Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

1

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

18. ledna 2022

ročník 34

Dostatek zkušeností pro náročnou zakázku

Po čtrnácti letech od ničivého požáru se konečně letos dočkalo začátku své obnovy levé křídlo Průmyslového paláce v Praze 7. Stavbaři v čele s Metrostavem DIZ ho vybudují jako repliku v původní podobě z roku 1891 a doplní jej novým suterénem. Zachovaná ústřední palácová hala s pravým křídlem projdou rekonstrukcí tak, aby se jim vrátil vzhled z roku 1954 (vizualizace).

Lenka Svobodová, vizualizace MHMP

I

nvestorem je hlavní město Praha. Ve společném realizačním týmu pracuje jako ředitel výstavby Jan Kučera z Metrostavu DIZ, který má mimo jiné za sebou i zdařilou rekonstrukci Národního muzea v Praze. „Stavby Průmyslového paláce a Národního muzea mají mnoho společného – pocházejí ze stejné doby a použily se u nich podobné technologie, třeba ocelové konstrukce a množství pasířských prvků. Využijeme také srovnatelné postupy při renovaci fasád či restaurování dřevěných prvků a malovaných stropů,“ uvedl Jan Kučera pro tiskovou zprávu pražského magistrátu.

Rekonstrukce vrátí paláci lesk a historickou krásu a doplní jej o moderní technologie tak, aby mohl i nadále plnit multifunkční roli a přitom se v něm nekřížily provozy turistů s účastníky akcí.

do tří let by měl být průmyslový palác kompletní a citlivě zrekonstruovaný

„V rekonstruované části zahájíme práce pasportizacemi, ochranou historických prvků a odstraněním novodobých vestaveb. U levého křídla začneme přeložkami inženýrských sítí a zemní pracemi, protože bude nově podsklepeno a doplněno pasáží, která pod objektem umožní průchod všem návštěvníkům areálu,“ říká ředitel výstavby.

Novostavba zničené levé části objektu vznikne jako tvarová replika původního industriálně pojatého křídla budovy. Prvky střední haly stavbaři zasanují a repasují do podoby z roku 1951. Foyer přízemí a pravé křídlo paláce projdou rekonstrukcí, jež jim ponechá výraz přestavby ukončené roku 1954, a to včetně podhledů v podobě síťové klenby se dřevěnými žebry. Ovšem mimo fasád – ty se totiž dočkají třeba doplnění odstraněných dekorací a jejich vzhled se opět navrátí k podobě z roku 1891.

„Technicky zajímavé budou konstrukce zasklení – světlíky a štíty replikující historické konstrukce, ohromné množství vitráží a pasířských prací. Složité bude vše – od podchycení střední haly přes zesilování ocelové konstrukce až po restaurování Smetanovy vestavby v pravém křídle paláce. Přesto se už na zakázku těšíme a věříme, že si s ní poradíme stejně dobře jako s rekonstrukcí Národního muzea,“ uzavírá Jan Kučera.

 

Palác z oceli a skla

V roce 1891 prokázala Zemská jubilejní výstava v Praze dovednosti českých lidí. Ústředním prostorem nového areálu se stal 240 m dlouhý Průmyslový palác, dílo architekta Bedřicha Münzbergera a inženýra Františka Prášila.

Hlavní budovu paláce tvořila bohatě prosklená ocelová konstrukce doplněná zděnými fasádami se čtyřmi nárožními věžemi a střední, více než 50 m vysokou hodinovou věží. Centrální reprezentativní část paláce s uměleckou výzdobou doplňovala industriálně pojatá křídla uvažovaná jako dočasná. Stylem výzdoby palác vycházel z neobaroka a neorenesance. Železná konstrukce mu však dodávala nápadné geometrické členění typické pro secesi.

V letech 1952–1954 proběhla rozsáhlá přestavba paláce a přístavba foyer podle návrhu akad. arch. Pavla Smetany. V roce 2008 postihl palác požár, při kterém shořelo jeho levé křídlo.

Foto Profimedia.cz

Krátce Aktuálně

Citlivé oživení činžovních domů

Tým divize 3 pod vedením Ing. Michala Bárty pracuje na rekonstrukci a dostavbě tří bytových domů v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Jde o zajímavou modernizaci stávajícího bytového fondu. Vizualizace: EDIT! architects. 

Personální změna v divizi 11

Od 1. ledna 2022 došlo ke změně ve vedení v naší servisní divizi: novým výrobně-technickým náměstkem a zástupcem ředitele se od tohoto data stal Ing. Josef Kafka, který dříve působil ve středisku důlní techniky. V nové pozici mu přejeme mnoho úspěchů v další práci!

BeMo postaví další část metra v Hamburku 

Den před Vánocemi naše dceřiná společnost BeMo Tunneling (BeMo) podepsala s Investorem Hamburger Hochbahn AG smlouvu o dílo na prodloužení Metra U4 Horner Geest v Hamburku, úsek číslo dvě. Spolu s prvním úsekem, který získalo BeMo před rokem, jde o zakázku v rozsahu prací v ceně kolem 270 mil. eur. Kolegům z BeMo gratulujeme!

