Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 6 na Moravě

Na jezu v Hranicích začíná zkušební provoz

Stavbaři divize 6 před vánočními svátky dokončili práce na náročné přestavbě jezu na řece Bečvě v Hranicích (foto). Na zakázce, jejíž součástí bylo rozšíření o další jezové pole, výměna technologií u dvou původních polí a výstavba rybího přechodu, pracovali od března 2020.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

T

echnologie je plně funkční. Je pod dohledem vodohospodářů a Povodí Moravy udržuje hladinu na provozní výšce již od prosince minulého roku,“ říká vedoucí projektu Ing. Lubomír Mik. Zkušební provoz jezu je naplánován od poloviny ledna. Smluvní termín předání této zakázky se po dohodě s investorem kvůli rozšíření o drobné dokončovací práce a o finální úpravy komunikací posunul na duben letošního roku.

velmi přesná práce s ozubenými koly

Stavbaři se potýkali s nečekanými problémy, kdy například budování štětové stěny zkomplikovaly kameny a betonové kusy, kterými byl objekt jezu nejspíš zasypán při jeho výstavbě v roce 1987. Řešila se rovněž narušená stabilita původního pilíře, který bylo nutné před rozšířením o další pole kotvit po částech a neustále hlídat jeho sklon. „Nejnáročnější byla nakonec montáž nových segmentů do všech tří polí, jejich zprovoznění a vyladění řídicího systému,“ vzpomíná inženýr Mik.

tři jezové segmenty osazené novými klapkami zajišťují regulaci průtoků vody v místech ohrožených Povodněmi

Vysoké požadavky na těsnost nových segmentů si vyžádaly velmi přesnou práci při zajištění stavební připravenosti pro technologii, její výrobě i následné montáži. Jeden z příkladů popisuje vedoucí projektu takto: „Při zkoušení manipulace se segmenty bylo zjištěno, že Gallův řetěz, používaný pro přenos velké tažné síly při malé obvodové rychlosti, plynule nezapadá do ozubených kol na převodovkách. Nepomohla ani mírná úprava tvaru zubů na ozubeném kole. Byla navržena dvě řešení, která společně zajišťují plynulý a bezpečný chod Gallových řetězů. Jednalo se o posunutí skluzavky řetězu tak, aby se změnil úhel, pod kterým řetěz na kolo najíždí. A u ozubených kol byly zároveň doplněny přítlačné lyžiny.“

Druhá zakázka v Hranicích

Divize 6 provádí v Hranicích souběžně i další vodohospodářské práce. Protipovodňová opatření (PPO), konkrétně sypané hráze na pravém břehu Bečvy, jsou již v horním úseku dokončena. Výstavba železobetonových stěn na levém i pravém břehu probíhá plynule. „Město Hranice i odbor památkové péče kladně hodnotí kvalitu díla. Oceňuje zejména provedení železobetonových zídek s použitím speciální matrice, která po odbednění vytváří specifický povrch. Zídky se nacházejí v památkově chráněné zóně, kde se klade velký důraz i na estetiku,“ připomíná inženýr Mik. Výstavba PPO je podle jeho slov nyní zhruba v polovině.

Jez v Hranicích v číslech

Rozšířený jez má tři samostatně ovládané segmenty (pole). Na každém je pro přesnější regulaci běžných průtoků osazena klapka. Šířka jednoho pole je 16 m. Hladina vody v kritickém místě nad mostem v Hranicích klesla po rozšíření jezu při běžném průtoku (Q799 m3/s) o 59 cm. Délka rybího přechodu je 147,9 m, šířka ve dně činí tři metry.

Divize 8

V Litvínově skončila rekonstrukce dopravního uzlu

Výraznou proměnou prošel dopravní terminál v Mostecké ulici v Litvínově, který nově propojuje železniční osobní dopravu s městskými i krajskými autobusy. Změny se dotkly nejen Mostecké ulice, ale také tramvajových zastávek a vzniklo nové parkoviště pro osobní vozidla. Stavby se ujal tým Ing. Petra Lohniského z divize 8 a okolí významného dopravního uzlu proměnil během 19 měsíců téměř k nepoznání.

Martina Vampulová, foto Libor Zavoral

V

Mostecké ulici teď mají řidiči možnost nově odbočit doleva, vznikly také nové střední dělicí ostrůvky v místě přechodů pro chodce a především nová autobusová zastávka (snímky). Na ni pak navazuje přístup na dvě nové tramvajové zastávky.

obtížná KOORDINACE za plného provozu

„Staveniště jsme převzali v polovině loňského roku a práce jsme zahájili demolicí tří budov, mimo jiné i restaurace JAVA. Všechny tyto objekty byly ve špatném stavu,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Petr Lohniský. Následovaly nezbytné přeložky inženýrských sítí, odfrézování starých asfaltových vrstev a poté i výstavba hloubkové dešťové kanalizace. Zároveň stavbaři položili nové sítě a dokončili zpevněné plochy. Celá stavba přitom probíhala na etapy, a to především kvůli zachování provozu autobusů. Právě rozfázování stavby na několik etap považuje vedoucí projektu za poměrně náročné. „Během stavby musel zůstat zachován provoz autobusů a jednoho dopravního pruhu v Mostecké ulici. Navíc hned na začátku jsme museli předělat celé dopravně-inženýrské opatření včetně etapizace stavby, protože původně plánovaná výluka tramvajové trati nakonec proběhla až o půl roku později,“ dodává Ing. Lohniský.

