Divize 8
Rekonstrukce pod přísným bezpečnostním dohledem
Letos v únoru to bude už 17 let, kdy byla uvedena do provozu budova Národního integrovaného střediska řízení letového provozu (IATCC) v Jenči u Prahy. Svým tvarem do oblouku poutá prosklený objekt pozornost i dnes. V uplynulých měsících nový design získaly některé vnitřní prostory, do nichž se běžný návštěvník z bezpečnostních důvodů nedostane.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
V
nitřní rekonstrukce objektu, kterou prováděl tým Ing. Petra Šrámka z divize 8, byla rozdělena do několika etap. Tou stěžejní byla právě úprava sálu (foto), z něhož navigují letadla zkušení řídící. „Původní prostory sálu byly poměrně tmavé. Nový interiér je moderní a světlejší. Stará zářivková světla nahradila nová s technologií LED, která dokážou interiér lépe prosvětlit. Mají horní i spodní složku a proměnnou chromatičnost. Takový typ sofistikovaných svítidel byl s touto konfigurací použit v České republice vůbec poprvé,“ říká stavbyvedoucí Ing. Gleb Lukovnikov a dodává, že neobvyklým architektonickým prvkem sálu o rozloze skoro 1000 m2 je i čtveřice zelených stěn s rostlinami (druhé foto). V sále je nová zdvojená podlaha, je vybaven novým nábytkem a okna lze v případě potřeby zastínit roletami.
kilometry kabelů
Detailnímu doladění moderního interiéru rekonstruované části budovy předcházely stavební práce, kdy dělníci vyměnili silnoproudou i slaboproudou kabeláž v celkové délce neuvěřitelných 200 km. Přestavba se týkala i sociálních zařízení a kuchyněk a všechny opravené místnosti získaly nové dveře. Původně ocelový spinklerový systém hasicího zařízení nahradil nerezový a strojovny dostaly nové, výkonnější jednotky vzduchotechniky, které dodali a namontovali kolegové ze Subterry.
Celá rekonstrukce probíhala za plného provozu střediska, což s sebou přineslo řadu omezení. Také všechny hlučné práce museli stavbaři provádět pouze po předchozí domluvě s investorem. „Rád bych v této souvislosti vyzdvihl spolupráci s technickým týmem Řízení letového provozu, který se nám v rámci možností snažil vycházet maximálně vstříc,“ dodává vedoucí projektu Ing. Petr Šrámek.
I v takto náročných podmínkách dokázali pracovníci divize 8 rekonstrukci dokončit v perfektní kvalitě a včas.
Pečlivá kontrola
Rekonstrukce střediska probíhala pod přísným dohledem státního podniku Řízení letového provozu. Příchod každého pracovníka bylo nezbytné v předstihu ohlásit, musel disponovat dokladem o spolehlivosti nebo výpisem z rejstříku trestů. Taktéž musela být dopředu hlášena všechna vozidla zásobující stavbu. Před samotným vstupem do objektu museli všichni pracovníci projít bezpečnostní prohlídkou i bezpečnostními rámy s detektorem kovu a totéž platilo pro veškerý materiál, který se navíc kontroloval i rentgenovými paprsky.