Do nového roku s novou technikou

Před koncem roku na divizi 11 dorazilo zbrusu nové pásové hydraulické rypadlo s kompaktním rádiem a speciálním výložníkem pro práci v tunelech – VOLVO ECR235EL (foto). Spolu se strojem bylo pořízeno hydraulické kladivo Epiroc MB 1650DP a hydraulická skalní fréza Epiroc ERC1500-1XL. O další stavební technice se dočtete v rubrice Skupina Metrostav.

BeMo Tunnelling

ÚSPĚŠNÁ SPOLUPRÁCE V RÁMCI SKUPINY A NOVÉ AKTIVITY

s potěšením lze konstatovat, že hospodářský rok 2021 ve společnosti bemo tunnelling (bemo) navázal na úspěchy v předcházejících letech a toto sdělení je o to významnější, že jsme pod vlivem pandemie museli zvládnout řadu provozních a osobních omezení. Stavební výkony plánované na rok 2021 byly z tohoto důvodu v určitém rozsahu přesunuty na rok 2022.

Helmut Göhringer, jednatel společnosti BeMo Tunnelling GmbH, foto archiv

S

polečnost BeMo Tunnelling na začátku roku 2022 vykazuje objem zakázek přesahující 400 mil. eur, což je nejvyšší stav od okamžiku, kdy jsme se stali členem Skupiny Metrostav! Zakázky byly v uplynulém roce úctyhodné. Nejmarkantnější byla úspěšná akvizice druhého úseku trasy metra U4 Horner Geest v Hamburku, kde jsme se díky příkladné spolupráci obou oddělení BeMo Inženýrské stavby a Speciální zakládání prosadili v soutěži vůči kompletní německé stavařské konkurenci. Naší výhodou přitom byla již osvědčená podpora a spolupráce ze strany dceřiné společnosti Zakládání a.s. pro naše oddělení Speciálního zakládání. Stejně tak se podařilo v oblasti výstavby tunelů (na snímku tunel Kramer v Bavorsku) úspěšně upevnit spolupráci s dceřinou společností koncernu Subterra a došlo rovněž k rozvoji spolupráce v oblasti výstavby mostů a ocelových konstrukcí s příslušnými divizemi Metrostavu.

Velkou výzvou pro další období je stabilizace I posílení firmy kvalitními motivovanými zaměstnanci

Naše aktivity při zpracovávání nabídek na velké projekty posilujeme ve Spojeném království a před námi se rýsují reálné šance na možné blízké získání nějaké takové zakázky. Výkony společnosti BeMo se rozšiřují i v Hamburku, a to nás logicky motivuje zřídit právě v tomto hanzovním městě další pobočku společnosti BeMo Tunnelling.

Potěšitelný stav nesmí ovšem odvádět pozornost od skutečnosti, že kvůli pandemii může docházet k omezenému vydávání veřejných finančních prostředků na infrastrukturální projekty v příštích letech. Kromě toho jsme v Německu svědky silného přeskupení stavebních aktivit na železniční síť. Nebývalý stavební boom zažije v Německu v příštích dvou desetiletích také výstavba elektrického vedení.

Jmenováním nového ekonomického jednatele jsme zahájili cílenou přestavbu správních struktur, stejně jako posílení oblasti nákupu a personalistiky. Došlo ke jmenování některých osvědčených kmenových zaměstnanců prokuristy firmy, čímž jsme rovněž dosáhli posílení technicky zaměřených oddělení společnosti. Zároveň hledáme nové příležitosti pro posílení a rozvoj nynějších a začátek nových aktivit. Na základě těchto skutečností vzhlížíme s velkými nadějemi na budoucí roky! Zdař Bůh!

 

Metrostav 1/2022, Palác
Metrostav 1/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 1/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 1/2022, Ptáme se
Metrostav 1/2022, Metrostav Norge
Metrostav 1/2022, Fotosloupek
Metrostav 1/2022, Číslo
Metrostav 1/2022, Divize 6 na Moravě
Metrostav 1/2022, Divize 8
Metrostav 1/2022, Divize 6
Metrostav 1/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 1/2022, Fotoreportáž
Metrostav 1/2022, Palác

Palác

Metrostav 1/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 1/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 1/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 1/2022, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 1/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 1/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 1/2022, Divize 6 na Moravě

Divize 6 na Moravě

Metrostav 1/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 1/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 1/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 1/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

2

Sending statistics …

Rendering BeMo Tunnelling (209093): (1/2) (1 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (209092): (2/2) (1 ms)

Rendering Palác (209091): (3/6) (23 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5187/item242810.svg

 i5187/item242861-small.jpg

 i5187/item242864.svg

 i5187/item242860.svg

 i5187/item242862-small.jpg

 i5187/item242863-small.jpg

 i5187/item242873-small.jpg

 i5187/item242874-small.jpg

 i5187/item242876-small.jpg

 i5187/item242875.svg

 i5187/vth280393-1.jpg[p1]