Teprve po dokončení zpevněných asfaltových ploch u terminálu a v Mostecké ulici mohli stavbaři pokračovat v budování nových autobusových nástupišť. Celkem vznikly čtyři nové zastávkové plochy se sedmi přístřešky. Stavbaři využili již hotové zastávkové betonové panely včetně obrubníků, které při zachování dlouhé životnosti usnadňují montáž. Nové přístřešky a zábradlí jsou pak dílem střediska ocelových konstrukcí divize 8 v Neštěmicích. 

Na nové zastávky navazuje pro autobusy odstavné parkoviště ze žulových kostek o celkové ploše zhruba 500 m2. Motoristé ocení i nové parkoviště pro 80 osobních vozidel. Dalších pět parkovacích míst v režimu K+R se nachází v Mostecké ulici.

Ekologicky a moderně

Rekonstrukce terminálu v Litvínově si vyžádala také novou hloubkovou dešťovou kanalizaci. Ta je vybavena kapacitním odlučovačem ropných látek a odvádí vodu ze zpevněných ploch do kanalizační sítě v ulici Mostecká. Terminál má i novou síť veřejného osvětlení a optickou síť, jejíž součástí jsou také označníky autobusových zastávek, a nové trakční stožáry. Nechybí ani nová výsadba zeleně a sadové úpravy v okolí.

Divize 6

Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na Orlíku

Bude převážet lodě, svým designem sám připomíná loď a je technicky unikátní. Když na začátku prosince technici chrudimské společnosti EL-VY poprvé kompletně sestavili plošinový vozík pro modernizovaný lodní výtah na VD Orlík, mělo to punc slavnostního okamžiku.

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto Metrostav

V

ýroba včetně ladění ocelové konstrukce podle projektu Metrostavu a podmínek investora, státního podniku Povodí Vltavy, totiž trvala celý rok a zahrnovala několik dílčích složení a opětovných rozebrání. Výsledek stojí za to – vozík je tak originální, že umožní přepravu až 97 % sportovních a turistických lodí v České republice.

Na konstrukci vozíku s šířkou 3,1 m, délkou 8,5 m a výškou 4,6 m (foto) si museli technici pronajmout část opuštěné továrny po bývalé Transportě Chrudim, v níž jsou stále k dispozici mostové jeřáby a hlavně dostatek prostoru. Nyní přijdou na řadu elektroinstalace, následně se vozík opět rozebere a přesune se na finální povrchovou úpravu. Nasazení do provozu by mělo proběhnout na jaře. Stavební část modernizace výtahu tým Ing. Tomáše Beržinského z divize 6 dokončil již před rokem a půl.

Lodní výtah na Orlíku vyniká výškou přes 70 m a délkou 277 m. Přeprava plavidel v něm probíhá nasucho po kolejové dráze. Dosud dokázal lodní výtah odbavit zhruba 1200 lodí za sezonu, po modernizaci by kapacita mohla překročit i hranici 2000!

 

Metrostav 1/2022, Palác
Metrostav 1/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 1/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 1/2022, Ptáme se
Metrostav 1/2022, Metrostav Norge
Metrostav 1/2022, Fotosloupek
Metrostav 1/2022, Číslo
Metrostav 1/2022, Divize 6 na Moravě
Metrostav 1/2022, Divize 8
Metrostav 1/2022, Divize 6
Metrostav 1/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 1/2022, Fotoreportáž
Metrostav 1/2022, Palác

Palác

Metrostav 1/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 1/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 1/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 1/2022, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 1/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 1/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 1/2022, Divize 6 na Moravě

Divize 6 na Moravě

Metrostav 1/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 1/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 1/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 1/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

9

Sending statistics …

Rendering Divize 6 (209100): (1/2) (1 ms)

Rendering Divize 8 (209099): (2/4) (6 ms)

Rendering Divize 6 na Moravě (209098): (1/3) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5187/item242886-small.jpg

 i5187/item242836.svg

 i5187/item242887.svg

 i5187/item242892-small.jpg

 i5187/item242909.svg

 i5187/item242891.svg

 i5187/item242893-small.jpg

 i5187/item242899-small.jpg

 i5187/item242898.svg