Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav Development

Představa Metrostavu Development o galerii: Odkolekce

Když během přípravy přestavby bývalých Odkolkových pekáren na rezidenční projekt Vysočanský mlýn přišel architekt Juraj Sonlajtner s nápadem na vytvoření největší ucelené sbírky umění ve veřejném prostoru, zdálo se, že je to nápad trochu divoký. Ale když je od začátku umění přítomno jak v architektonickém, tak krajinářském řešení, začíná ten nápad dávat smysl. A když k celému projektu přidáte jednoho z nejvýznamnějších českých kurátorů umění Petra Volfa, je jasné, že vzniká něco víc než jen někam „nastrkané“ umění.

Text a foto Metrostav Development

T

o poslední, co chybí, je jméno. A existuje nějaké lepší než Odkolekce? Část Odkolekce si lidé mohou poprvé prohlédnout od letošního září. Stala se totiž součástí prestižní přehlídky umění Prague Art Week a pod jeho záštitou proběhla i vernisáž. 

Návštěvníci Vysočanského mlýna tak mohli poprvé obdivovat obrovskou nástěnnou malbu Michala Škapy, krčit se před obřím Roxormanem Michala Cimaly nebo se procházet po dlažbě, která je také unikátním uměleckým dílem. Specialitou Odkolekce je přitom fakt, že řada artefaktů vznikla z materiálu a předmětů zachráněných z objektů Odkolkových pekáren. I během demolice zchátralých objektů areál posloužil pro dočasné umělecké instalace nebo vznik fotografií třeba od Alžběty Jungrové.

K realizaci byli vybráni klasici výtvarného umění jako Stanislav Kolíbal nebo Václav Cigler, sochaři střední generace jako Čestmír Suška a Václav Fiala, ale také autoři vycházející z prostředí streetartu a graffiti, kupříkladu Michal Cimala, Michal Škapa a Karel Štědrý. „Umělci měli naprostou svobodu,“ vysvětluje kurátor Petr Volf. „ale stanovili jsme si, že všechna díla musejí vzniknout přímo pro areál a měla by reagovat jak na novou architekturu, tak na genia loci někdejší průmyslové lokality, kde firma Odkolek bezmála století pekla chleba a housky pro Prahu a okolí. Po starých objektech totiž zbyl různorodý mate­riál, který se v některých sochách či objektech znovu objevuje, některé z něj přímo vycházejí. Recyklace byla využita jako princip zrodu nové identity. Snažili jsme se dosáhnout stavu, kdy je umění nedělitelně spojené s místem a nikde jinde než ve Vysočanském mlýně být nemůže.“

řada artefaktů vznikla z materiálu a předmětů zachráněných objektů odkolkových pekáren

Výsledkem je neobyčejná galerie umění pod širým nebem. „Juraj Sonlajtner mi na začátku naší spolupráce řekl, že si představuje umění, které je svěží a drzé. S tím jsem chodil do ateliérů umělců, a když nyní procházím Vysočanským mlýnem, mám pocit, že se to povedlo,“ uzavírá Petr Volf.

Ptáme se...

Milan Špička

vedoucí projektů Metrostavu TBR

Do Metrostavu pan Špička nastoupil po gymnáziu a po vojně v roce 1996 na pozici mistra. A odstartovala tak jeho úspěšná kariéra s pestrou škálou staveb na kontě. Jen namátkou můžeme jmenovat rekonstrukci Královského pivovaru Krušovice, rekonstrukci stanice metra Můstek, obloukový most přes Oparenské údolí na dálnici D8, stanici metra Petřiny, 41 objektů na železničním úseku Rokycany – Ejpovice, rekonstrukci Pražského Semmeringu či nyní výstavbu obloukového mostu u obce Červená nad Vltavou.

Vzpomenete si na začátek svého působení v Metrostavu?

Je to popravdě hodně dávno, letos již 27 let. Úplně přesně si to nevybavuji, ale určitě jsem si v souvislosti s prvním dokončeným projektem celkové rekonstrukce pivovaru v Krušovicích uvědomil, co se mi na stavařině líbí, tedy to, že za námi zůstane kus práce, která je vidět. Tehdy jsem v Krušovicích působil jako mistr a budovala se tam nová stáčírna i nová varna.

Které své stavby vnímáte dosud jako ty nejnáročnější?

