Infografika (104540): (1/1) (0 ms)

Rendering Ptáme se (104539): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (104538): (1/2) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3192/item123472-small.jpg

 i3192/item123471.svg

 i3192/item123473-small.jpg

 i3192/item127188-small.jpg