BES
Ohlédnutí za zimní údržbou dceřiné společnosti BES
Letošní zimní sezona na silnicích byla dlouhá, oproti těm z minulých let nás vůbec nešetřila a byla opravdu přísná. Zimní údržbu (foto) zabezpečujeme již více než 15 let, s jejím zajištěním máme bohaté zkušenosti, a tak jsme i tuto přísnou zimu zvládli, a to s ohledem na složitou situaci, kterou způsobila epidemie covidu‑19 v celé České republice.
Jakub Ryšavý, foto archiv BES
P
ro lepší představu přinášíme několik zajímavých čísel a informací. V oblasti střední Čechy jihozápad na cestmistrovstvích Benešov, Votice, Vlašim a Skalka se společnost BES s. r. o., stará o více než 950 km silnic a dálnic. Z čehož silnice, které jsou ve správě Krajské správy a údržby silnic, tedy silnic II. a III. tříd, udržujeme zhruba 800 km a silnic a dálnic ve správě ŘSD ČR udržujeme zhruba 170 km. Pro zajištění zimní údržby jsme letos nasadili celkem 25 sypačů, osm traktorů s radlicí a jednu sněhovou frézu.
Tisíce kilometrů...
V rámci letošní zimní údržby, která trvala celkem 151 dnů, jsme měli zhruba 65 zásahových dnů. To jsou dny, kdy naše technika byla v plném nasazení. Nejvíce zásahových dnů nastalo v lednu. V těchto dnech jsme pouze plužením ujeli zhruba 8900 km, plužením s posypem zhruba 34 000 km a pouze posypem zhruba 51 000 km v rámci kontrolních jízd, při nichž se zjišťuje aktuální stav komunikací zhruba 80 000 km.
společnost BES se soustředí na výstavbu a opravy silnic, mimo jiné zajišťuje jejich údržbu
Celkem jsme pro sjízdnost komunikací spotřebovali zhruba 5 500 tun posypové soli, zhruba 3 000 tun inertního (ekologického) posypu a zhruba 170 000 litrů solanky.
Dlouhé a náročné směny
Zimní údržbu společnost BES zajišťuje vlastními zaměstnanci. Jsou to řidiči a techničtí pracovníci, kteří zabezpečují především dispečerskou činnost. Jelikož zimní údržba je závislá na včasném a rychlém zásahu, naši zaměstnanci slouží ve směnách celých 24 hodin denně, aby byli schopni včas reagovat na aktuální vývoj počasí a potřeby správců komunikací. Jedná se o velmi náročnou činnost a to jak z pohledu času ve směnovém celodenním provozu, ale i v řízení vozidla údržby. Sypače ve většině případů vyjíždějí v brzkých ranních hodinách, jsou leckdy na komunikacích první, a tak se nezřídka pohybují pouze po paměti, jelikož všude kolem je pouze tma a plno sněhu.
A právě proto si všichni, kteří se aktivně podíleli na zajištění a zvládnutí této dlouhé a z hlediska údržby náročné zimy, zaslouží uznání a touto cestou bychom jim rádi poděkovali.