Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrem 50 let

Slovo šéfredaktora

Metro a lidé

V době zprovoznění se metro stalo novým prostorem města, jakousi čtvrtou dimenzí velkoměsta a vdechlo mu nový život.

David Kalců

Z

daleka totiž nešlo pouze o nový dopravní prostředek. Nejedno dítě (ale určitě i dospělého) fascinoval jako podzemní labyrint, pro mládež se metro stalo místem srazů a kulisou jejich prvních lásek, večerních tahů. A snad pro každého Pražana je pořád moderní architektonickou chloubou města. Mezi ty děti 80. let minulého století, kdy už metro pár let fungovalo, jsem se řadil i já. Hned si vybavím, jak jsem se po zprovoznění každého nového úseku musel novými stanicemi projet a jak můj děda František se mnou jezdil metrem z konečné na konečnou, jen tak. Fascinoval mě ten úchvatný podzemní svět a vše, co s metrem souvisí... Tato čtyřstrana je nejen ohlédnutím za historií jeho výstavby, ale také příležitost prostřednictvím dobových fotografií na chvilku cestovat v čase a nasát atmosféru prvních let existence fenoménu, jakým metro bezesporu je.

Metrem 50 let

ZAhájení STAVBY

Traťové tunely úseku I.C

Začátek stavby a ražby traťových tunelů zahájili zaměstnanci pozdějšího Metrostavu 8. srpna 1968 ve Štětkově ulici na Pankráci výkopem montážní jámy pro sestavení sovětského nemechanizovaného štítu (foto), se kterým začali 20. ledna 1969 jako první razit pravý traťový tunel směrem k náměstí Hrdinů.

Lenka Svobodová, RED, foto archiv Metrostavu

T

unelovací komplex KM 34 (skládal se ze štítu ŠčN-1, erektorové plošiny TU 3 Gp a injektážní plošiny TN 16 Gp), s nímž pracovali, vážil kolem 167 tun, měl průměr štítu asi 5,8 m a byl vlastně ochrannou obálkou pro tuneláře v podzemí. Nebyl mechanizovaný a zahrnoval pouze vnější ocelový válec s hydraulickými lisy, vnitřní pracovní plošiny pro raziče se sbíječkami, erektor, který montoval prstence ostění z jednotlivých tybinků – podle projektu buď litinových, nebo železobetonových – a injektážní plošinu. Průchody sypkým, písčitým či zvodněným podložím překonával pomocí pažení a raziči s ním rekordně dosáhli téměř 104 bm vyraženého tunelu za měsíc. 

„Bylo mi tenkrát 28 let, působil jsem tam jako stavbyvedoucí,“ vzpomíná Ing. Jindřich Hess, dlouholetý člen vedení Metrostavu a nyní předseda dozorčí rady. „Staveniště se nacházelo u předpolí budoucího Nuselského mostu, kde bylo vybudováno skromné zařízení staveniště – šatny, kanceláře, kompresorovna, dílny – a také vyhloubena pod ochranou podzemních stěn jáma určená pro montáž štítového komplexu.“

Od začátku technicky náročné

Razicí štít zahájil svou činnost 20. ledna 1969. Z výkopu ve Štětkově ulici se postupovalo směrem k dnešní stanici Pražského povstání. Podle inženýra Hesse šlo především o dobrý začátek, kdy se dával dohromady tým odborníků z různých oblastí. Sešla se tam kromě lidí z Vodních staveb řada horníků, kteří dříve pracovali například v uranových dolech a různých šachtách. „Mnoho jsme se tam naučili. Měli jsme samozřejmě zkušenosti s ražením tunelu malého profilu. Tady byl průměr razicího štítu zhruba šest metrů. Navíc tunel se razil velmi mělko, přibližně 8 až 10 metrů pod povrchem, tedy v těsné blízkosti základů budov, které byly většinou ve špatném stavu. Před vlastní ražbou bylo rozhodnuto, které domy budou sneseny a které zajištěny. Během ražby probíhalo nepřetržité měření poklesů a jejich vyhodnocování. Pod kostelíkem sv. Pankráce byl v předstihu vybudován speciální nosný rám postavený na pilotách. Mezi nimi štít bezpečně prošel,“ líčí Jindřich Hess.

Aby mohli tuneláři na Pankráci vybudovat po pravém tunelu i levý, měli štít podle projektu demontovat a převézt rozebraný zpět ke startovací jámě. Vymysleli ale, že by ho mohli přepravit vcelku. Transport se jim povedl a kolektivy razičů Miloslava Fišera, Josefa Kořínka a Jiřího Kubra tak ušetřily mnoho času. Po dokončení levého tunelu převezl trajler opět nedemontovaný štít na staveniště v Humpolecké ulici, odkud postupně vyrazil tunely mezi stanicemi Mládežnická a Budějovická.

