Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrem 50 let

Pohled architekta a památkáře

nejen účelné, ale i krásné

Budování pražského metra bylo nejvýznamnější československou stavební událostí konce šedesátých a začátku sedmdesátých let minulého století. Od samotného počátku bylo navrhováno nejen jako účelné, ale mělo být i krásné. Jeho vzhled tvořili architekti, vestibuly i stanice zdobili sochaři a výtvarníci. Stalo se i zdrojem a inspirací pro umělce.

Lenka Svobodová, foto archiv Metrostavu

S

tanice metra Staroměstská na lince A patří třeba podle čtenářů webu zpravodajské stanice CNN mezi dvanáct nejpůsobivějších stanic podzemní dráhy v Evropě.

„Pražské metro je od počátku vymyšleno geniálně. Je vysoce kvalitním urbanistickým dílem, organickou součástí metropole, kterou harmonicky doplňuje nadzemními objekty svých výstupů. Jeho vzhled charakterizuje osobitá technicistní kultivovanost, která svou mírou zdobnosti nepřekračuje funkci. Autorům se podařilo nalézt správný poměr mezi účelovou dopravní sítí a prostorem pro život. Naše metro je proto po právu jednou z českých Staveb 20. století a líbí se nejen mně, ale i všem architektům, kteří se s ním seznámili,“ řekla v roce 2009 pro noviny Metrostavu historička architektury doc., Ing. arch. Radomíra Sedláková, CSc.

Ing. arch. Matyáš Kracík v knize Poválečná architektura jako památka shrnuje architektonický i památkový význam pražského metra slovy: „Pražské metro představuje specifický doklad komplexní tvorby, sahající od designu po urbanismus. Ukazuje nám mimořádně koncepční a zodpovědný přístup architektů, který přinesl trojici osobitě a invenčně pojatých tras. Dnes tvoří nejrozsáhlejší dochovaný soubor veřejných interiérů sedmdesátých a osmdesátých let 20. století v České republice. Vzhledem k tomu, že se v rámci metra uplatnila široká škála výtvarných děl různých stylů, technik, vkusu a ideologie, lze hovořit o reprezentativním vzorku tehdejší tuzemské monumentální tvorby. Metro bezpochyby obsahuje celou řadu hodnot zasluhujících památkovou ochranu.“

Metrem 50 let

Historie projektování

Projektování pražského metra

Historie projektování pražského metra je od počátku po dnešek spjata s pojmem Metroprojekt. Ten vznikl v květnu 1971 jako projektový ústav při pražském Dopravním podniku, a to delimitací části projektantů ze Státního ústavu dopravního projektování (SUDOP).

Ing. David Krása, místopředseda představenstva Metroprojektu Praha a. s.

V

této době se projektová příprava metra rozběhla na plné obrátky. Usazovala se koncepce a tvar celé soustavy MHD v Praze, jejíž principy jsou aktuální dodnes. Síť metra měla podle tehdejších záměrů čtyři trasy o celkové délce 92,7 km se 104 stanicemi. Již z toho je zřejmé, že projekt metra začíná dopravním urbanismem – návrhem vedení trasy a umístěním stanic podle současné a hlavně perspektivní budoucí přepravní poptávky. Pokračuje stavebně architektonickým návrhem a koncepčním návrhem technologického vybavení, a až na konci je detailní realizační dokumentace.

Paralelně se projektoval a stavěl první úsek trasy C a vznikala rukověť řešení stanic z hlediska provozu, dispozičního řešení a jejich architektury, větrání, osvětlení, informačního systému, energetiky atd.

Tým projektantů byl v těchto letech doslova vhozen do vody, aby se naučil plavat. A od roku 1974, kdy byl první úsek trasy C pražského metra Sokolovská–Kačerov uveden do provozu, si tento tým získal nejen uznání laické i odborné veřejnosti, ale také něco ještě důležitějšího, a to zkušenosti s návrhem a koordinací objemově mimořádně náročného projektu. S obtížemi by se u nás hledal technicky náročnější a organizačně komplikovanější projekt, než je podzemní dráha ve městě s tak bohatou historií a složitou geologií, jakým Praha bezesporu je.

I když dnes, z odstupu 50 let, je možné mít k prvnímu úseku Sokolovská–Kačerov řadu kritických výhrad, je třeba vzpomenout, v jakém prostředí tenkrát projektant pracoval. Metro bylo v té době navrhováno za asistence sovětských poradců, technický kontakt s ostatním světem byl téměř nulový, invence projektantů narážela na bariéry tehdy dostupných stavebních materiálů, stavebních technologií a strojních výrobků, které byly k dispozici na naší straně tzv. železné opony.

