3
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
24. února 2023
ročník 35
Okolo Plzně rychleji
V neděli 19. února se řidiči dočkali slavnostního otevření dalšího úseku Západního okruhu Plzně (snímky). Ve sdružení s firmou Berger Bohemia jej za 34 měsíců postavil Metrostav v čele s oblastním ředitelem divize 1 pro Plzeňský kraj Ing. Miroslavem Záhořem.
Lenka Svobodová, foto Jiří Zahradník
Z
bývá nám ještě dokončit finální vodorovné dopravní značení, u nějž čekáme na vhodné počasí, a oprava okolních komunikací poškozených výstavbou. To už jsou však jen drobnosti, které se motoristů na okruhu netýkají, stejně jako naše následná pěstební péče o vysazenou zeleň,“ říká vedoucí projektu Ing. Záhoř.
I když stavbaři během prací nemuseli řešit mnoho odlišností oproti projektu –, v některých místech se jen měnil způsob založení kvůli méně únosnému podloží a délky pilot – přesto dokončení zakázky nebylo jednoduché. „Během výstavby propukl covid, takže se nás nepříznivě dotkla nejen protiepidemická opatření, ale i menší dostupnost materiálů a jejich vyšší ceny. Potom začala navíc válka na Ukrajině, což v některých případech znamenalo i nedostatek dělníků. Nepříjemná byla oblaka prachu nebo po dešti všudypřítomné bahno vznikající kvůli charakteru půdy a neustálým a rozsáhlým zemním pracím,“ vypočítává Ing. Koželuh, jehož tým z oblastního zastoupení divize 1 dokončil veškeré mostní konstrukce biokoridorů a nadjezdů. „Vzhledem k tomu, že nejsem mostař, obdivoval jsem precizní práci mostařů z divize 5, kteří nosnou konstrukci estakády nad řekou Mží provedli letmou betonáží a vahadla propojili ve výšce kolem 20 m nad vodní hladinou. Překvapila mě i masivní konstrukce jejich přesuvné skruže a obloukový biokoridor s rozponem téměř 40 metrů,“ dodává.
nová komunikace zvýší bezpečnost a plynulost provozu a uleví dopravě v centru města
Stavbu celé komunikace řídila ve spolupráci s partnerem ve sdružení divize 1, podílelo se však na ní i mnoho dalších kolegů z Metrostavu. Výše jmenovaní mostaři divize 5 pod vedením Ing. Petra Koukolíka postavili pomocí letmé betonáže a na posuvné skruži 2/3 délky estakády. Betonáři divize 6 v čele s Janem Kolkem vybudovali nosné železobetonové konstrukce dvou biokoridorů a dvou nadjezdů. Pracovníci střediska HSV divize 1 provedli pod dohledem Ing. Juraje Noska dvě nosné železobetonové konstrukce dalšího nadjezdu a biokoridoru a konstrukce podzemních kolektorů i opěrných stabilizačních stěn. Dalším významným vnitropodnikovým partnerem byla armovna divize 6, jež vyrobila a dodala tři čtvrtiny veškeré potřebné výztuže. Středisko inženýrských sítí divize 1 potom provedlo část odvodnění komunikací a přeložek veřejných vodovodů. „Spolupráce se všemi jmenovanými i ostatními nezmíněnými kolegy z Metrostavu byla velmi dobrá a přátelská. Táhli jsme za jeden provaz, dílo se podařilo a za to bych jim všem chtěl poděkovat,“ uzavírá Ing. Záhoř.
západní okruh, II. etapa
Dominantou stavby je 1,2 km dlouhý most přes záplavové území v údolí řeky Mže a Plzeňské ulice a silnice do Radčic. Estakáda vede v různé výšce nad terénem, poslední stovky metrů jsou kromě oblouku i ve stoupání.
Nový úsek propojuje největší městské sídliště na Severním předměstí s průmyslovou zónou na Borských polích. Na silnici I/20 Karlovarská je komunikace napojena okružní křižovatkou v blízkosti areálu Hasičského záchranného sboru a zimního stadionu Košutka. Na druhém konci úseku ale bude řidičům stále působit komplikace kruhový objezd u Makra, který není uzpůsobený na velkou dopravní zátěž a jehož přestavba se teprve připravuje.
Úsek: Křimická–Karlovarská
Délka: 3,5 km
Uspořádání: dvoupruh kategorie MS 9/80
Počet křižovatek: 3
Počet mostů: 4
Počet biokoridorů: 3