Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik MVA elektrické energie dokáže v plné zátěži dodat náhradní zdroj v novém energocentru trafostanice TS4 vč. v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem. Stavbu realizovali kolegové z Metrostavu DIZ, závod 8.

Metrostav DIZ závod 8

Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu

Byla velkým lákadlem pro turisty i běžnou součástí života Liberečanů a Jablonečanů více než 67 let. Meziměstská tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou ale už potřebovala zásadní rekonstrukci. Do konce letošního roku by měly být dokončeny dva modernizované úseky.

Martina Vampulová, foto Radek Petrášek

V

průběhu rekonstrukce je trať rozdělena do čtyř částí, z nichž první dvě v celkové délce 2,5 km opravuje Metrostav DIZ, závod 8 ve sdružení s firmou Chládek a Tintěra Pardubice. „Rekonstruuje se kompletní trať včetně nástupišť a veškerých přilehlých komunikací, chodníků, mostů a lávek. Na starosti máme celou spodní stavbu včetně veškerých umělých objektů, jako jsou opěrné zdi ze železobetonu, gabionové zdi a přeložky inženýrských sítí, vody, kanalizace a plynu,“ vyjmenovává vedoucí projektu Václav Hodničák.

Práce odstartovaly loni v červnu kácením stromů, demolicemi budov a rozebíráním původní trati. Ta nová totiž bude mít místo původního atypického metrového rozchodu kolejí standardní 1,435 metru. V některých místech se navíc zásadně změní i nivelita a osa trati, třeba až o 20 metrů. Novinkou je také použití ocelových Y pražců (foto), se kterými stavbaři pracují v celé délce trati s výjimkou výhybek, jež budou umístěny na dřevěných pražcích. V zastavěných částech bude úsek odhlučněn pomocí antivibračních rohoží.

Stavba trati se skládá ze 128 stavebních objektů, k tomu dalších 20 objektů zajišťuje společnost ČEZ Distribuce

Po celou dobu rekonstrukce se stavbaři při terénních úpravách a přípravě spodní stavby potýkají v důsledku nedostatečného geologického průzkumu s velkým množství neznámých hornin. „Museli jsme je odstranit, protože se nacházely v ose nové trati. Navíc se vyskytovaly i v těsné blízkosti nedaleké vlakové trati Správy železnice, proto jsme je museli odlamovat hydraulickými klíny ručně,“ popisuje Václav Hodničák s tím, že to rekonstrukci výrazně zpomalilo. V současné době jeho tým staví na druhém rekonstruovaném úseku železobetonové opěrné zdi, pokračuje i rekonstrukce místních komunikací a stavba propustků.

Z technologického hlediska byla podle vedoucího projektu zajímavá také sanace kanalizačního potrubí v délce 255 metrů, kterou stavbaři provedli bezvýkopovou technologií. Nejprve původní potrubí zaslepili a splašky přečerpávali pomocí tří dieselových čerpadel a tlakového ocelového potrubí na vzdálenost 290 metrů. „Po vyčištění stoky jsme rukáv zatáhli a následné jej vytvrdili UV lampou,“ dodává Václav Hodničák.

Na konci září by měl být první kilometrový úsek dokončen, na ten druhý má sdružení společně s investorem stanoven termín dokončení na závěr roku. Finální vegetační úpravy se budou realizovat až na jaře příštího roku.

Rekonstrukce nutná

Tramvajová trať, která propojuje Liberec s Jabloncem nad Nisou od roku 1955, je se svými dvanácti kilometry nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v České republice. Od jejího zprovoznění došlo v 70. letech minulého století pouze k výměně kolejí, troleje a přestavbě dvou výhyben. Celková rekonstrukce s částečnou změnou trasy proto byla nezbytná, aby trať splňovala současné technické i bezpečnostní parametry.

Technologie

Startuje výstavba šesti nových velkokapacitních nádrží

Společnost ČEPRO slavnostně položila základní kámen (foto) pro výstavbu šesti nadzemních multiproduktových nádrží na naftu a benzin. Každá bude mít objem 10 milionů litrů a spoluvytvoří nový skladovací blok v areálu skladu Hněvice. Stavbu zhotoví společnost Metrostav DIZ, závod 2, vedoucím projektu je Ing. Daniel Riedl.

