Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

divize 6 a 1

Český Krumlov bude mít další turistický cíl

Stavbaři divize 6 zahájili v prosinci práce v areálu bývalého pivovaru Eggenberg. Spolu s divizí 1 pracují na zakázce, která má chátrajícím budovám vrátit život. Revitalizace se týká čtyř památkově chráněných objektů, v nichž se objeví nové výstavní plochy a prostory pro vzdělávání. Týmy obou divizí Metrostavu mají na přestavbu necelé dva roky.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

J

de o poslední z velkých rekonstrukcí památkově chráněných historických objektů v Českém Krumlově, připomíná Ing. Oto Šrámek, stavbyvedoucí z divize 1. Z památkového hlediska považuje za nejcennější z revitalizovaných budov tzv. Renesanční palác, vdovské sídlo Anny z Rogendorfu, matky Viléma a Petra z Rožmberka, který vznikl v polovině 15. století přestavbou několika původních gotických měšťanských domů. „Vilém z Rožmberka je považován za nejvýznamnější historickou osobnost Českého Krumlova, v 16. století byl nejvyšším purkrabím a místokrálem Českého království a dvakrát kandidoval na titul polského krále,“ podotýká Ing. Šrámek. 

Cennou památkou je také bývalá zbrojnice z 16. století, rozestavěná Rožmberky a dostavěná císařem Rudolfem II., která od 17. století sloužila jako varna, nebo pozdější neogotická přístavba, kde se vařilo pivo až do roku 2014. Poslední z revitalizovaných objektů je bývalý hvozd z roku 1882, kde donedávna fungovala sladovna.

Co nejvíce původních materiálů

Požadavky památkové péče v Českém Krumlově jsou tradičně velmi přísné. „Veškeré technologie a materiály nám musí památkáři schválit. Původní stavební konstrukce a technologické vybavení se budou v maximální míře renovovat, využijeme co nejvíc z původního cihelného materiálu, budou aplikovány techniky autentizujících retuší a renovací. Maltoviny se budou připravovat na tradiční bázi bez cementových příměsí,“ vysvětluje Ing. Šrámek.

Řešit se bude také logistika a přístup na staveniště. Areál bývalého knížecího pivovaru leží v historickém jádru města, podél řeky Vltavy ve čtvrti Latrán. Přístupný je jen z jedné ulice. V revitalizovaných budovách budou umístěny expozice pivovarnictví a sladovnictví.

Okénko do historie

Vaření piva má v Českém Krumlově dlouhou tradici, jeho rozkvět se datuje už do období Rožmberků. V roce 1622 získali českokrumlovské panství Eggenberkové a v roce 1662 zde vybudovali nový pivovar. Ten byl na počátku 20. století součástí soustavy Schwarzenberských pivovarů, po roce 1947 patřil pod Jihočeské pivovary. Ke značce Eggenberg se vrátil po privatizaci v roce 1991, ale po 25 letech byl jeho provoz ukončen. V areálu dnes funguje nový historický pivovar, který patří do kategorie minipivovary.


divize 5

Estakáda u Soběslavi roste

Před více než rokem oficiálně odstartoval projekt, který má za cíl modernizaci IV. železničního koridoru v úseku Soběslav–Doubí. Tým Ing. Petra Hanzala z divize 5 zde jako člen dodavatelského sdružení staví polovinu Černovické estakády a 30 m dlouhý železniční most, který bude sloužit jako biokoridor.

RED, foto archiv stavby

C

elá estakáda se skládá z devíti mostů, přičemž Metrostav realizuje mosty 1 až 4. V polovině roku 2020 bylo kompletně dokončeno založení a spodní stavba mostu. V souběhu stavbaři zahájili práce na nosné konstrukci a do konce roku zvládli navézt, osadit a zahájit svařování ocelové konstrukce mostu 4. Do konce roku se podařilo osadit posuvné bednění mostovky a vybetonovat dva 25m dlouhé takty. „Od ledna pracujeme navzdory počasí na dalších betonážích mostovky (foto), nyní na pátém taktu. Dále probíhá svařování nosníků ocelové konstrukce mostu 4 a následovat bude podlití ložisek a demontáž podpěrných skruží,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Petr Hanzal.

