Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 07/2024

Fotoreportáž

Velké setkání našich stavbařů

RED, foto Pavel Dvořák

Programová konference TEK je vždy příležitost, kdy se v Praze potkají lidé z různých regionů napříč divizemi a závody na jednom místě. Kongresové centrum 02 universum v Praze Vysočanech nabízí veškerý servis pro velký počet hostů. Hlavní program odstartoval v devět hodin ráno.

Vedoucí projektů, kteří vystoupili v bloku odborných příspěvků, hovořili nejen o technických datech, ale poutavě líčili nezvyklé situace, se kterými se na stavbě setkali a řešili je. Jejich prezentace doplnily krátké videošoty. Letos byly na TEK představeny čtyři velké projekty od Karlových Varů po slovenské Gabčíkovo.

Přestávka se vždy nese v duchu přátelské atmosféry, neformálních hovorů a radosti ze setkání.

Slavnostní předání a gratulace oceněným zaměstnancům probíhá v druhé části programu. Všem vyznamenaným kolegům blahopřejeme a děkujeme za odvedenou práci!

V závěru generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran poděkoval Mgr. Janě Kořínkové, která TEK 2024 moderovala, a poděkoval také všem zaměstnancům za výsledky i za atmosféru, se kterou se v kolektivu dobře pracuje.


ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV

Noviny společnosti Metrostav a.s.

Šéfredaktor 

David Kalců, DiS.

Složení redakční rady

David Kalců, DiS. (předseda)

Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)

Ing. Roman Čech

Ing. Kateřina Hainzová, MBA

Mgr. Jana Kořínková, MBA

Ing. Aleš Knobloch

Ing. Petr Půta

Mgr. Radim Mana

Ing. Jitka Neklanová

Vydává

Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav

Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň

tel: 266 019 245

www.metrostav.cz  

Výroba

Boomerang Communication, s. r. o.

Novinová sazba

Povolena MK ČR E 7121

Neprodejné

Příloha čtrnáctideníku 

Metrostav a.s.

29. dubna 2024

Stavba století je tu s námi 50 let!

Dne 9. května uplyne půlstoletí od okamžiku, kdy se lidé v Praze mohli poprvé svézt podzemní dráhou, tedy metrem. Zprvu bylo do provozu uvedeno devět stanic na 6,6 km dlouhém úseku. Postupem času však stanic přibývalo a metro se stalo páteřním dopravním prostředkem nepostradatelným pro chod celé metropole. A protože generálním dodavatelem jeho stavební části byl Metrostav, je pro nás radostí a ctí si prostřednictvím této speciální přílohy čtrnáctideníku Metrostav společně zavzpomínat.

Lenka Svobodová, foto archiv Metrostavu

P

adesáté výročí zprovoznění pražského metra mi připomíná začátek bohaté historie Metrostavu, neboť jeho založení bylo přímo spojeno s realizací této výjimečné inženýrské stavby. Metro byl zcela nový projekt, se kterým zde nikdo neměl zkušenosti a naši tehdejší kolegové museli čelit nelehkým výzvám. Jsem přesvědčen, že úspěch stavby metra byl významně podmíněn tím, že se již tehdy utvářel charakter Metrostavu založený na profesionalitě, jasném řádu a úctě k dobré práci a vlastním lidem, na kterých firma prosperuje dodnes. Všem budovatelům metra patří můj obdiv a dík,“ říká Ing. Jaroslav Heran, generální ředitel společnosti Metrostav.

Šlo skutečně o velmi náročné dílo. V každém období se ve stavbě metra odrážejí ty nejmodernější dostupné stavební postupy a technologie. Mnohdy jsou navíc odborníci nuceni přijít s neotřelými a inovativními postupy, které se do té doby nepoužívaly.  K takovým technickým řešením vedl v Praze třeba fakt, že první stanice metra se stavěly v samotném centru historického města.

tisícovkám těch, kdo metro stavěli nebo jeho výstavbu zajišťovali, patří veliký dík!

