Fotoreportáž
Ukončete nástup, dveře se zavírají..., aneb Praha má metro!
RED, foto archiv Metrostavu a ČTK
Blíží se důležité výročí – dne 9. května 1974 byl v Praze oficiálně zprovozněn první úsek metra C, o den později začaly běžné jízdy s cestujícími. Pro veřejnost i pro metrostaváky to byly neopakovatelné okamžiky, a tak stojí za to si připomenout střípky z prvních let výstavby.
V Praze se takřka už od poloviny 60. let minulého století rozeběhly náročné stavební práce a mnohé lokality se v hlavním městě proměnily. Na snímku z roku 1973 je zachyceno staveniště hloubené stanice, jejíž název Pražského povstání odkazuje na květnové události z konce druhé světové války.
Dřina a velké nasazení... Profil traťových tunelů hloubili dělníci pod ochranou nemechanizovaného razicího štítu, horninu pak po kolejích vyváželi k ústí tunelu. Snímek z roku 1972 pochází z čelby tunelu před stanicí Budějovická.
Výstavba metra byla pozoruhodná a už tehdy měli lidé možnost na pár okamžiků nahlédnout do útrob tunelů dávno před dobudováním celé trasy I.C. Široké veřejnosti byl třeba 4. října 1969 zpřístupněn první úsek tunelu od Nuselského mostu k pankráckému kostelíku.
Oficiálnímu zprovoznění metra předcházela zkušební jízda v prosinci roku 1973. Šlo o ověřovací jízdu, která po celém úseku trasy C zkontrolovala spolehlivost a průjezdnost celé trasy. Do oficiálního zahájení provozu zbýval necelý půlrok...
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné