Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Ptáme se...

Ing. Jaroslav Heran

generální ředitel Metrostavu

Nastal čas na tradiční otázku – jaký byl uplynulý rok?

Zjednodušeně řešeno náročný a pro Metrostav i další společnosti Skupiny Metrostav úspěšný. Navázali jsme na historicky rekordní obraty a zisky dosažené v letech 2019 a 2020. Výsledná čísla za rok 2021 budou podobná. Konsolidovaný obrat za Skupinu Metrostav překročí 40 mld. Kč. Samotný Metrostav měl na rok 2021 plán obratu 16 mld. Kč a skutečnost se bude blížit 19 mld. Kč. Provozní hospodářský výsledek Metrostavu bude minimálně 380 mil. Kč, přičemž plán byl 350 mil. Kč. Tyto výsledky považuji za velmi dobré, vezmeme-li v úvahu, jakým problémům jsme museli čelit. Zde mám na mysli především důsledky covidové pandemie a skokové nárůsty cen materiálů a energií, které zasáhly nejenom stavebnictví.

Které projekty byste rád vzpomenul?

Máme celou řadu významných a výjimečných projektů, které dokladují, kam v oboru patříme. Řídit práce na takových stavbách, respektive jakkoliv se podílet na jejich realizaci, nemůže každý. Nebudu jmenovat žádnou konkrétní stavbu, naše „vlajkové lodě“ jsou dostatečně známé. Uvedu ale, že Metrostav a jeho dceřiné společnosti za loňský rok zahájily a dokončily cca 500 projektů, tedy samostatných staveb. Z nich více než 100 bylo v odbytové ceně větší než 100 mil. Kč. Každou tuto stavbu musel někdo vysoutěžit, zasmluvnit a zrealizovat. Jsou to lidé na stavbě i ti, kteří stavbě poskytují administrativní zázemí nebo jiný servis. Je to hodně práce a hodně umění. Dovolím si parafrázovat jeden známý výrok a říct, že není malých staveb a malých rolí, je jen dobře, nebo špatně odvedená práce. Jsou ti, kteří umějí, a jsou ti ostatní. Je dobře, že ti ostatní u nás zpravidla dlouho nezůstávají.

Bylo něco, co vás vloni obzvlášť potěšilo?

Jsem rád, že se nám daří naplňovat naši dlouhodobou strategii a vytvářet podmínky pro další růst a rozvoj Skupiny Metrostav. Mám na mysli úspěšný rozvoj specializovaných dceřiných společností Metrostav Infrastructure, Metrostav DIZ a Metrostav TBR  v České republice a také úspěchy v zahraničí, kde se například naší společnosti Metrostav Norge AS podařilo v loňském roce zvítězit v několika významných tendrech a získat výrobní program, který by měl být impulzem pro další růst této společnosti na norském stavebním trhu.

S jakým očekáváním vstupujete do roku 2022?

Nevíme, jak se bude vyvíjet covidová situace, a očekáváme, jaké budou kroky nové vlády. Rád bych, aby se naplnily hypotézy těch ekonomů, kteří předpovídají postupnou stabilizaci cen materiálů a energií. Dlouhodobě systémově neřešeným problémem je vzrůstající nedostatek kvalifikovaných pracovních sil a odborníků v řadě oborů a profesí. Za této situace lze těžko dělat přesné prognózy. Snažíme se být připraveni na všechny alternativy. Zásobník práce na příští období máme dobrý. Nejsem pesimista ohledně dalšího vývoje. Pro úspěch je třeba se v každé situaci umět vypořádat s problémy stejně a lépe než naše konkurence, a na to my jsme zvyklí.

Za rozhovor děkuje David Kalců

Metrostav Norge

Metrostav jezdí v Norsku na zelenou elektřinu

Naše dceřiná společnost Metrostav Norge udělala významný krok v oblasti udržitelného rozvoje: pro vyřešení osobní dopravy na svých projektech firma zajistila elektromobily, a snížila tak uhlíkovou stopu i produkci znečišťujících látek z vlastní osobní přepravy. Firemní flotila zahrnuje vozidla značek Opel e-Zafira  (foto) a Opel e-Corsa.

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto archiv Metrostavu

N

orové si hodně zakládají na ochraně přírody, ale zároveň jsou ochotni investovat do infrastruktury tak, aby užívání udržitelných technologií bylo komfortní. Síť dobíjecích stanic, kterou budují a která už začíná být celkem robustní, umožňuje překonat velké vzdálenosti i elektromobilům s nižší kapacitou baterií. Naše Opely mají dojezd 340 km a ve stanicích s rychlonabíječkami se stihnou dobít na 80 % za pouhých 20 minut. Pro zajímavost dodávám, že jsme se inspirovali místními obyvateli a stejně jako oni jsme si nechali u svých bytů v Oslu nainstalovat venkovní dobíjecí zásuvky, v nichž můžeme přes noc ‚natankovat‘ plnou, říká Aleš Richter, obchodní ředitel Metrostavu Norge AS.

Používání elektromobilů v Norsku reprezentuje skutečně ekologický způsob přepravy, norský energetický mix je postaven zejména na obnovitelných zdrojích. Podle údajů Evropské sítě provozovatelů přenosových soustav elektřiny Norové vloni vyrobili 92,2 % elektřiny z vody a většinu zbývajícího množství z větru.

fotosloupek

Snižujeme emise v teplárně Trmice

Kolegové z divize 3 pod vedením Ing. Jana Zachardy nadále pracují v teplárně Trmice u Ústí nad Labem, kde zrekonstruovali zařízení pro snížení emisí SO2 a vybudovali novou technologii, která zajistí snížení koncentrací emisí NOx.

Stavba je ve fázi komplexních zkoušek a probíhá příprava na splnění garantovaných parametrů. Na snímku vlevo je zachycena jednotka TAIL END, která využívá selektivní katalytickou redukci pro snížení emisí NOx – oxidy dusíku. Na snímku vpravo probíhá instalace tzv. katalytických vložek. Tým divize 3 navazuje na předchozí zakázku výstavby plynové kotelny s nízkoemisními hořáky, přičemž nízkých limitů emisí dosáhnou recirkulací spalin.

 

Metrostav 1/2022, Palác
Metrostav 1/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 1/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 1/2022, Ptáme se
Metrostav 1/2022, Metrostav Norge
Metrostav 1/2022, Fotosloupek
Metrostav 1/2022, Číslo
Metrostav 1/2022, Divize 6 na Moravě
Metrostav 1/2022, Divize 8
Metrostav 1/2022, Divize 6
Metrostav 1/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 1/2022, Fotoreportáž
Metrostav 1/2022, Palác

Palác

Metrostav 1/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 1/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 1/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 1/2022, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 1/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 1/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 1/2022, Divize 6 na Moravě

Divize 6 na Moravě

Metrostav 1/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 1/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 1/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 1/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

5

Sending statistics …

Rendering Fotosloupek (209096): (2/2) (3 ms)

Rendering Metrostav Norge (209095): (1/2) (3 ms)

Rendering Ptáme se (209094): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5187/item242877-small.jpg

 i5187/item242879.svg

 i5187/item242880-small.jpg

 i5187/item242881-small.jpg

 i5187/item242882-small.jpg