RED s využitím tiskové zprávy, foto archiv Metrostavu a ČTK

V

ýstavba šesti dvouplášťových nádrží je pro nás specifická v tom, že bude probíhat v těsné blízkosti stávajícího tankoviště a nesmí nijak ovlivnit jeho strategický význam. S podobnými projekty máme zkušenosti, náš realizační tým pracoval na výstavbě nádrží podobného typu pro velké zákazníky z komoditního trhu,“ uvedl Ing. Jiří Vích, ředitel závodu 2 Metrostavu DIZ, který se zúčastnil slavnostního zahájení stavby (na snímku druhý zleva).

Nové nádrže mimo jiné zvýší energetickou bezpečnost České republiky a zvednou kapacitu skladu Hněvice. Současná kapacita skladů ČEPRA v ČR je okolo 300 milionů litrů. Termín dokončení nádrží je plánovaný na duben 2027.

Klíčový uzel

„Jsem rád, že se podařilo kolegům ze společnosti ČEPRO dotáhnout tento projekt. Je to bezesporu krok, který nás činí mnohem méně zranitelnými vůči různým globálním výkyvům na trzích s energiemi a zároveň nám umožní rychle reagovat na neočekávané události. Konkrétně navýšení o 60 milionů litrů motorové nafty bude znamenat, že zabezpečíme zhruba dva dny spotřeby celé České republiky,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura, který se slavnostního ceremoniálu také zúčastnil.

Sklad Hněvice nebyl vybrán náhodou – jedná se o klíčový uzel pro příjem pohonných hmot jak pomocí produktovodu, tak díky největší vlečce společnosti ČEPRO i pomocí železniční dopravy. Disponuje největší skladovací kapacitou v systému ČEPRO a představuje klíčový bod pro stabilitu distribuční sítě paliv v České republice. Je také jedním z největších průmyslových podniků v České republice, provozuje síť 1200 km produktovodů, k dispozici má 650 skladovacích nádrží, jejichž kapacita je 1,76 mil. m3.

Technologie nádrží

Skladovací nádrže jsou řešeny jako dvouplášťové vizuálně kontrolovatelné s ocelovou havarijní jímkou. Dno nádrží je dvojité s trvalou kontrolou těsnosti meziprostoru; spádováno ke kalníku. Tepelná izolace zajišťuje ochranu proti oslunění nádrží a proti sálavému teplu v případě požáru. Skladovací nádrže jsou vybaveny stabilním hasicím a chladicím zařízením.

Stavba v číslech

cca 4 hektary je plocha staveniště

10 000 m3 objem každé nádrže

6000 m3 betonu

2520 tun ocelových konstrukcí

30 km svarů

120 000 m2 nátěrů 

6,5 km ocelových potrubí 

37 km elektrických kabelů

 

Metrostav 17/2023, Vějíř bytů s výhledem na Prahu
Metrostav 17/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 17/2023, Metrostav Development
Metrostav 17/2023, Ptáme se
Metrostav 17/2023, Fotosloupek
Metrostav 17/2023, Centrum vzdělávání
Metrostav 17/2023, Číslo
Metrostav 17/2023, Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu
Metrostav 17/2023, Startuje výstavba šesti nových velkokapacitních nádrží
Metrostav 17/2023, Metrostav DIZ závod 1
Metrostav 17/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 17/2023, Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe
Metrostav 17/2023, Vějíř bytů s výhledem na Prahu

Vějíř bytů s výhledem na Prahu

Metrostav 17/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 17/2023, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 17/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 17/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 17/2023, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 17/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 17/2023, Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu

Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu

Metrostav 17/2023, Startuje výstavba šesti nových velkokapacitních nádrží

Startuje výstavba šesti nových velkokapacitních nádrží

Metrostav 17/2023, Metrostav DIZ závod 1

Metrostav DIZ závod 1

Metrostav 17/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 17/2023, Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe

Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe

8

Sending statistics …

Rendering Startuje výstavba šesti nových velkokapacitních nádrží (321393): (2/3) (5 ms)

Rendering Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu (321392): (1/3) (7 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7780/item1056508.mp4 (8 ms)

 i7780/item1056527-small.jpg

 i7780/item1056430.svg

 i7780/item1056525.svg

 i7780/item1056534-small.jpg

 i7780/item1056533.svg

 i7780/item1056536-small.jpg