Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

7

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

30. dubna 2021

ročník 33

vzhled původní, funkce odpovídá 21. století

Ve čtvrtek 15. dubna se poprvé za pomoci počítačového řídicího systému zvedl modernizovaný most přes dolní ohlaví velké plavební komory památkově chráněného zdymadla Hořín (hlavní foto). Za pouhé tři roky přebudoval tým jihočeského zastoupení divize 6 vedený Janem Prokešem 116 let staré obloukové přemostění na ocelový zdvižný most s kamenným obložením, čímž podjezdný profil zvýšil skoro o pět metrů.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

V

rámci zakázky stavbaři dále rozšířili obě komorová ohlaví, vybudovali nábřežní zeď dolní rejdy, osadili ocelová svodidla u horní a zabudovali širší vzpěrná vrata.

„Z mého pohledu byl tento projekt naprosto unikátní. Z mnohaletých zkušeností ze staveb na vodě jsem mohl využít jen asi třetinu, ostatní činnosti byly pro mě novinka. Zbourat původní kamenný most a vložit do dolního ohlaví hydraulicky ovládanou zdvihací ocelovou konstrukci obloženou původním kamenem tak, aby tento zásah téměř nikdo nepoznal, byla veliká výzva. Historický obklad jsme demontovali a jednotlivé kameny očíslovali, abychom nepoškozené kusy mohli vrátit na původní místo. Z těch žulových se nám to u větší části podařilo,“ říká vedoucí projektu. A pokračuje: „Provoz mostu je dnes plně automatizovaný a umožňuje proplutí lodí o rozměrech až 110 × 11,4 m a výšce sedmi metrů. Kapitán plavidla, kterému nebude stačit podjezdná výška spuštěného mostu, požádá o jeho zdvih, jenž obsluha zdymadla (snímek dole) provede pomocí stisku jediného tlačítka počítače a potrvá necelých šest minut. Most při tom váží přes 430 tun. Zkušební provoz zdymadla vyvrcholí v červnu vyhodnocením závěrečných zkoušek.“

„O pohyb mostu se na každém břehu starají dva hydraulické agregáty pohánějící dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku asi 220 tun,“ doplňuje stavbyvedoucí Ing. Josef Špaček.

zdymadlem v hoříně mohou nyní proplouvat i obří výletní a kontejnerové lodě

Při stavbě výrazně pomohli betonáři divize 6, ale i divize 4 a pracovníci Zakládání staveb, kteří se dobře vypořádali i s odlišnostmi od zadání. Komplikací zakázky byl  harmonogram výstavby, který stavbaři kvůli koronavirové pandemii asi třikrát pozastavili a měnili. „Celý realizační tým pracoval snad na víc než 100 %. I tak byl téměř zázrak, že se nám vše podařilo včas,“ říká Jan Prokeš s tím, že jeho týmu u Hořína zbývá jen uzavřít dokončovací práce, terénní úpravy, osadit definitivní plavební znaky, opravit komunikace a odstranit vady a nedodělky. Výzvu k převzetí díla předá investorovi 31. května.


Klíčové dílo na konci Vltavy

Zdymadlo Hořín (foto) je součástí laterálního plavebního kanálu Mělník–Vraňany, které je posledním vodním dílem na Vltavě před soutokem s Labem a je součástí technicky složitého systému překonávající nejobtížnější úsek Vltavy pod Prahou.

Ve směru toku následuje po zdymadlu Miřejovice, překonává výšku vzdutí Vraňanského jezu. Překonávaný spád je 8,5 m; zdymadlo tak tvoří nejvyšší plavební stupeň v úseku Praha–Mělník.

Dílo bylo uvedeno do provozu v roce 1905 (budované v letech 1902–1905) a projektoval ho František Sander, český architekt, který navrhl řadu technických staveb, převážně na Vltavě a Labi. 

Zdymadlo sestává ze dvou plavebních komor umístěných vedle sebe. Jejich rozměr činí 137 × 20 m a 73 × 11 m. Plnění i vyprazdňování komor vodou probíhá pomocí obtokových kanálů podél celé jejich délky.

RED

Krátce Aktuálně

Pro hasiče v Čáslavi

Stanice pro záchrannou a požární techniku na letecké základně v Čáslavi (foto) byla předána do zkušebního provozu. Areál, který na konci roku dokončil tým divize 9, slouží Vojenské hasičské jednotce (VHJ). Obsahuje přízemní blok garáží pro 18 zásahových vozidel, navazující nepodsklepenou budovu a moderní vybavení pro nácvik zásahu.

Rekonstrukce mostu v Karlových Varech

Stavbaři divize 5 se pustili do oprav mostu přes řeku Teplá v Karlových Varech. Most se nachází u letního kina a spojuje hlavní silnici s parkovištěm pro autobusy v turisticky zajímavé oblasti CHKO Slavkovský les.

