Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

7

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

29. dubna 2024

ročník 36

Silní navzdory překážkám

Multifunkční kongresové centrum O2 universum, které Metrostav postavil a které získalo prestižní titul Stavba roku 2020, po roce a historicky podruhé hostilo Programovou konferenci TEK. Manažeři a technici Metrostavu se zde sešli 17. dubna, aby tradičně zhodnotili výsledky firmy, nastínili další směřování a představili zajímavé stavby i náročnou práci.

RED, foto Pavel Dvořák

L

etošní Programová konference probíhala ve dvou blocích. První patřil zástupcům vedení společnosti a krátké diskuzi, ve druhé části došlo na odborné příspěvky.

V úvodní řeči generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran (na snímku dole) hovořil o situaci na stavebním trhu v České republice, na jehož vývoj měla zásadní vliv inflace. „Mezi lety 2022 a 2023 byl zaznamenán pokles stavebnictví o 2,6 procenta. Zamrzl trh s byty a segment dopravních staveb neblaze ovlivňuje obchodní válka. Některé projekty se protahují a tyto animozity se začínají přelévat i do dalších segmentů,“ popsal Jaroslav Heran a pokračoval tím, že dlouhodobě je v ČR nedostatek práce pro naše tuneláře, což se snažíme kompenzovat zakázkami na výstavbu tunelů v zahraničí. Bolavé je téma trestních kauz Metrostavu, zaznamenáváme i nárůst administrativní zátěže se Zelenou dohodou pro Evropu, tzv. green Dealem.

Nadále jednička na trhu

Ing. Jaroslav Heran se věnoval i výkonům Skupiny Metrostav. Konsolidované výkony dosáhly 52 miliard Kč, přičemž společný výkon firem Metrostav, Metrostav DIZ, Metrostav TBR, Metrostav Norge AS, Prockert & Hynek a Metrostav Slovakia, kterých se konference týkala, činil 27 miliard Kč. Graf, který srovnává tržby společností na stavebním trhu, také ukazuje, že firmy Skupiny Metrostav jsou stále na špici.

nové příležitosti: dostavba jaderných zdrojů, ekologizace průmyslu a energetiky, EPC projekty i tratě VRT

V další části TEK došlo na připomenutí významných staveb. V roce 2023 se jich podařilo dokončit 234 v celkovém objemu 35,4 miliardy Kč a zahájeno bylo 185 projektů, mezi nimi více těch s větším objemem, třeba zakázka na ZEVO Mělník (zařízení na využití odpadů k výrobě tepla).

Mezi významnými dokončenými stavbami byly jmenovány: rekonstrukce vrat plavebních komor VD Gabčíkovo, výstavba západního městského okruhu v Plzni, II. etapa či výstavba BD Vackov v Praze 3, V. etapa. V loňském roce se podařilo zahájit například rekonstrukci TÚ Praha Bubny – Praha Výstaviště nebo výstavbu pavilonu A urgentní péče nemocnice v Liberci.

Generální ředitel se věnoval příležitostem, které stojí před námi. Jednou z nich je stavba vysokorychlostních tratí či ekologizace průmyslu a energetiky. Probíhá výběrové řízení na dostavbu JE Dukovany.

V závěru prezentace Jaroslav Heran připomněl motto Je na čem stavět a poděkoval zaměstnancům za jejich práci. „Jsme společensky odpovědná firma, kdy i sami zaměstnanci pomáhají spontánně. Jsem rád, že je zde taková atmosféra, a těší mě, že tu takoví lidé jsou.“

Zkušenosti z praxe

Na TEK vystoupil také výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Filip Křesťan. Vzpomenul především přibývající administrativu v souvislosti s problematikou ESG a zapojením projektů a staveb v souladu s novými předpisy včetně třeba nového stavebního zákona. Pohovořil i o praktických zkušenostech v zavádění digitalizace. „Očekávali jsme, že díky BIM se zvýší efektivita, nicméně zkušenost je jiná. Až v 80 procentech jsme se setkali s tím, že data byla dodána nepoužitelná a nemohli jsme se na ně spolehnout,“ zmínil Filip Křesťan.

