Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Nádraží Opava-západ je po modernizaci skoro replika

Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci západního nádraží v Opavě. budova, která zde stojí od 80. let předminulého století, se po ní vrátila do krásy z doby svého vzniku. „Vizuální vzhled fasády, její plasticita s odkazem na historii objektu před 150 lety, je opravdu jedinečný. dá se říci, že je po obnově něco jako replika původního pojetí objektu,“ říká vedoucí projektu Ing. Michal Rádek.

Blanka Růžičková, foto Drahoslav Ramík

P

o modernizaci vnitřních prostor budova konečně odpovídá požadavkům dnešní doby. Práce spojené s rekonstrukcí nádražní budovy, která byla naposledy opravována v 60. letech minulého století, stavbaři zahájili před dvěma lety. Původně předpokládaný termín dokončení v září minulého roku se o několik týdnů posunul. „K prodloužení do prosince 2022 došlo z důvodu zjištění statických vad v rámci nosné stropní konstrukce ve 2. nadzemním podlaží, kde jsme museli přistoupit k nahrazení trámového stropu za strop ocelobetonový,“ vysvětluje inženýr Michal Rádek. 

Zakázka zahrnovala kompletní rekonstrukci budovy a zastřešení směrem k nástupišti. Stavební práce probíhaly za plného provozu železnice a v budově po dvouměsíční rekonstrukci, která se uskutečnila v prvním roce výstavby, znovu fungovala i pobočka České pošty. „Pokladnu s prodejem jízdenek se díky jednání s investorem podařilo vymístit do externí unimobuňky, takže jsme měli při výstavbě naštěstí volné ruce,“ popisuje vedoucí projektu. 

Zkušenost k nezaplacení

„Správa železnic má striktní požadavky na dodržování vnitřních postupů a procesů. S tímto objednatelem jsme spolupracovali poprvé, a když se k tomu přičte i první stavba vedená pod elektronickým stavebním deníkem, tak to byl extrémně velký administrativní záběr,“ říká inženýr Rádek. Na druhé straně však jde o zkušenost k nezaplacení.

stavební práce probíhaly za plného provozu železnice. Teď je hotovo a cestující při čekání na vlak ocení lepší komfort

Za pozitivní považuje také zájem města. Opavský magistrát má s budovou a úpravou jejího okolí další plány. Také přednádražní prostor má být znovu důstojnou zónou se zelení a veřejným prostorem. Město zde hodlá v navazující investici opravit příjezdovou komunikaci, vybudovat nové chodníky a veřejné osvětlení. „Zástupci města se pravidelně zúčastňovali kontrolních dnů, což pomáhalo při přípravě a koordinaci prací,“ říká inženýr Rádek. Vůbec největší poděkování však podle jeho slov patří týmu: „Tedy bezva partě lidí, u nichž jsem nikdy nepostrádal obětavost a svědomitost.“

Pohled do minulosti

Opavské západní nádraží zahájilo provoz v roce 1872, kdy začala fungovat trať ze slezské metropole do Krnova. Jeho význam se výrazně zvýšil o třiadvacet let později, kdy došlo k propojení se stanicí Opava-východ, odkud už tehdy vedla trať do Ostravy a navazovala tak na hlavní železniční tah, takzvanou Severní dráhu císaře Ferdinanda vedoucí z Vídně do Krakova. Nádražní budova zde stála hned od začátku. Poslední zásadnější rekonstrukcí prošla před více než padesáti lety.

Divize 8

Rekonstrukce pod přísným bezpečnostním dohledem

Letos v únoru to bude už 17 let, kdy byla uvedena do provozu budova Národního integrovaného střediska řízení letového provozu (IATCC) v Jenči u Prahy. Svým tvarem do oblouku poutá prosklený objekt pozornost i dnes. V uplynulých měsících nový design získaly některé vnitřní prostory, do nichž se běžný návštěvník z bezpečnostních důvodů nedostane.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

V

nitřní rekonstrukce objektu, kterou prováděl tým Ing. Petra Šrámka z divize 8, byla rozdělena do několika etap. Tou stěžejní byla právě úprava sálu (foto), z něhož navigují letadla zkušení řídící. „Původní prostory sálu byly poměrně tmavé. Nový interiér je moderní a světlejší. Stará zářivková světla nahradila nová s technologií LED, která dokážou interiér lépe prosvětlit. Mají horní i spodní složku a proměnnou chromatičnost. Takový typ sofistikovaných svítidel byl s touto konfigurací použit v České republice vůbec poprvé,“ říká stavbyvedoucí Ing. Gleb Lukovnikov a dodává, že neobvyklým architektonickým prvkem sálu o rozloze skoro 1000 m2 je i čtveřice zelených stěn s rostlinami (druhé foto). V sále je nová zdvojená podlaha, je vybaven novým nábytkem a okna lze v případě potřeby zastínit roletami.

kilometry kabelů

Detailnímu doladění moderního interiéru rekonstruované části budovy předcházely stavební práce, kdy dělníci vyměnili silnoproudou i slaboproudou kabeláž v celkové délce neuvěřitelných 200 km. Přestavba se týkala i sociálních zařízení a kuchyněk a všechny opravené místnosti získaly nové dveře. Původně ocelový spinklerový systém hasicího zařízení nahradil nerezový a strojovny dostaly nové, výkonnější jednotky vzduchotechniky, které dodali a namontovali kolegové ze Subterry.

