Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 07/2024

Ocenění

Stavíme bezpečně

Vedoucí projektů z jednotlivých divizí a závodů Metrostavu a Metrostavu DIZ byli během Programové konference TEK 2024 vyznamenáni v rámci motivačního programu Bezpečné pracovitě.

RED, foto archiv Metrostavu

O

ceňována jsou pracoviště, která vynikají odbornou péčí o bezpečnost práce a nulovou úrazovostí. Metrostav totiž dlouhodobě dbá na prevenci vzniku rizik a zlepšuje systém managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Oceněným gratulujeme!

Divize 1/ Závod 1: Robert Škarecký, SDR Suchý, Žďárná – ČOV a kanalizace.

Závod 2: Ing. Petr Pultar, Protihluková opatření, Elektrárna Trmice.

Divize 3/ Závod 3: Jonáš Frouz, Parkovací dům Příbram.

Divize 3/ Závod 3: Ing. Tomáš Mraček, Hospital Mělník.

Divize 3/ Závod 3: Ing. Michal Mašek, VIVARIUM Hradec Králové.

Divize 5/ Závod 5/ TBR: Ing. Tomáš Kohout, Uzel Plzeň 5, stavba Lobzy – Koterov.

Divize 5/ Závod 5/ TBR: Martin Soukup, I/42 Brno, VMO Tomkovo náměstí a I/42 Brno.

Divize 6/ Závod 6: Ing. Tomáš Kuřík, Výhledy Chodovec C D.

Divize 6/ Závod 6: Ing. Petr Brož, MOS Malovanka.

Divize 8/ Závod 8: Ing. Jan Palkovič, Vozovna autobusů Liberec.

Divize 8/ Závod 8: Ing. Jan Lučka, Stavba F921 – rekonstrukce fasád objektů BAPP.

Divize 9/ Závod 9: Ing. Jiří Bukovinský, Bytový dům a řadové domy Pod Kotlářkou, Praha.

Metrostav 07/2024

Metrostav DIZ závod 2

Strategicky významná stavba pokročila

V hněvickém areálu (snímky) společnosti ČEPRO buduje už sedmý měsíc tým Ing. Daniela Riedla ze závodu 2 Metrostavu DIZ šest velkokapacitních nádrží. Po dokončení v dubnu 2027 umožní uskladnit 60 milionů litrů pohonných hmot – benzInu nebo motorové nafty.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

S

taveniště jsme sice přebírali už před rokem, ale stavět jsme mohli začít až vloni v září, protože jsme nejprve museli provést doplňkový geologický průzkum a vytvořit novou realizační dokumentaci založení nádrží. Dnes už ale máme hotové všechny piloty, čtyři železobetonové základové desky a u první a druhé nádrže i rozpracovaná plechová dna. Kromě toho pokračujeme ve tvorbě prováděcí dokumentace pro elektro, měření a regulaci, elektrickou požární signalizaci, potrubní rozvody a uzemnění. Mimo vybudování samotných nádrží totiž musíme ještě upravit současnou čerpadlovnu a napojit nové produktové rozvody na používané potrubní systémy,“ připomíná Ing. Riedl.

Šest samostatných nadzemních ocelových nádrží s objemem 10 000 m3 bude mít kruhový půdorys s průměrem 30,25 m a výškou 14 m. Kolem každé z nich vzniknou 12 m vysoké ocelové záchytné jímky o průměru 33,85 m. Nádrže jsou navržené s pevnými střechami a dvojitým dnem spádovaným do středové jímky. Budou mít dvouplášťové vizuálně kontrolovatelné stěny, dna budou dvojitá s trvalou kontrolou těsnosti meziprostoru.

Zahájení stavby nejvíc ovlivnila změna způsobu založení. Po­dle původního, dvacet let starého geologického průzkumu, navrhoval zadávací projekt zlepšit podloží pomocí štěrkových pilířů. Vzhledem k tomu, že doplňkové vrty na staveništi prokázaly hrubozrnné zeminy na poloskalním podloží, je každá nádrž podle změněného projektu založena na 90 vrtaných železobetonových pilotách s průměrem 600 mm a délkou 12 m. Piloty, které provedli pracovníci společnosti Zakládání staveb, přitom nejsou s 45 cm silnou základovou deskou spojeny výztuží, jen ji podepírají. 

„Ještě před zahájením zemní prací, které pro nás včetně dopravy zajistila firma MI Roads, jsme v archivech objevili fotodokumentaci, jak staveniště a jeho okolí vypadalo po bombardování z roku 1945. Pro jistotu jsme proto nejdřív nechali ještě provést pyrotechnický průzkum, který byl naštěstí bez nálezu. Naše práce totiž nesmí v žádném případě ovlivnit provoz těsně sousedícího strategicky významného tankoviště,“ vzpomíná vedoucí projektu. 

Až budou nádrže v provozu, zvýší kapacitu skladu Hněvice o objem dvoudenní spotřeby motorové nafty v celé republice.