Druhá část konference patřila vystoupením vedoucích projektů, kteří čtyřmi prezentacemi představili unikátních stavby. Ing. Ludvík Kucharič z Metrostavu DIZ závodu 9 popsal revitalizaci objektu Císařských lázních v Karlových Varech a Milan Špička z Metrostavu TBR seznámil přítomné s výstavbou železničního mostu na trati Tábor–Písek. O tramvajové trati a tramvajovém tunelu, který se nachází v Brně, hovořil vedoucí projektu Ing. David Pohlodek. Odborné příspěvky ukončila prezentace o rekonstrukci vrat VD Gabčíkovo, kterou přednesl Ing. Radek Liška.

V závěru programové konference byli oceněni nejlepší zaměstnanci a předány čestné tituly. TEK se dále věnují články na stranách 2 a 4.

Metrostav 07/2024

Krátce Aktuálně

Metrem 50 let: oslavy jubilea startují!

Společná výstava, tři nové filmy, publikace, geolokační hra, den otevřených dveří na Kačerově a speciální program v CAMP. Dopravní podnik hl. m. Prahy představil 24. dubna ve vozovně Střešovice aktivity, kterými si připomeneme důležité výročí páteře pražské MHD. Na akcích v souvislosti s oslavami se podílel Metrostav, Metroprojekt a Magistrát hlavního města Prahy. Součástí bude i Geolokační hra Metro 50, kterou lze stáhnout na webu: www.dpp.cz/metro50

Jarní výzva podpoří ochránce přírody

Od 22. dubna mají zaměstnanci Skupiny možnost prostřednictvím aplikace SportujeM podpořit Český svaz ochránců přírody Vlašim (ČSOP). Jarní výzva poběží do 31. května a cílem je společně nasportovat 12 500 bodů. Nyní se zaměříme na chůzi, běh a kolo.Čím více bodů nasportujeme, tím větší bude i finanční dar. Přihlásit se může každý zaměstnanec pod firemním e-mailem na webu www.sportujemveskupine.cz, svůj účet pak propojí s aplikací STRAVA. 

Nový lakovací box v Hostivaři

Pražský dopravní podnik 23. dubna slavnostně v Hostivaři zahájil provoz průjezdného lakovacího boxu pro tramvaje. Novou lakovnu, která je šetrná k životnímu prostředí a výrazně zjednoduší i urychlí práci, postavili kolegové z Metrostavu DIZ závodu 8 (na snímku).

Metrostav 07/2024

BeMo Tunnelling

BeMo modernizuje tunel na jihozápadě Německa

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) od listopadu 2022 realizuje v Německu projekt B 33 tunel Sommerberg. Práce jsou zaměřené na modernizaci a renovaci objížďky tunelu z 90. let 20. století a jsou prováděny na zakázku země Bádensko‑Württembersko, zastoupené regionální radou ve Freiburgu.

Pafos Busch a Alexander Stoisser

K

omunikace se nachází v německém Schwarzwaldu, silně zalesněném pohoří ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Práce zahrnují stavbu záchranného únikového tunelu s několika spojovacími tunely, renovaci stávajícího hlavního tunelu a instalaci moderního systému řízení dopravy a provozního zařízení tunelu.

Renovace a modernizace tunelu se provádí za účelem splnění bezpečnostní úrovně podle současných evropských specifikací pro zařízení a provoz silničních tunelů. Kontrakt proto zahrnuje širokou řadu různých prací, které jsou rozděleny do různých pracovních balíků, FB 1 – FB 3. Zatímco pracovní balík FB 1 v podstatě zahrnuje požadovanou signalizační technologii pro řízení dopravy, FB 2 obsahuje stavbu a renovaci bezpečnostních opatření včetně stavby nových, souběžných únikových tunelů. Pracovní balík FB 3 nakonec obsahuje všechna opatření a stavební práce pro technické zařízení, potřebné pro spolehlivý a bezpečný provoz tunelu.

