Metrostav DIZ

Nádraží Opava-západ je po modernizaci skoro replika

Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci západního nádraží v Opavě. budova, která zde stojí od 80. let předminulého století, se po ní vrátila do krásy z doby svého vzniku. „Vizuální vzhled fasády, její plasticita s odkazem na historii objektu před 150 lety, je opravdu jedinečný. dá se říci, že je po obnově něco jako replika původního pojetí objektu,“ říká vedoucí projektu Ing. Michal Rádek.

Blanka Růžičková, foto Drahoslav Ramík

P

o modernizaci vnitřních prostor budova konečně odpovídá požadavkům dnešní doby. Práce spojené s rekonstrukcí nádražní budovy, která byla naposledy opravována v 60. letech minulého století, stavbaři zahájili před dvěma lety. Původně předpokládaný termín dokončení v září minulého roku se o několik týdnů posunul. „K prodloužení do prosince 2022 došlo z důvodu zjištění statických vad v rámci nosné stropní konstrukce ve 2. nadzemním podlaží, kde jsme museli přistoupit k nahrazení trámového stropu za strop ocelobetonový,“ vysvětluje inženýr Michal Rádek. 

Zakázka zahrnovala kompletní rekonstrukci budovy a zastřešení směrem k nástupišti. Stavební práce probíhaly za plného provozu železnice a v budově po dvouměsíční rekonstrukci, která se uskutečnila v prvním roce výstavby, znovu fungovala i pobočka České pošty. „Pokladnu s prodejem jízdenek se díky jednání s investorem podařilo vymístit do externí unimobuňky, takže jsme měli při výstavbě naštěstí volné ruce,“ popisuje vedoucí projektu. 

Zkušenost k nezaplacení

„Správa železnic má striktní požadavky na dodržování vnitřních postupů a procesů. S tímto objednatelem jsme spolupracovali poprvé, a když se k tomu přičte i první stavba vedená pod elektronickým stavebním deníkem, tak to byl extrémně velký administrativní záběr,“ říká inženýr Rádek. Na druhé straně však jde o zkušenost k nezaplacení.

stavební práce probíhaly za plného provozu železnice. Teď je hotovo a cestující při čekání na vlak ocení lepší komfort

Za pozitivní považuje také zájem města. Opavský magistrát má s budovou a úpravou jejího okolí další plány. Také přednádražní prostor má být znovu důstojnou zónou se zelení a veřejným prostorem. Město zde hodlá v navazující investici opravit příjezdovou komunikaci, vybudovat nové chodníky a veřejné osvětlení. „Zástupci města se pravidelně zúčastňovali kontrolních dnů, což pomáhalo při přípravě a koordinaci prací,“ říká inženýr Rádek. Vůbec největší poděkování však podle jeho slov patří týmu: „Tedy bezva partě lidí, u nichž jsem nikdy nepostrádal obětavost a svědomitost.“

Pohled do minulosti

Opavské západní nádraží zahájilo provoz v roce 1872, kdy začala fungovat trať ze slezské metropole do Krnova. Jeho význam se výrazně zvýšil o třiadvacet let později, kdy došlo k propojení se stanicí Opava-východ, odkud už tehdy vedla trať do Ostravy a navazovala tak na hlavní železniční tah, takzvanou Severní dráhu císaře Ferdinanda vedoucí z Vídně do Krakova. Nádražní budova zde stála hned od začátku. Poslední zásadnější rekonstrukcí prošla před více než padesáti lety.