Divize 6 na Moravě
Na jezu v Hranicích začíná zkušební provoz
Stavbaři divize 6 před vánočními svátky dokončili práce na náročné přestavbě jezu na řece Bečvě v Hranicích (foto). Na zakázce, jejíž součástí bylo rozšíření o další jezové pole, výměna technologií u dvou původních polí a výstavba rybího přechodu, pracovali od března 2020.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
T
echnologie je plně funkční. Je pod dohledem vodohospodářů a Povodí Moravy udržuje hladinu na provozní výšce již od prosince minulého roku,“ říká vedoucí projektu Ing. Lubomír Mik. Zkušební provoz jezu je naplánován od poloviny ledna. Smluvní termín předání této zakázky se po dohodě s investorem kvůli rozšíření o drobné dokončovací práce a o finální úpravy komunikací posunul na duben letošního roku.
velmi přesná práce s ozubenými koly
Stavbaři se potýkali s nečekanými problémy, kdy například budování štětové stěny zkomplikovaly kameny a betonové kusy, kterými byl objekt jezu nejspíš zasypán při jeho výstavbě v roce 1987. Řešila se rovněž narušená stabilita původního pilíře, který bylo nutné před rozšířením o další pole kotvit po částech a neustále hlídat jeho sklon. „Nejnáročnější byla nakonec montáž nových segmentů do všech tří polí, jejich zprovoznění a vyladění řídicího systému,“ vzpomíná inženýr Mik.
tři jezové segmenty osazené novými klapkami zajišťují regulaci průtoků vody v místech ohrožených Povodněmi
Vysoké požadavky na těsnost nových segmentů si vyžádaly velmi přesnou práci při zajištění stavební připravenosti pro technologii, její výrobě i následné montáži. Jeden z příkladů popisuje vedoucí projektu takto: „Při zkoušení manipulace se segmenty bylo zjištěno, že Gallův řetěz, používaný pro přenos velké tažné síly při malé obvodové rychlosti, plynule nezapadá do ozubených kol na převodovkách. Nepomohla ani mírná úprava tvaru zubů na ozubeném kole. Byla navržena dvě řešení, která společně zajišťují plynulý a bezpečný chod Gallových řetězů. Jednalo se o posunutí skluzavky řetězu tak, aby se změnil úhel, pod kterým řetěz na kolo najíždí. A u ozubených kol byly zároveň doplněny přítlačné lyžiny.“
Druhá zakázka v Hranicích
Divize 6 provádí v Hranicích souběžně i další vodohospodářské práce. Protipovodňová opatření (PPO), konkrétně sypané hráze na pravém břehu Bečvy, jsou již v horním úseku dokončena. Výstavba železobetonových stěn na levém i pravém břehu probíhá plynule. „Město Hranice i odbor památkové péče kladně hodnotí kvalitu díla. Oceňuje zejména provedení železobetonových zídek s použitím speciální matrice, která po odbednění vytváří specifický povrch. Zídky se nacházejí v památkově chráněné zóně, kde se klade velký důraz i na estetiku,“ připomíná inženýr Mik. Výstavba PPO je podle jeho slov nyní zhruba v polovině.
Jez v Hranicích v číslech
Rozšířený jez má tři samostatně ovládané segmenty (pole). Na každém je pro přesnější regulaci běžných průtoků osazena klapka. Šířka jednoho pole je 16 m. Hladina vody v kritickém místě nad mostem v Hranicích klesla po rozšíření jezu při běžném průtoku (Q799 m3/s) o 59 cm. Délka rybího přechodu je 147,9 m, šířka ve dně činí tři metry.