Byla jich celá řada, ale v paměti mi určitě utkvěla stavba dálničního mostu přes Oparenské údolí. Při jeho realizaci byla u nás poprvé použita technologie letmé betonáže s postupným vyvěšováním obloukové konstrukce. Jednalo se o velkou stavbu a asi nejnáročnější. Postupovali jsme souměrně z obou stran údolí, přičemž do údolí jsme nevstupovali, aby nebyl porušen ekosystém v chráněném území pod mostem. Rád bych zmínil i tunely vzduchotechniky v tunelovém komplexu Blanka. Práce zde byly náročné na logistiku v podzemí, kaverna největší strojovny vzduchotechniky měla v průměru téměř 20 metrů. A složitá je aktuálně také stavba mostu v Červené nad Vltavou, který se tak trochu podobá mostu Oparno. Ačkoliv tehdy to byl dálniční most, nyní se jedná o most železniční, při výstavbě mostu v Červené nad Vltavou používáme téměř stejnou technologii. Bude to most s největším rozpětím železobetonového oblouku v České republice, konkrétně 156 metrů. Druhé místo obsadí nedaleký Podolský most, který u nás zatím drží primát v délce mezi železobetonovými mostními konstrukcemi obdobného typu. Třetí bude již zmíněný most Oparno.

V jaké fázi se výstavba železničního mostu u obce Červená nad Vltavou nachází?

Hotová je spodní stavba, na obou březích jsou dokončeny tři pole mostní konstrukce a 11 lamel z kaž­dé strany oblouku. Předpokládáme, že k propojení by mělo dojít začátkem letošního prosince, celé dílo by mělo být dokončeno v listopadu 2024.

Spolupracujete také na rekonstrukci Branického mostu. Jak práce probíhají tam?

Téměř po celé délce mostu, s výjimkou polí nad Modřanskou a Strakonickou ulicí, proběhly bourací práce. Začínáme navrtávat spřahovací trny a montujeme betonážní vozík. Stavba je náročná hlavně z hlediska krátkých termínů a k tomu pracujeme za provozu železnice. Potvrzuje se, že rekonstrukce je mnohdy náročnější, než stavba mostu nového. Na konci oprav bude Branický most dvoukolejný, nosná konstrukce i pilíře budou sanovány a natřeny.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Stavba estakády v Brně přilákala tisíce návštěvníků

Přes 15 000 lidí využilo v sobotu 9. září možnost projít se po nové estakádě, která propojuje Tomkovo náměstí a Rokytovu ulici v Brně (snímky).

RED, Foto: ŘSD ČR.

Tato stavba nad maloměřickým seřaďovacím nádražím byla výjimečně zpřístupněna veřejnosti a lidé tak měli příležitost prohlédnout si vznikající most zblízka. Mostní konstrukce se klene nad terénem ve výšce přes 18 metrů, její piloty jsou ukotveny až 30 m hluboko. Estakáda tvoří součást velkého městského okruhu, jehož investorem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD ČR). Výstavbu ve sdružení realizují společnosti Metrostav DIZ a Metrostav TBR, vedoucími projektu jsou Martin Šťáva a Martin Soukup.

 

Metrostav 17/2023, Vějíř bytů s výhledem na Prahu
Metrostav 17/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 17/2023, Metrostav Development
Metrostav 17/2023, Ptáme se
Metrostav 17/2023, Fotosloupek
Metrostav 17/2023, Centrum vzdělávání
Metrostav 17/2023, Číslo
Metrostav 17/2023, Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu
Metrostav 17/2023, Startuje výstavba šesti nových velkokapacitních nádrží
Metrostav 17/2023, Metrostav DIZ závod 1
Metrostav 17/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 17/2023, Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe
Metrostav 17/2023, Vějíř bytů s výhledem na Prahu

Vějíř bytů s výhledem na Prahu

Metrostav 17/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 17/2023, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 17/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 17/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 17/2023, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 17/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 17/2023, Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu

Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu

Metrostav 17/2023, Startuje výstavba šesti nových velkokapacitních nádrží

Startuje výstavba šesti nových velkokapacitních nádrží

Metrostav 17/2023, Metrostav DIZ závod 1

Metrostav DIZ závod 1

Metrostav 17/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 17/2023, Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe

Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe

4

Sending statistics …

Rendering Fotosloupek (321389): (2/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (321388): (1/1) (0 ms)

Rendering Metrostav Development (321387): (1/2) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7780/item1056460-small.jpg

 i7780/item1056459.svg

 i7780/item1056462-small.jpg

 i7780/item1056468-small.jpg

 i7780/item1056469-small.jpg

 i7780/item1056462-medium.jpg[p3]

 i7780/vth415973-1.jpg (2x)

 i7780/vth415978-1.jpg (2x)

 i7780/vth415984-1.jpg (2x)

 i7780/vth415987-1.jpg (2x)

 i7780/vth416028-1.jpg (2x)

 i7780/vth416037-1.jpg (2x)

 i7780/vth416046-1.jpg (2x)

 i7780/vth416081-1.jpg[p1]

 i7780/vth416094-1.jpg[p1]

 i7780/vth416100-1.jpg[p1]

 i7780/vth416106-1.jpg[p1]

 i7780/vth416119-1.jpg[p1]