Skupina Metrostav
úctyhodné jubileum
Dne 20. února oslavil své životní jubileum, úctyhodných 90 let Ing. Jaromír Pavlíček. Svůj profesní život zasvětil Metrostavu, kde začínal jako stavbyvedoucí ve stanici metra Muzeum, poté jako hlavní stavbyvedoucí ve stanici metra Vyšehrad, Dejvická, a později se osvědčil jako vedoucí provozní jednotky 1, ředitel divize 1 a člen vedení.
Za jeho působení postavila divize 1 mnoho stanic pražského metra, centrální dispečink MHD a další významné stavby naší metropole. Je nám ctí popřát mu touto cestou zejména pevné zdraví, spokojenost a krásné chvíle u vody, jelikož je i ve svém věku stále vášnivým rybářem.
Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv Metrostavu
Výtah na Orlíku a VD Hněvkovice v soutěži
Dvě vodní díla, které realizovali stavbaři divize 6, jsou nominována v soutěži Vodohospodářské stavby 2022. Investorem obou projektů je státní podnik Povodí Vltavy, který také zpracovává přihlášku. Soutěž pod záštitou ministerstva zemědělství a ministra životního prostředí vyhlašuje Svaz vodního hospodářství ČR, z. s.
Modernizaci lodního výtahu na největším, nejvyšším a nejmohutnějším vodním díle vltavské kaskády dokončili stavbaři na jaře 2022, v květnu toho roku byl zahájen zkušební provoz. Lodní výtah je unikátní svou výškou přes 70 m a délkou 277 m, přeprava plavidel v něm probíhá nasucho po kolejové dráze. Modernizace měla za úkol zvýšit kapacitu vozíku – původně přepravil 8,5 m dlouhé a tři metry široké lodě s hmotností do 3,5 tuny, nyní umožní přepravu plavidel s hmotností až 6,6 tuny. Součástí přestavby bylo prodloužení jeho návodní části kolejové dráhy o zhruba 10 m směrem do přehrady.
Zdvihadlo získalo nový vozík, jehož výrobu včetně ladění ocelové konstrukce podle projektu Metrostavu a podmínek investora státního podniku Povodí Vltavy realizovali technici chrudimské společnosti EL-VY. Vozík široký 3,1 m s délkou 8,5 m a výškou 4,6 m umožňuje přepravu až 97 % sportovních a turistických lodí v České republice.
Svařování pod vodou
Druhý nominovaný projekt VD Hněvkovice se nachází 5 km jižně od Týna nad Vltavou a spolu s vodním dílem Kořensko je nejnovějším stupněm vltavské kaskády. Stavbaři zde koncem roku 2022 dokončili rekonstrukci, která měla za cíl zlepšit protipovodňovou funkci přehrady. Zakázka zahrnovala zvýšení kapacity dvou ze tří polí bezpečnostního přelivu přehrady a z toho vyplývající úpravy plavební komory.
Stavba nesměla ohrozit bezproblémové dodávky chladicí vody do Jaderné elektrárny Temelín a provoz její čerpací stanice a místní malé vodní elektrárny. Kolegové z divize 6 tedy prováděli i atypické práce z plavidla. Svařování konstrukcí pod vodou dokonce museli zajišťovat potápěči.
RED
Pro lepší vzdělání mladých řemeslníků
V lednu se v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav uskutečnilo jednání Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) k technickému vzdělávání a podpoře řemesel.
Prezident SPS Ing. Jiří Nouza slavnostně pokřtil novou strategii „Perspektiva a vize vzdělávání stavebních řemesel 2030“, kterou vypracovala expertní skupina pro podporu odborného technického školství.
Cílem nové strategie je zlepšení vzdělávání mladých řemeslníků ve stavebních oborech v České republice. Byla již představena na plenární schůzi Rady hospodářské a sociální dohody RHSD (velká tripartita), kde získala podporu přítomných zástupců vlády, odborů a zaměstnavatelů.
Za Skupinu Metrostav jsou členy expertní skupiny Mgr. Jana Kořínková a Ing. Ladislav Profota.
Strategie je ke stažení na stránkách SPS www.sps.cz.
Mgr. Jana Kořínková
Třetí místo bez střídání
Krásné třetí místo vybojovali fotbalisté divize 1 (foto) na 21. ročníku Terranova Cup! Soupeřili v halové obdobě fotbalu původem z Brazílie, tzv. futsalu.
Turnaj se odehrál první únorový víkend, pořádala ho společnost Weber Saint-Gobain v pražské hale Jedenáctka. Jde o klání mezi firmami z různých odvětví – kromě stavebnictví také z automobilového průmyslu, energetiky, IT technologií či finančnictví.
Fotbalisté Metrostavu z minulého ročníku obhajovali stříbro, kdy nestačili pouze na vítězný tým stavební společnosti Guttenberg. Kapitánem byl Ing. Jan Jiroušek, který dával letošní tým dohromady. Vzhledem k začátku jarních prázdnin byla celá řada omluvenek, tím se nominace hráčů zkomplikovala a na turnaj jsme dorazili v nejmenším počtu hráčů ze všech zúčastněných týmů.
vydařený boj o bronz
„Turnaj jsme nezačali vůbec dobře, po prohrách s družstvy Weberu a Ridery jsme neměli nejlepší vyhlídky. Jako tým jsme se semkli a věděli, že musíme zvítězit ve zbylých utkáních, jestli chceme pomýšlet na postup do finálové části. Ve čtvrtfinále jsme hladce postoupili přes JRD skórem 7:0. Semifinále bylo už daleko vyrovnanější, kde jsme těsně nestačili na tým Vexty a cesta do finále se nám tak uzavřela. Poslední zápas o třetí místo jsme si chtěli užít a odvézt si alespoň bronzové medaile. Vydali jsme se ze všech sil a výsledkem 8:1 jsme se krásně rozloučili s celým turnajem. Po roce jsme tedy opět stáli na stupních vítězů a dočkali jsme se potlesku při ceremonii za předvedené výkony, jelikož jsme odehráli většinu turnaje bez střídání,“ popsal průběh turnaje kapitán Jan Jiroušek. Děkujeme za skvělou reprezentaci a gratulujeme!
RED, foto archiv Weber Saint-Gobain
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz