BeMo Tunnelling
BeMo: náročné ražby tunelu Bergzabern
V únoru 2021 nás zemský podnik pro správu komunikací v Porýní – Falci Mobilität Speyer pověřil výstavbou tunelu (foto) a obchvatu komunikace B 427 v Bad Bergzabernu v německu. postavíme zde únikovou štolu a hlavní tubus tunelu.
Pafos Busch, foto BeMo Tunnelling
P
rojekt kromě dvou odstavných zálivů v hlavní rouře zahrnuje šest propojek, které navzájem propojují obě roury. Z důvodu extrémně měnících se geologických poměrů je nutné střídání razicích prací pomocí bagru nebo odstřelem v únikové štole i v hlavní rouře. Kromě obou tunelových rour musejí být postaveny dva kilometry navazujících dopravních cest, nádrže na hasební vodu a provozní budova.
Ražba byla slavnostně zahájena 29. září 2021. Jednu z četných výzev v rámci razicích prací představuje malý 17 m2 čítající plochu výrubu při výstavbě únikové štoly. Tento vyžaduje sofistikovanou koncepci nasazení strojů, detailní naplánování pracovních postupů a rovněž komplexní koncepci, která umožňuje optimální razicí výkony za předpokladu zachování veškerých požadavků bezpečnosti práce.
V únoru 2022 se zcela neočekávaně v pokračující únikové štole počínajíc tunelovým metrem 420 m objevil silně zvětralý a rozložený pískovec na převážně volně vyskytujícím se kamení v kombinaci se zvýšenou hladinou spodní vody nad úrovní profilu tunelu. Na základě hrozícího rizika „tekoucího materiálu“ musely být se souhlasem všech účastníků projektu zastaveny razicí práce a učiněna taková opatření, aby bylo možné obnovit bezpečnou ražbu. Za podpory celého týmu společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) se podařilo urychleně nalézt vhodný systém odvodnění a tento uvést do praxe.
silniční obousměrný tunel bude po dokončení sloužit při objížďce lázní bad bergzabern
V hlavních rourách v důsledku střídavé geologie byla nevyhnutná častá obměna tříd ražnosti. Ačkoliv převážná část ražby byla prováděna pomocí trhavin, cca 280 m ražby se uskutečnilo pod ochranou trubkového deštníku. Od tunelového metru 660 byly při ražbě kaloty zjištěny průniky vody. Abychom odvodnili větší část čelby hlavního tunelu, byly naprojektovány a realizovány 300mm studny ve vertikálním a horizontálním směru (60° vpřed) v délce až do 24 m. Dodatečně byl v hlavní rouře zaveden systém DSI AT 76.
Na základě geologických poměrů lze jen obtížně uvažovat o nějakém konkrétním časovém výhledu. Na začátku roku 2023 je naplánováno dokončení únikové štoly a v návaznosti na to bude zahájena realizace vnitřního pláště a dalších vnějších stavebních objektů. Ukončení projektu je naplánováno na polovinu roku 2024. Zdař Bůh!