Další mostní objekt (krmelec) se v průběhu loňského roku podařilo přeprojektovat a postavit. Původní dvouklenbu nahradil dvourám. Byly provedeny kompletní konstrukce od pilotového založení, základů a rámových konstrukcí včetně říms. Letos budou dokončeny izolace, zásypy a finální terénní úpravy mostu.

divize 8

nová školka pro děti v hejnicích

Obrovskou radost měly děti i jejich rodiče z Hejnic ve Frýdlantském výběžku, když se jim v pondělí 8. února otevřela zbrusu nová školka (foto). Nahradila původní stavbu ze 70. let minulého století.

Martina Vampulová, foto Kateřina Raimová

V

polovině ledna 2020 slavil tým Ing. Ondřeje Holce z divize 8 glajchu, o rok později byla budova založená na dvoustupňových pasech z monolitu a ztraceného bednění dokončena. Už na začátku si stavbaři vytvořili časovou rezervu především díky včasné záměně ručního zdění na systém strojního zdění velkoformátovými cihelnými bloky. Měli tak v plánu školku předat investorovi o celého čtvrt roku dřív. To se ale nestalo. „Bohužel vytvořená časová rezerva se nám rozplynula hlavně dodávkou problematického litého potěru cementových podlah a jeho následné sanace. A částečně také nešťastnou volbou dodavatele vnějších omítek a poté hledáním nového,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Holec.

Nicméně všechny komplikace se podařilo vyřešit, splněny byly i podmínky pro čerpání dotace od ministerstva školství. A navíc nová, dvoupatrová budova školky se čtyřmi loděmi v každém patře a spojovacím prostorem je středem pozornosti místních obyvatel. „Osobně se zatím setkávám většinou s pozitivním hodnocením, lidem se školka líbí,“ říká vedoucí projektu a dodává: „V Hejnicích bych vyzdvihl ochotu objednatele investovat do herních prvků umístěných v zahradě. Ty jsou pro děti velmi atraktivní. Především mlhoviště v podobě tryskající velryby bude pro děti určitě velkým zážitkem.“

Metrostav 03/2021, Tunel Žilina
Metrostav 03/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 03/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 03/2021, Metrostav Slovakia
Metrostav 03/2021, Ptáme se
Metrostav 03/2021, Fotosloupek
Metrostav 03/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 03/2021, Divize 6
Metrostav 03/2021, Číslo
Metrostav 03/2021, Divize 6 a 1
Metrostav 03/2021, Divize 5
Metrostav 03/2021, Divize 8
Metrostav 03/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 03/2021, SKM informuje
Metrostav 03/2021, Fotoreportáž

Sending statistics …

Rendering Divize 8 (102374): (1/2) (2 ms)

Rendering Divize 5 (102373): (1/3) (3 ms)

Rendering Divize 6 a 1 (102372): (1/2) (3 ms)

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogoa-26.png

 i2903/item120289-small.jpg

 i2903/item120319.svg

 i2903/item120290-small.jpg

 i2903/item120002.svg

 i2903/item120318.svg

 i2903/item120303-small.jpg

 i2903/item120304.svg

 i2903/vth118894-1.jpg[p1]

 i2903/vth118820-1.jpg[p1]

 i2903/vth118853-1.jpg[p1]

 i2903/vth118822-1.jpg[p1]

 i2903/vth118825-1.jpg[p1]

 i2903/vth118826-1.jpg[p1]

 i2903/vth118891-1.jpg[p1]

 i2903/vth118897-1.jpg[p1]

 i2903/vth118851-1.jpg[p1]

 i2903/vth118898-1.jpg[p1]

 i2903/vth118899-1.jpg[p1]

 i2903/vth118900-1.jpg[p1]

 i2903/vth118901-1.jpg[p1]

 i2903/vth118842-1.jpg[p1]

 i2903/vth118893-1.jpg[p1]