Pro Metrostav, který ve své historii zdárně ukončil stovky různých projektů, má stavba pražského metra stále zásadní význam. Zavdala totiž příčinu jeho vzniku a nesmazatelně se otiskla i do názvu společnosti. Její zaměstnanci vybudovali traťové tunely na všech třech trasách a 49 stanic, z toho 33 hloubených a 16 ražených. O to víc všechny v Metrostavu potěšilo, že v roce 2018 bylo pražské metro zařazeno mezi 100 nejlepších děl v anketě České a slovenské stavby století.

9. května, 9 hodin a 19 minut

Termín otevření metra I.C byl v roce 1974 původně stanovený na 1. červenec. Stavbaři jej ale v rámci sdruženého socialistického závazku a s vypětím všech sil posunuli takřka o dva měsíce dříve. K oficiálnímu uvedení metra do provozu tak mohlo díky nim dojít při oslavách osvobození Československa 9. května 1974 v 9 hodin a 19 minut, kdy pásku ve stanici Kačerov slavnostně přestřihl tehdy nejmocnější muž v zemi, generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák. Ten den ale nemohli 50 novými vozy cestovat metrem obyčejní lidé, vstup do něj byl jen na zvláštní pozvánky nebo průkazy zaměstnanců metra. Teprve 10. května se podzemí otevřelo pro všechny a v první den běžného provozu se jeho vlaky svezlo přes 300 tisíc cestujících. Podobným způsobem se postupovalo také u dalších úseků pražského metra. Naše hlavní město se zprovoznění podzemní dráhy dočkalo jako čtyřicáté čtvrté na světě.

Jak to všechno začalo aneb metro v Praze plánoval již obchodník Rott…

První dochovaná písemná zmínka o možnosti vybudovat v Praze podzemní dráhu pochází už z roku 1898. Jejím autorem je obchodník Ladislav Rott, syn zakladatele známé železářské firmy V. J. Rott. Inspirovalo ho provádění rozsáhlých zemních prací při budování kanalizačního systému a asanace části historické zástavby města. První linka měla vést z Karlína přes centrum města do Podolí, druhá pak z Malé Strany na Vinohrady. Plány však zůstaly jen na papírech.

Vážně se tak dá brát až projekt, který v roce 1926 předložili inženýři Vladimír List a Bohumil Belada. Jejich tři plánované trasy dokonce z části odpovídaly dnešním linkám.

Další návrhy na stavbu podzemní dráhy přišly v 60. letech 20. století, kdy se doprava v Praze začala výrazně horšit. Zvítězil plán na vybudování podpovrchové tramvaje, která měla v první etapě vést z hlavního nádraží přes most Klementa Gottwalda (dnes Nuselský most) na Pankrác. Slavnostním výkopem na přeložkách inženýrských sítí v Opletalově ulici se začala stavět 6. ledna 1966.

 

Úsek I.C v kostce 

Oficiální zahájení 7. 1. 1966

Začátek ražeb Štětkova ulice, 20. 1. 1969

Zahájení provozu 9. 5. 1974

Jízdní doba 13 minut 30 sekund

Obestavěný prostor 1 360 500 m3

Zemní práce 1 800 000 m3

Stavební délka levé koleje 7007 m

Stavební délka pravé koleje 6994 m

Jednokolejné tunely ražené 7250 m

Hloubka nivelety trasy od 0 m do 21 m

Rozchod kolejí 1435 mm

Počet hloubených stanic 8

Počet povrchových stanic 1

Počet mostů 2

Místo tramvaje metro A postaví ho Metrostav

V srpnu 1967 přijala Vláda ČSSR usnesení k výsledkům sovětské expertizy dopravního systému v Praze. Jeho klíčovým bodem bylo vyloučení stavby podpovrchové tramvaje – zejména kvůli nedostatečné kapacitě, nutné vyšší výšce průjezdného profilu či jejímu ovlivňování městskou povrchovou dopravou a klimatickými vlivy na povrchových úsecích. 