Synagogu v Žatci už zdobí část vitráží

Tým divize 8 pokračuje v rozsáhlé rekonstrukci žatecké synagogy a sousedního rabinátu. Kromě osazování vitráží (foto) a ochranných mříží proti vandalům nyní probíhají restaurátorské opravy stropu synagogy, rekonstrukce zastřešení věží a v budově rabinátu zednické práce a instalace rozvodů.

BES

Ohlédnutí za zimní údržbou dceřiné společnosti BES

Letošní zimní sezona na silnicích byla dlouhá, oproti těm z minulých let nás vůbec nešetřila a byla opravdu přísná. Zimní údržbu (foto) zabezpečujeme již více než 15 let, s jejím zajištěním máme bohaté zkušenosti, a tak jsme i tuto přísnou zimu zvládli, a to s ohledem na složitou situaci, kterou způsobila epidemie covidu‑19 v celé České republice.

Jakub Ryšavý, foto archiv BES

P

ro lepší představu přinášíme několik zajímavých čísel a informací. V oblasti střední Čechy jihozápad na cestmistrovstvích Benešov, Votice, Vlašim a Skalka se společnost BES s. r. o., stará o více než 950 km silnic a dálnic. Z čehož silnice, které jsou ve správě Krajské správy a údržby silnic, tedy silnic II. a III. tříd, udržujeme zhruba 800 km a silnic a dálnic ve správě ŘSD ČR udržujeme zhruba 170 km. Pro zajištění zimní údržby jsme letos nasadili celkem 25 sypačů, osm traktorů s radlicí a jednu sněhovou frézu.

Tisíce kilometrů...

V rámci letošní zimní údržby, která trvala celkem 151 dnů, jsme měli zhruba 65 zásahových dnů. To jsou dny, kdy naše technika byla v plném nasazení. Nejvíce zásahových dnů nastalo v lednu. V těchto dnech jsme pouze plužením ujeli zhruba 8900 km, plužením s posypem zhruba 34 000 km a pouze posypem zhruba 51 000 km v rámci kontrolních jízd, při nichž se zjišťuje aktuální stav komunikací zhruba 80 000 km.

společnost BES se soustředí na výstavbu a opravy silnic, mimo jiné  zajišťuje jejich údržbu

Celkem jsme pro sjízdnost komunikací spotřebovali zhruba 5 500 tun posypové soli, zhruba 3 000 tun inertního (ekologického) posypu a zhruba 170 000 litrů solanky.

Dlouhé a náročné směny

Zimní údržbu společnost BES zajišťuje vlastními zaměstnanci. Jsou to řidiči a techničtí pracovníci, kteří zabezpečují především dispečerskou činnost. Jelikož zimní údržba je závislá na včasném a rychlém zásahu, naši zaměstnanci slouží ve směnách celých 24 hodin denně, aby byli schopni včas reagovat na aktuální vývoj počasí a potřeby správců komunikací. Jedná se o velmi náročnou činnost a to jak z pohledu času ve směnovém celodenním provozu, ale i v řízení vozidla údržby. Sypače ve většině případů vyjíždějí v brzkých ranních hodinách, jsou leckdy na komunikacích první, a tak se nezřídka pohybují pouze po paměti, jelikož všude kolem je pouze tma a plno sněhu.

A právě proto si všichni, kteří se aktivně podíleli na zajištění a zvládnutí této dlouhé a z hlediska údržby náročné zimy, zaslouží uznání a touto cestou bychom jim rádi poděkovali.

 

Metrostav 07/2021, Hořín
Metrostav 07/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 07/2021, BES
Metrostav 07/2021, Ptáme se
Metrostav 07/2021, Fotosloupek
Metrostav 07/2021, Divize 6
Metrostav 07/2021, Číslo
Metrostav 07/2021, Divize 9
Metrostav 07/2021, Divize 8
Metrostav 07/2021, Divize 1
Metrostav 07/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 07/2021, Divize 11
Metrostav 07/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 07/2021, Fotoreportáž
Metrostav 07/2021, Hořín

Hořín

Metrostav 07/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 07/2021, BES

BES

Metrostav 07/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 07/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 07/2021, Divize 6

Divize 6

Metrostav 07/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 07/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 07/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 07/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 07/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 07/2021, Divize 11

Divize 11

Metrostav 07/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 07/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

2

Sending statistics …

Rendering BES (169193): (1/2) (1 ms)

Rendering Krátce aktuálně (169191): (2/2) (0 ms)

Rendering Hořín (169210): (4/7) (16 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4136/item190810.svg

 i4136/item190818-small.jpg

 i4136/item190813.svg

 i4136/item190817.svg

 i4136/item190900-small.jpg

 i4136/item190899-small.jpg

 i4136/item190820-small.jpg

 i4136/item190909-small.jpg

 i4136/item190910-small.jpg

 i4136/item190913-small.jpg

 i4136/item190912.svg