účelem je splnění bezpečnostní úrovně podle současných evropských specifikací

Vzhledem k diverzitě specializovaných prací je projekt prováděn ve formě joint venture firmy BeMo Tunnelling GmbH (Německo) a PKE Verkehrstechnik GmbH (Rakousko). Jako subdodavatel JV, Leonhard Weiss GmbH & Co.KG (Německo) bude provádět zemní práce a renovační práce v hlavním tunelu.

Návrh záchranného tunelu

Kompletní záchranný tunelový systém je dlouhý 933,60 m a je tvořený kratším přístupovým tunelem (32,70 m) na východě a hlavním souběžným záchranným tunelem (833,80 m). Dva kratší spojovací tunely (každý dlouhý 18,30 m) a jeden větší spojovací tunel (30,50 m) spojují souběžný záchranný tunel s hlavní troubou tunelu Sommerberg. Záchranný tunel je ražený a je téměř kompletně provedený metodou drill and blast se zajištěním horniny na principech Nové rakouské tunelovací metody.

Plánovaný průřez tunelu je jen 13,5 m2 a představuje velkou výzvu. Díky rozsáhlým zkušenostem, které BeMo získalo na tunelu Bad Bergzabern, bylo možné naplánovat a realizovat efektivní koncept razicího zařízení na stavbě tunelu Sommerberg ve velmi krátkém čase – BeMo plánuje dokončit projekt do konce roku 2024. Zdař Bůh!

 

Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám
Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 7/2024, Ptáme se
Metrostav 7/2024, Fotosloupek
Metrostav 7/2024, Ocenění
Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila
Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9
Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši
Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu
Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 7/2024, Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám

TEK 2024: Silní navzdory překážkám

Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 7/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 7/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 7/2024, Ocenění

Ocenění

Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila

Strategicky významná stavba pokročila

Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9

Metrostav DIZ závod 9

Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši

Nový most přes Orlík má duši

Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 7/2024, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!

Metro je tu s námi 50 let!

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry

Metrem 50 let – První kilometry

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování

Metrem 50 let – Historie projektování

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž

Metrem 50 let – Fotoreportáž

2

Sending statistics …

Rendering BeMo Tunnelling (348456): (1/3) (0 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (348455): (2/2) (4 ms)

Rendering TEK 2024: Silní navzdory překážkám (348454): (2/4) (25 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8964/item1110324.svg

 i8964/item1110947-small.jpg

 i8964/item1110945.svg

 i8964/item1110946-small.jpg

 i8964/item1110948-small.jpg

 i8964/item1110949-small.jpg[p2]

 i8964/item1110951-small.jpg[p2]

 i8964/item1110952.svg[p3]

 i8964/item1110962.svg[p3]

 i8964/vth450419-1.jpg (2x)

 i8964/vth450427-1.jpg (2x)

 i8964/vth450456-1.jpg (2x)

 i8964/vth450445-1.jpg (2x)

 i8964/item1110948-medium.jpg[p3]

 i8964/item1110949-medium.jpg[p3]

 i8964/vth450450-1.jpg (2x)

 i8964/vth450464-1.jpg (2x)

 i8964/vth450474-1.jpg (2x)

 i8964/vth450481-1.jpg[p1]

 i8964/vth450492-1.jpg[p1]

 i8964/vth450506-1.jpg[p1]

 i8964/vth450508-1.jpg[p1]

 i8964/vth450522-1.jpg[p1]

 i8964/vth450526-1.jpg[p1]

 i8964/vth450397-1.jpg[p1]

 i8964/vth450528-1.jpg[p1]

 i8964/vth450623-1.jpg[p1]

 i8964/vth450543-1.jpg[p1]

 i8964/vth450735-1.jpg[p1]

 i8964/vth450604-1.jpg[p1]

 i8964/vth450620-1.jpg[p1]

 i8964/vth450621-1.jpg[p1]