Bohaté zkušenosti

Pro Metrostav není výstavba velkokapacitních nádrží žádnou novinkou. V areálu Centrálního tankoviště ropy společnosti MERO ČR v Nelahozevsi dodal a postavil v letech 2000 až 2019 celkem sedm nádrží pro uskladnění ropy, každou o objemu 125 000 m3. V roce 2011 dokončil pro ČEPRO výstavbu čtyř železobetonových podzemních nádrží pro skladování motorové nafty s celkovou skladovací kapacitou 140 000 m3.

Metrostav 07/2024

Metrostav DIZ závod 9

Víc než třicítka oken pro Národní dům na Vinohradech

Seznam historických památek, jimž kolegové z Provozu obnovy památek společnosti Metrostav DIZ vrátili jejich původní podobu, se nyní rozrostl o další položku. Národní dům na Vinohradech (snímky), který stojí tak trochu ve stínu kostela svaté Ludmily na pražském náměstí Míru, dostal nový kabát.

Martina Vampulová, foto archiv Metrostavu

N

áročnou rekonstrukcí totiž prošlo v minulosti nejen jeho průčelí, ale v posledním roce také fasáda ze severní a jižní strany a střecha. Součástí obnovy pláště budovy byla výměna historických oken, jejichž výroby a montáže se ujali kolegové z Provozu obnovy památek. Okna na jižní fasádě byla částečně původní a částečně novodobá. Zejména ta původní měla sesedlé venkovní strany rámů a silně opotřebené spodní části, které byly také místy napadené hnilobou. Okenní křídla během let změnila tvar, byla svěšená, zkřížená, prohnutá a netěsnila. Nebylo je tedy možné opravit, proto v truhlárně ve Hvozdnici vyrobili repliky špaletových oken přesně podle původních historických vzorů. 

„Výrobu i montáž oken jsme prováděli ve dvou etapách. Během té první od března do července loňského roku jsme vyrobili 11 oken, během druhé fáze, která probíhala loni od července do října, pak dalších dvacet čtyři,“ uvádí vedoucí střediska Robert Kabát. Repliky špaletových oken byly výjimečné svou velikostí rámů a jejích hmotností, a tak podle vedoucího střediska byla právě jejich montáž na celé rekonstrukci nejnáročnější. Složitá byla výroba i výměna oken především v Raisově sále, druhém největším sále Národního domu, která mají rozměry 1,8 × 4,2 metru.

Osvědčená spolupráce znovu zafungovala

Repliky oken mají izolační dvojskla, a pokud to bylo možné, využili kolegové i původní kování, poškozené a chybějící kusy nahradili historizujícím kováním podobných tvarů. Okna mají nové závěsy s návlekem v identickém tvaru těch původních.

Generální opravu fasády historického domu prováděla společnost restaurátorů a uměleckých řemeslníků zaměřená na obnovu kulturních památek Akant Art, která náš Provoz obnovy památek přizvala ke spolupráci na základě předchozích vynikajících zkušeností. Společně rekonstruo­vali mimo jiné i synagogu v Žatci nebo Clam-Gallasův palác v Praze.

 

Z historie Národního domu

Objekt stojí na Královských Vinohradech od roku 1894. Reprezentační budovu v novorenesančním slohu navrhl městský architekt Antonín Turek, který je autorem mimo jiné i vinohradské vodárny. Čtyřpodlažní budova s třemi velkými reprezentativními sály, čtyřmi společenskými salonky, kavárnou, restaurací a řadou kancelářských i dalších prostor, byla postavena za neuvěřitelných patnáct měsíců.

 

Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám
Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 7/2024, Ptáme se
Metrostav 7/2024, Fotosloupek
Metrostav 7/2024, Ocenění
Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila
Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9
Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši
Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu
Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 7/2024, Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám

TEK 2024: Silní navzdory překážkám

Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 7/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 7/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 7/2024, Ocenění

Ocenění

Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila

Strategicky významná stavba pokročila

Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9

Metrostav DIZ závod 9

Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši

Nový most přes Orlík má duši

Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 7/2024, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!

Metro je tu s námi 50 let!

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry

Metrem 50 let – První kilometry

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování

Metrem 50 let – Historie projektování

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž

Metrem 50 let – Fotoreportáž

7

Sending statistics …

Rendering Metrostav DIZ závod 9 (348461): (2/3) (1 ms)

Rendering Strategicky významná stavba pokročila (348460): (3/4) (7 ms)

Rendering Ocenění (348459): (1/2) (17 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8964/item1110963-small.jpg

 i8964/item1110960.svg

 i8964/item1110965-small.jpg

 i8964/item1110964.svg

 i8964/item1110966-small.jpg

 i8964/item1110967-small.jpg

 i8964/item1110969-small.jpg

 i8964/item1110968.svg

 i8964/item1110970-small.jpg

 i8964/vth450419-1.jpg[p1]

 i8964/vth450427-1.jpg[p1]

 i8964/vth450456-1.jpg[p1]

 i8964/vth450445-1.jpg[p1]

 i8964/vth450450-1.jpg[p1]

 i8964/vth450464-1.jpg[p1]

 i8964/vth450474-1.jpg[p1]

 i8964/vth450481-1.jpg[p1]

 i8964/vth450492-1.jpg[p1]