čtyři trasy, čtyři různá pojetí   

Samostatnou kapitolou vývoje návrhů pražského metra je architektonické a výtvarné řešení stanic. Začalo v roce 1974 hloubenými stanicemi trasy C, které měly jednoduchý účelově čistý architektonický výraz s prakticky výhradním použitím kvalitních stavebních materiálů a kamenných dlažeb a obkladů. Návrhem se vymyká stanice Vyšehrad se vstupem denního světla a výhledem na Pražský hrad.

V roce 1978 všechny upoutala vnější tvář stanic trasy A Dejvická (tehdy Leninova) – Náměstí Míru. Její čisté a nadčasové architektonické řešení je uznáváno dodnes. Také v Metroprojektu je šest zasedacích místností pojmenováno podle stanic na tomto úseku áčka a vyzdobeno snímky s eloxovanými „puklíky“ architekta Otruby.

V roce 1985 opět zaujala podoba stanic prvního úseku trasy B Smíchovské nádraží – Florenc (dříve stanice Sokolovská). Ve výtvarném řešení se objevuje zajímavě ztvárněné české sklo.

Mezi porevolučními stanicemi zaujmou některé výrazné tvůrčí počiny architekta Patrika Kotase. Za méně nápadnou, ale architektonicky a dispozičně velmi zdařilou je pak všeobecně považována stanice Nemocnice Motol.

Věříme, že opět zaujme i vnější tvář stanic na nové trase D, na které s architekty Metroprojektu spolupracují významní čeští výtvarníci vybraní v soutěžích.

Metrem 50 let

Fotoreportáž

Stavíme pro vás metro

RED, foto Pavel Dvořák

Toto bylo napsáno na cedulích, které se objevovaly v centru Prahy u stavebních jam. Výstavba metra samozřejmě na mnoha místech Pražany omezovala a obtěžovala nejen hlukem a prachem. Bez toho by ale žádné metro nevzniklo. S daleko větším diskomfortem se samozřejmě potýkali lidé na stavbách. Jejich dřinu, ale i nasazení zachycují následující fotografie.


Zdroje: Noviny Metrostav číslo 7, Metrostav a.s., 2014 / Pražské metro – Stavba československo-sovětské spolupráce, autorský kolektiv, Orbis, 1974 / Zásady a principy NRTM jako převažující metody konvenčního tunelování v ČR, autorský kolektiv, Český tunelářský komitét ITA/AITES, 2006 / Magazín Věda a technika mládeži, číslo 5, 1964 / Praha a metro, Evžen Kyllar a kol., gallery, 2004 / Podzemní stavitelství v České republice, Jiří Barták a kol., Satra spol. s r.o., 2007 / Metro metropole, František Laudát a kol., Inženýring dopravních staveb a.s., 2016 / Časopis Tunel číslo 4, ITA/AITES, 2001 / Časopis Tunel číslo 1, ITA/AITES, 2002 / Časopis Tunel číslo 3, ITA/AITES, 2003 / Časopis Tunel číslo 1, ITA/AITES, 2023 / 30 let ČKAIT, 30 staveb, 30 let ČR, Ing. Dominika Mandíková a kol., ČKAIT, 2022 / Poválečná architektura jako památka, Matyáš Kracík (ed.), Anna Schránilová, Kateřina Houšková, Hedvika Křížová, Národní památkový ústav, UOP v Praze, 2023 / Kalendář Metrostavu 2024, Metrostav a.s., 2023 / Kronika Metrostav 1971–2021, autorský kolektiv, Metrostav a.s., 2020 

 

Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám
Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 7/2024, Ptáme se
Metrostav 7/2024, Fotosloupek
Metrostav 7/2024, Ocenění
Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila
Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9
Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši
Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu
Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 7/2024, Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám

TEK 2024: Silní navzdory překážkám

Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 7/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 7/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 7/2024, Ocenění

Ocenění

Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila

Strategicky významná stavba pokročila

Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9

Metrostav DIZ závod 9

Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši

Nový most přes Orlík má duši

Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 7/2024, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!

Metro je tu s námi 50 let!

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry

Metrem 50 let – První kilometry

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování

Metrem 50 let – Historie projektování

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž

Metrem 50 let – Fotoreportáž

20

Sending statistics …

Rendering Metrem 50 let – Fotoreportáž (348740): (6/6) (5 ms)

Rendering Metrem 50 let – Historie projektování (348739): (1/2) (4 ms)

Rendering Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře (348738): (1/2) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8964/item1111088-small.jpg

 i8964/item1111087.svg

 i8964/item1111092-small.jpg

 i8964/item1111091.svg

 i8964/item1111098-small.jpg

 i8964/item1111099-small.jpg

 i8964/item1111100-small.jpg

 i8964/item1111101-small.jpg

 i8964/item1111102-small.jpg

 i8964/item1111103-small.jpg