Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

3

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

18. února 2021

ročník 33

na d1 U Žiliny bezpečně 

Ražbu téměř 650 m dlouhého tunelu Žilina na slovenské dálnici D1 v úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka začala divize 5 ve sdružení s Doprastavem připravovat už před sedmi lety. Vznikal totiž podle žluté knihy FIDIC, tedy metodou design&build. Ražby a protiražby obou tunelových trub probíhaly v geologicky velmi složitém horninovém prostředí. Celý úsek dálnice DLOUHÝ 11,36 KM s 11 mosty a dvěma tunely (hlavní foto), který tvoří jižní obchvat Žiliny, byl uveden do provozu letos 29. ledna.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

V

edení zakázky jsem od Ing. Davida Cyroně přebíral v době, kdy už mimořádně komplikované ražby běžely naplno. V souvislosti s nimi bych chtěl vyzdvihnout to, jak jejich provedení zvládl a jaké riziko snášel vedoucí projektu Ing. Andrej Korba včetně svého týmu, který se ve spolupráci s projektantem nejvíc zasadil o jejich technické řešení,“ uvedl ředitel výstavby Ing. Tomáš Daneš.

Vrch Dúbrava, který tunel překonává s maximálním nadložím 30 m, tvoří zavodněné flyšové pásmo povrchově zvětralých jílovců a pískovců se štěrky. V oblasti západního portálu, odkud ražba začala, byly zcela nestabilní podmáčené svahy, jež hrozily sesuvy. Zaražení do hory proto muselo proběhnout pod zastropením čili želvou. 

velmi specifická ražba

„Žilina je první tunel, kde jsme čelbu mohli otevírat vrtáním na vzduch či vodu, stříkaným betonem, bagrem a někdy jen rukama nebo motykou,“ popsal Ing. Korba. Raziče v hoře překvapilo až o 80 % horší geologické prostředí, než čekali. Ražba s plochou výrubu od 102 m2 do 138 m2 pomocí NRTM s horizontálně členěným výrubem proto probíhala pod ochranným deštníkem, který bylo nutné vrtat každý druhý záběr. Jeho délka často dosahovala jen 0,6 m. Někdy se tak tunel prodloužil pouze o 10 m za měsíc. Čelbu kaloty raziči po 8–12 metrech zajišťovali pomocí 60–70 kusů 16–20 m dlouhých vrtů, provedených na cementový výplach, a osazovali je sklolaminátovými kotvami. Ražba opěří měla za kalotou odstup 2–6 m a maximální vzdálenost kaloty od uzavřeného dna se pohybovala do 12 m. Deformace při sedání tunelu se řešila zvedáním výztužného rámu až o 200 mm. 

tunel ověřil zručnost a technologickou základnu našich stavbařů

„Tunel ověřil naši zručnost, technickou erudici i technologickou základnu. Všechny nepříznivé překážky jsme dokázali překonat, aniž se vážněji zranil jediný z pracovníků, mezi kterými nechyběla více než stovka zaměstnanců naší divize. V situaci, kdy denně hrozilo riziko mimořádné události, a při nákladech stavby, které jsou zásadně odlišné od původně uvažovaných, nebylo jednoduché jednat s partnery a docházet ke shodám. Troufám si říci, že jsme v této náročné roli obstáli se ctí,“ uzavřel zástupce ředitele výstavby Ing. Radomír Sládek, kterého za úspěšné projednání claimové agendy Ing. Tomáš Daneš velmi chválí.

Krátce Aktuálně

Objev při rekonstrukci Jiráskova divadla

Přes tři měsíce stavbaři divize 8 pracují na rekonstrukci českolipského Jiráskova divadla. Archeologický průzkum vydal zajímavé nálezy: staré sklepení (foto) a soustavu pěti jímek s dřevěnou konstrukcí, které skrývaly velké množství středověkých keramických střepů.

mezi TOP Zaměstnavateli

Naše společnost opět obhájila druhé místo ve studii TOP Zaměstnavatelé v oboru stavebnictví! Důvěry a podpory studentů si velmi vážíme. Děláme vše pro to, abychom měli možnost i v této nelehké době být se studenty v kontaktu. Děkujeme.

noviny metrostavu online!

Počátkem roku jsme změnili podobu našeho čtrnáctideníku a nyní přinášíme další novinku: připravili jsme elektronickou verzi, která kromě převedení obsahu tištěných novin tak, aby se dobře četly na mobilních telefonech a tabletech, nabídne více informací a různé audiovizuální prvky. Věříme, že naše noviny tak získají další rozměr i nové čtenáře, kteří rádi využívají moderní technologie.

 

Metrostav 03/2021, Tunel Žilina
Metrostav 03/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 03/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 03/2021, Metrostav Slovakia
Metrostav 03/2021, Ptáme se
Metrostav 03/2021, Fotosloupek
Metrostav 03/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 03/2021, Divize 6
Metrostav 03/2021, Číslo
Metrostav 03/2021, Divize 6 a 1
Metrostav 03/2021, Divize 5
Metrostav 03/2021, Divize 8
Metrostav 03/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 03/2021, SKM informuje
Metrostav 03/2021, Fotoreportáž
Metrostav 03/2021, Tunel Žilina

Tunel Žilina

Metrostav 03/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 03/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 03/2021, Metrostav Slovakia

Metrostav Slovakia

Metrostav 03/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 03/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 03/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 03/2021, Divize 6

Divize 6

Metrostav 03/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 03/2021, Divize 6 a 1

Divize 6 a 1

Metrostav 03/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 03/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 03/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 03/2021, SKM informuje

SKM informuje

Metrostav 03/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

1

Sending statistics …

Rendering Krátce aktuálně (102365): (2/2) (3 ms)

Rendering Tunel Žilina (102364): (2/4) (15 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2903/item120057.svg

 i2903/item120037-small.jpg

 i2903/item120039.svg

 i2903/item120038-small.jpg

 i2903/item120040-small.jpg

 i2903/item120041-small.jpg