A začalo se budovat metro. Generálním projektantem metra byl určen Státní ústav dopravního projektování (SUDOP), generálním dodavatelem stavební části Vodní stavby a generálním dodavatelem technologické ČKD Praha Engineering.

Dne 1. ledna 1971 se Vodní stavby staly oborovým podnikem – tzv. výrobní hospodářskou jednotkou (VHJ). Z jeho podstaty byl vyčleněn přidružený národní podnik Metrostav, jehož jádrem se staly závod 02 Želivka s bohatými zkušenostmi z výstavby velkých vodních děl (Slapy, Orlík, Nechranice, Želivka) a závod 04 Praha – Metro, který vznikl už v roce 1968. Jeho zaměstnanci měli za sebou dlouhá léta úspěšné výstavby v Praze a prvních pět let zkušeností se stavbou její podzemní dráhy. Dále byl do Metrostavu převeden útvar Generálního dodavatelství metra (GDM) a výrobní útvary závodu 05, které už také na pražském metru pracovaly. Nový národní podnik zdědil 1820 zaměstnanců pracujících na metru a dalších delimitovaných rozestavěných stavbách. Dařilo se mu. Za prvních osm let své existence se počet pracovníků Metrostavu téměř zdvojnásobil. 

Jako právní nástupce národního podniku vznikl 31. prosince 1990 Metrostav a.s. a proměnil se v univerzální stavební společnost, vedoucího člena Skupiny Metrostav, provádějící zakázky ve všech segmentech stavebnictví. Výstavba dalších úseků metra – stanic i traťových tunelů – rekonstrukce jeho zatopených částí po povodni v roce 2002 a modernizace včetně budování bezbariérových přístupů však zůstaly dodnes jednou z jeho hlavních činností.

Velká výzva, velká spolupráce

Zaměstnanci národního podniku Vodní stavby a z něj později vyčleněného Metrostavu budovali vlastními silami stanice metra, které se tehdy jmenovaly Sokolovská, Hlavní nádraží, Muzeum, Gottwaldova, Pražského povstání a Budějovická, a hloubili, ale z většiny razili tunely v úsecích mezi stanicemi Sokolovská a Muzeum, Gottwaldova a Pražského povstání a z Mládežnické na Budějovickou. Ostatní části trasy a stanice měly na starosti Vojenské stavby, Vodní stavby a VKD (Výstavba kamenouhelných dolů) Kladno. Na metru I.C se podílela i řada dalších podniků, třeba Konstruktiva, Průmstav Praha, Pozemní stavby z Karlových Varů, Plzně, Brna či Budějovic, Železniční stavitelství, Dopravní stavby Olomouc či Stavby silnic a železnic. Všechny je – spolu se subdodavateli – koordinoval jako generální dodavatel stavby Metrostav. Stejně tomu bylo i později.

Metrem 50 let

Slovo šéfredaktora

Metro a lidé

V době zprovoznění se metro stalo novým prostorem města, jakousi čtvrtou dimenzí velkoměsta a vdechlo mu nový život.

David Kalců

Z

daleka totiž nešlo pouze o nový dopravní prostředek. Nejedno dítě (ale určitě i dospělého) fascinoval jako podzemní labyrint, pro mládež se metro stalo místem srazů a kulisou jejich prvních lásek, večerních tahů. A snad pro každého Pražana je pořád moderní architektonickou chloubou města. Mezi ty děti 80. let minulého století, kdy už metro pár let fungovalo, jsem se řadil i já. Hned si vybavím, jak jsem se po zprovoznění každého nového úseku musel novými stanicemi projet a jak můj děda František se mnou jezdil metrem z konečné na konečnou, jen tak. Fascinoval mě ten úchvatný podzemní svět a vše, co s metrem souvisí... Tato čtyřstrana je nejen ohlédnutím za historií jeho výstavby, ale také příležitost prostřednictvím dobových fotografií na chvilku cestovat v čase a nasát atmosféru prvních let existence fenoménu, jakým metro bezesporu je.