Celá rekonstrukce probíhala za plného provozu střediska, což s sebou přineslo řadu omezení. Také všechny hlučné práce museli stavbaři provádět pouze po předchozí domluvě s investorem. „Rád bych v této souvislosti vyzdvihl spolupráci s technickým týmem Řízení letového provozu, který se nám v rámci možností snažil vycházet maximálně vstříc,“ dodává vedoucí projektu Ing. Petr Šrámek. 

I v takto náročných podmínkách dokázali pracovníci divize 8 rekonstrukci dokončit v perfektní kvalitě a včas.

Pečlivá kontrola 

Rekonstrukce střediska probíhala pod přísným dohledem státního podniku Řízení letového provozu. Příchod každého pracovníka bylo nezbytné v předstihu ohlásit, musel disponovat dokladem o spolehlivosti nebo výpisem z rejstříku trestů. Taktéž musela být dopředu hlášena všechna vozidla zásobující stavbu. Před samotným vstupem do objektu museli všichni pracovníci projít bezpečnostní prohlídkou i bezpečnostními rámy s detektorem kovu a totéž platilo pro veškerý materiál, který se navíc kontroloval i rentgenovými paprsky.

Divize 8 Ústecký kraj

Obnova Žatecké synagogy je u konce, připravují se expozice

Obyvatelé Žatce už se mohou opět pyšnit druhým největším židovským svatostánkem v Česku. Budovám synagogy a sousedního rabinátu, kterým dva a půl roku vládli stavbaři Metrostavu, se vrátil lesk a neobvyklá maurská architektura z konce 19. století. Stavební práce skončily už v závěru loňského roku, soukromý investor Daniel Černý tak nyní může začít připravovat expozice.

Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv Metrostavu

S

ynagoga (foto) bude slavnostně otevřena a zpřístupněna pro veřejnost na konci tohoto roku. „Zatímco zvnějšku vypadají budovy skutečně jako v době před 150 lety, vnitřní prostory jsme záměrně koncipovali v modernějším a univerzálnějším stylu, aby umožnily konání výstav, koncertů či divadelních představení. V rabinátu bude stálá expozice zaměřená na historii Židů na Žatecku, v synagoze se budou střídat výtvarné výstavy,“ říká majitel žatecké synagogy Daniel Černý, který nákladnou stavbu za desítky milionů korun zainvestoval částečně z dotace a vlastních prostředků.

Rekonstrukce synagogy a rabínského domu v Žatci probíhala pod dohledem památkářů a týkala se především střechy, oken, fasád i interiérů. Nyní již hlavní budovu zdobí vitrážová okna, obnovená sgrafita a na kopulích tři nové pozlacené Davidovy hvězdy. Vnější podobou tak synagoga již odpovídá původní stavbě z 19. století s neobvyklou maurskou architekturou.

 

Metrostav 03/2023, Okruh
Metrostav 03/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 03/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 03/2023, Ptáme se
Metrostav 03/2023, Fotosloupek
Metrostav 03/2023, Metrostav pomáhá
Metrostav 03/2023, Číslo
Metrostav 03/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 03/2023, Divize 8
Metrostav 03/2023, Divize 8 Ústecký kraj
Metrostav 03/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 03/2023, Fotoreportáž
Metrostav 03/2023, Okruh

Okruh

Metrostav 03/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 03/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 03/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 03/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 03/2023, Metrostav pomáhá

Metrostav pomáhá

Metrostav 03/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 03/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 03/2023, Divize 8

Divize 8

Metrostav 03/2023, Divize 8 Ústecký kraj

Divize 8 Ústecký kraj

Metrostav 03/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 03/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

9

Sending statistics …

Rendering Divize 8 Ústecký kraj (283637): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 8 (283636): (2/3) (5 ms)

Rendering Metrostav DIZ (283635): (1/3) (12 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6868/item981518-small.jpg

 i6868/item981519.svg

 i6868/item981517.svg

 i6868/item981526-small.jpg

 i6868/item981525.svg

 i6868/item981527-small.jpg

 i6868/item981529-small.jpg

 i6868/item981528.svg