Z Hlavního nádraží razil Pavel

Pro výstavbu úseku mezi stanicemi Hlavní nádraží a Sokolovská byl v SSSR v roce 1971 zakoupen druhý štít, pojmenovaný Pavel podle tehdejšího hlavního sovětského poradce Pavla Konstantinoviče Šestova. Po vyražení pravého tunelu raziči štít v zastropené komoře stanice Sokolovská otočili a levý tunel vyrazili v protisměru. Opět tím ušetřili čas. Z celkem 7250 m ražených jednokolejných tunelů metra I.C většinu provedl Metrostav pomocí nemechanizovaného štítu. Zbylé vyrazili zaměstnanci Vojenských staveb a VKD Kladno prstencovou metodou. Ti první pomocí sovětských erektorů, pracovníci VKD používali ukladače vlastní výroby.

Úplně poslední prorážku traťového tunelu na metru I.C provedl kolektiv razičů Metrostavu s předákem Josefem Kořínkem pod vedením hlavního stavbyvedoucího Ing. Jindřicha Hesse 26. srpna roku 1972.

Metrem 50 let

Pražské metro 2024 

Provozovatel:
Dopravní podnik hl. m. Prahy

Délka sítě
65,4 km

Průměrná cestovní rychlost
35,85 km/h

Počet linek
3

Celkový počet stanic
61

Počet hloubených stanic
33

Počet bezbariérových stanic
46

Počet cestujících (2022)
přes 338 milionů za rok

Poslední rozšíření
6. dubna 2015 (linka A)

Linky
A, B, C (ve stavbě D)

Nejhlouběji položená stanice
53 m (Náměstí Míru)

Nejdelší eskalátor
87,2 m (stanice Náměstí Míru)

Nejdelší vzdálenost mezi stanicemi
2748 m (Kobylisy – Nádraží Holešovice)

Nejkratší vzdálenost mezi stanicemi
425 m (Muzeum – Hlavní nádraží) 

Parametry 

Typ metra
klasické metro sovětského typu

Rozchod koleje
1435 mm (normální)

Přívod proudu
napájecí kolejnice (spodní odběr)

Napětí
750 V ss

Vozy a zázemí 

Nasazené typy vozů
81-71M (linky A a B), M1 (linka C)

Celkový počet vozů
730

 

Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám
Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 7/2024, Ptáme se
Metrostav 7/2024, Fotosloupek
Metrostav 7/2024, Ocenění
Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila
Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9
Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši
Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu
Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 7/2024, Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám

TEK 2024: Silní navzdory překážkám

Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 7/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 7/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 7/2024, Ocenění

Ocenění

Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila

Strategicky významná stavba pokročila

Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9

Metrostav DIZ závod 9

Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši

Nový most přes Orlík má duši

Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 7/2024, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!

Metro je tu s námi 50 let!

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry

Metrem 50 let – První kilometry

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování

Metrem 50 let – Historie projektování

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž

Metrem 50 let – Fotoreportáž

16

Article Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C (348689): (2/3) (5 ms)

Rendering Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora (348688): (1/2) (14 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8964/item1110901-small.jpg

 i8964/item1110900.svg

 i8964/item1110908-small.jpg

 i8964/item1110907.svg

 i8964/item1110909-small.jpg

 i8964/vth450419-1.jpg (2x)

 i8964/vth450427-1.jpg (2x)

 i8964/vth450456-1.jpg (2x)

 i8964/vth450445-1.jpg (2x)

 i8964/vth450450-1.jpg (2x)

 i8964/vth450464-1.jpg (2x)

 i8964/vth450474-1.jpg (2x)

 i8964/vth450481-1.jpg[p1]

 i8964/vth450492-1.jpg[p1]

 i8964/vth450506-1.jpg[p1]

 i8964/vth450508-1.jpg[p1]

 i8964/vth450522-1.jpg[p1]

 i8964/vth450526-1.jpg[p1]

 i8964/vth450397-1.jpg[p1]

 i8964/vth450528-1.jpg[p1]

 i8964/vth450623-1.jpg[p1]

 i8964/vth450543-1.jpg[p1]

 i8964/vth450735-1.jpg[p1]

 i8964/vth450604-1.jpg[p1]

 i8964/item1110908-medium.jpg[p3]

 i8964/item1110909-medium.jpg[p3]

 i8964/vth450620-1.jpg[p1]

 i8964/vth450621-1.jpg[p1]