 

Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám
Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 7/2024, Ptáme se
Metrostav 7/2024, Fotosloupek
Metrostav 7/2024, Ocenění
Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila
Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9
Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši
Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu
Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 7/2024, Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování
Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž
Metrostav 7/2024, TEK 2024: Silní navzdory překážkám

TEK 2024: Silní navzdory překážkám

Metrostav 7/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 7/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 7/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 7/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 7/2024, Ocenění

Ocenění

Metrostav 7/2024, Strategicky významná stavba pokročila

Strategicky významná stavba pokročila

Metrostav 7/2024, Metrostav DIZ závod 9

Metrostav DIZ závod 9

Metrostav 7/2024, Nový most přes Orlík má duši

Nový most přes Orlík má duši

Metrostav 7/2024, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 7/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 7/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 7/2024, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 7/2024, Metro je tu s námi 50 let!

Metro je tu s námi 50 let!

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrem 50 let – Traťové tunely úseku I.C

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrem 50 let – Pražské metro 2024

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – První kilometry

Metrem 50 let – První kilometry

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrem 50 let – Pohled architekta a památkáře

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Historie projektování

Metrem 50 let – Historie projektování

Metrostav 7/2024, Metrem 50 let – Fotoreportáž

Metrem 50 let – Fotoreportáž

14

Article Metro je tu s námi 50 let! waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Metrem 50 let – Slovo šéfredaktora (348688): (1/2) (1 ms)

Rendering Metro je tu s námi 50 let! (348686): (6/9) (2 ms)

Rendering Fotoreportáž (348468): (5/5) (15 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8964/item1110986-small.jpg

 i8964/item1110987-small.jpg

 i8964/item1110988-small.jpg

 i8964/item1110989-small.jpg

 i8964/item1110990-small.jpg

 i8964/item1110891.svg[p3]

 i8964/item1110890.svg[p3]

 i8964/item1110896-small.jpg[p2]

 i8964/item1110894.svg[p3]

 i8964/item1110902-small.jpg[p2]

 i8964/item1110897-small.jpg[p2]

 i8964/item1110895-small.jpg[p2]

 i8964/item1110903-small.jpg[p2]

 i8964/item1110904-small.jpg[p2]

 i8964/item1110901-small.jpg[p2]

 i8964/item1110900.svg[p3]

 i8964/vth450419-1.jpg (2x)

 i8964/vth450427-1.jpg (2x)

 i8964/vth450456-1.jpg (2x)

 i8964/vth450445-1.jpg (2x)

 i8964/vth450450-1.jpg (2x)

 i8964/vth450464-1.jpg (2x)

 i8964/vth450474-1.jpg (2x)

 i8964/vth450481-1.jpg[p1]

 i8964/vth450492-1.jpg[p1]

 i8964/vth450506-1.jpg[p1]

 i8964/vth450508-1.jpg[p1]

 i8964/vth450522-1.jpg[p1]

 i8964/vth450526-1.jpg[p1]

 i8964/vth450397-1.jpg[p1]

 i8964/vth450528-1.jpg[p1]

 i8964/vth450623-1.jpg[p1]

 i8964/vth450543-1.jpg[p1]

 i8964/vth450735-1.jpg[p1]

 i8964/vth450604-1.jpg[p1]

 i8964/vth450620-1.jpg[p1]

 i8964/vth450621-1.jpg[p1]

 i8964/item1110896-medium.jpg[p3]

 i8964/item1110902-medium.jpg[p3]

 i8964/item1110897-medium.jpg[p3]

 i8964/item1110895-medium.jpg[p3]

 i8964/item1110903-medium.jpg[p3]

 i8964/item1110904-medium.jpg[p3]